Vi har 15h. Man får lägga schemat olika om man vill, bara man gör det i god tid i kommunens schema på nätet. Nu bor vi nära förskolan. Men för ett år sedan då lillebror var nyfödd, så hade jag en 30 min promenad till förskolan som storebror gick på då. Min kommun har svårt att få fram platser på förskolor, så vi hade inget alternativ än att ta den platsen då.
Det är ju så olika tiden efter förlossningen. Men jag hade legat sjuk under hela graviditeten och var undernärd. Högt blodtryck fick jag också, så jag åt blodtrycksmedicin. Förlorade 1L blod så blodvärdet låg runt 80 när jag kom hem.
Så den första tiden då jag gick mina 30 min promenader fram och till baka till förskolan - ja, jag har inte varit med om något så fruktansvärt jobbigt. Min kropp orkade verkligen inte att gå med en tvillingvagn i snömodd. Hjärtat orkade inte.
Hur som. Vi fick lov att fixa och trixa så att jag inte behövde både lämna och hämta. Det blev olika tider och som tur var så kunde min pappa ställa upp.
Då kanske några tänker att jag kunde lika väl ha varit hemma med båda barnen. Det kanske på ett sätt hade varit mindre fysiskt jobbigt. Men min älskade son på 3 år är hyperaktiv och sen i utvecklingen. Han röjde gärnet här hemma under den tiden. Han var super vild. Jag ville ge mig och den lilla en lugn stund på dagen att bara vara vi.
Barnsköterskan uppmuntrade mig att ansöka om mer tid då det var som jobbigast, men jag orkade bara inte ta tag i det. Just då hade vi alla igentligen mått bättre av någon timme mer på förskolan.
Ja, jag ville bara ge en bild av att behoven och sittuationerna är olika. Men nu, när lillebror är 1 år och storebror mognat en del och jag mår mycket bättre, ja, då funkar våra 15h a`9.00-14.00 tis, ons, tor jätte bra.