Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Barnomsorg
  • Inskolning som går dåligt - försöka igen eller börja om någon annanstans?
Barnomsorg - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Barnomsorg
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Inskolning som går dåligt - försöka igen eller börja om någon annanstans?

Ons 5 sep 2012 15:25 Läst 1436 gånger Totalt 31 svar
    santana01
    Visa endast
    Är så förvirrad just nu, tänkte be om råd.. Lite långt, hoppas ni orkar läsa-

Har en dotter på 22 månader som har just har börjat på förskola. Tyvärr har inskolningen inte gått så bra, det är en föräldraktiv inskolning där en förälder är med i tre dagar för att sedan lämna på den fjärde.

I början gick det väldigt bra, t.o.m. lämningen fungerade bra - men tyvärr hände en incident den första morgonen då hon var "själv" som gjorde henne jätterädd, och jag fick komma och hämta efter någon timme då hon var jätteledsen och inte slutade gråta. De två följande dagarna fick jag också komma och hämta innan lunch, då hon fortsätter att gråta och vara ledsen hela tiden efter att jag gått. 

Efter detta stannade jag hemma med henne, och bad om ett samtal med chefen på förskolan. Till saken hör att de verkar grymt underbemannade på hennes avdelning, och det var fem nya barn som skulle skolas in samtidigt - vilket jag påpekade. Chefen verkar vettig, hon erkände att det var olyckliga omständigheter och lovade att det skulle bli bättre. Vi kom överens om att prova en ny inskolning, så nu är vi föräldrar med igen och vår dotter är inte ledsen när vi är med. Det har också blivit bättre, men jag tycker fortfarande att det verkar ganska rörigt och stressigt där. 

Nu har jag fått veta att det ska öppna en ny, privat förskola i närheten om två veckor. Jag har varit och pratat med chefen för den nya förskolan, som verkar mycket bra. Det fantastiska är att de kommer att börja med en mycket liten grupp, bara fem barn på två personal - och kommer att utöka gruppen allteftersom. 

Det jag funderar på är om det är värt det att bryta upp och byta förskola? Det är ju positivt att det är en så liten grupp, men samtidigt är den en grupp med nya barn som alla ska skolas in samtidigt igen. Dessutom är ju allt nytt för alla, även personalen som inte hunnit få några rutiner...

Suck, det blev rörigt men hoppas ni orkar läsa! 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. santana01
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:28
      mettelotte skrev 2012-09-05 22:16:37 följande:
      Som förskollärare är jag benägen att hålla med här! Våga ställa krav! Protestera! Besvära er! 
      Ja, men vart ska man vända sig? Det känns som att personalen tar det personligt och chefen tycker att man har fel och att det funkar utmärkt som det är - men det brukar ju vara så man blir chef inom kommunal förvaltning. Nej, usch nu var jag spydig - men jag känner mig lite uppgiven.
    2. Margaux
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:38
      Vi har 13 småbarn på 3 personal hos oss! 17 låter jättemånga....
      Min sons dagis har också liten gård och trånga lokaler men ett jättebra pedagogiskt upplägg och bra anställa! Personalen känns mera avgörande för mig i mitt val av förskola! Barnen bryr sig ju absolut inte om hur det ser ut...
      Gå på magkänslan! Engagemang och "god-känsla" hade jag prioriterat högt!
    3. Alexi
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 06:56
      Tja jag kanske har ett dåligt perspektiv och för låga krav. Men när man ser att miljön känns bra, verksamheten är pedagogisk och kreativ, de har ofta delat upp gruppen i olika delar av lokalerna och gjort en del utflykter osv, mitt barn är tryggt och det är lugnt och mysigt när man hämtar och lämnar (och då har vi varit föräldralediga så vi har ju varit där under dagen när det är mest barn där), varför ska jag då bryta ihop över gruppens storlek?
    4. santana01
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 07:57
      Alexi skrev 2012-09-06 06:56:52 följande:
      Tja jag kanske har ett dåligt perspektiv och för låga krav. Men när man ser att miljön känns bra, verksamheten är pedagogisk och kreativ, de har ofta delat upp gruppen i olika delar av lokalerna och gjort en del utflykter osv, mitt barn är tryggt och det är lugnt och mysigt när man hämtar och lämnar (och då har vi varit föräldralediga så vi har ju varit där under dagen när det är mest barn där), varför ska jag då bryta ihop över gruppens storlek?
      Alexi, hur gjorde de under inskolningen och de första dagarna barnen var "själva"? Var det någon pedagog som var särskilt mycket med de nya? Jag har fått lära mig att tanken är att de ska känna sig bekväma i miljön snarare än med någon person men jag kan inte låta bli att undra? 
    5. Alexi
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 08:40
      Det var en pedagog som var på hembesök och sen var maken och sonen på förskolan tre heldagar. Då var personalen liksom i utkanten och fanns omkring men tog inte jättemycket kontakt och maken sa faktiskt till förskolläraren inför den tredje dagen att han ville att hon/de skulle vara mera med sonen så han verkligen fick chans att lära känna dem. Det tog hon på allvar och lekte mycket med sonen den dagen. Men det var alltså inte hon som gjorde hembesöket så redan där var det ju olika.
      Sen de två första dagarna man lämnade delade de upp de sju barnen på olika tider så inte alla lämnade samtidigt och det gick över förväntan.
      Jag tror mer på att barnet ska lära känna miljön för det blir så vansinnigt sårbart om allt hänger på att tryggheten ska vara hos en person. När vår dotter skolades in här för två år sedan så var upplägget detsamma. Då var förskolläraren den som gjorde hembesöket och var mest med dottern första veckan. Sen var hon sjuk kommande vecka... Det tyckte vi då kändes jättejobbigt men det funkade bra ändå. Och samma sak nu med sonen. Jag upplever att lämningarna går bättre till viss personal men det har inte med att hon träffat sonen för lite (tvärtom har hon nog varit mycket med honom), utan har nog mer med personlighet och agerande att göra.
      Sonen går sin fjärde vecka och vi får varje dag höra hur mycket han blommat upp, pratar mer och mer och är supernöjd hela dagarna. Även om han gråter vissa lämningar.
    6. santana01
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 10:37
      Alexi, tack för dina svar - när jag läser din beskrivning tror jag faktiskt att vi har haft otur med vår förskola, eller åtminstone den avdelning vi hamnat på. 

Hur lång tid hade ni mellan lämningarna den första dagen? Vi hade tio minuter, och det funkade inte riktigt för oss. När jag skulle lämna min dotter så var det redan ett gråtande barn i famnen på pedagogen, kändes inget vidare. 
    7. hymafr
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 10:53
      Jag skulle nog ge den "gamla" förskolan en chans till.
      Du kan ju alltid byta till den nya om det inte funkar.

Tänker på min brorsdotters dagis som började med bara 1-2-åringar (kanske att någon hunnit fylla 3). Där har de snart fyllt kvoten och är på stora avdelningen 18 barn (vet inte om de planerar fler). Det äldsta barnet är inte ens 5 1/2 så hela gruppen är väldigt "ung". 
      Problemet är ju att nästan inga större barn börjar på dagis - de går ju där redan.
      Om man börjar en ny grupp med bara små barn så är risken att dessa små barn blir de största, dvs det fylls bara på med fler och fler småbarn.      
    8. santana01
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 10:56
      hymafr skrev 2012-09-06 10:53:42 följande:

Om man börjar en ny grupp med bara små barn så är risken att dessa små barn blir de största, dvs det fylls bara på med fler och fler småbarn.      
      Sant, värt att tänka på. 
    9. Alexi
      Visa endast
      Tors 6 sep 2012 11:15
      Det var en kvart, 08.45 och sen kl nio. Men vi (maken) lämnade 08.45 så vi vet ju inte hur det såg ut sen.
    10. Hemmaföräldern
      Visa endast
      Fre 7 sep 2012 23:08
      santana01 skrev 2012-09-05 15:45:24 följande:
      Tack, jag förstår att jag borde vara mer precis, men vill inte skriva allt i detalj eftersom jag inte vill bli igenkänd. Men jag uppskattar era svar så jag ska försöka svara så utförligt som möjligt. Min dotter hamnade i en situation där hon blev väldigt rädd och pedagogen hade gått ut ur rummet för att ta hand om ett av de andra nya barnen (pedagogen var själv på avdelningen med de nya barnen just då). När hon kom tillbaka ville min dotter bara vara hos henne och blev hysterisk när hon var tvungen att gå för att ta hand om de andra nya barnen. De var 2 fasta personal och en vikarie på 17 barn varav fem nya. Det är en 1-4-årsavdelning, men de försöker separera de äldre barnen från de mindre. De kommer att vara tre fast anställda på 17 barn i framtiden. 

På den nya förskolan har de tänkt att bli en småbarnsavdelning på ca 15 barn och tre personal, och en separat storbarnsavdelning när de har tillräckligt många barn (blir nog först om ett år). 

Jag är arbetssökande just nu och kan stanna hemma med henne tills den nya öppnar.

En sak jag funderat på är att den nya har ganska trista lokaler, och ligger vid en stor och tungt trafikerad väg vilket känns lite jobbigt. Men de kommer att gå ut mycket i olika parker...  

Om du kan vara hemma längre så ta chansen och var det, så att du kan välja en tryggare förskola till ditt barn senare. Bara att du skriver här visar att din magkänsla faktiskt säger dig något mycket viktigt och varnar ...

Att bli skild från sin mamma eller den vårdande vuxna personen som ansvarar för barnets livsuppehälle är förmodligen den mest stressande erfarenhet som ett spädbarn eller ett småbarn kan utsättas för.

Ska det fungera i förskolan så måste barnet vara i en trygg miljö, med trygg personal:
      hemmaforaldrar.se/farlig_stress.htm
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Tatuerade min son
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Han tänder ej på sin feta tjej. Är han ett svin?
    • Min idiot till granne bygger altan...
    • Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm