Är så förvirrad just nu, tänkte be om råd.. Lite långt, hoppas ni orkar läsa-
Har en dotter på 22 månader som har just har börjat på förskola. Tyvärr har inskolningen inte gått så bra, det är en föräldraktiv inskolning där en förälder är med i tre dagar för att sedan lämna på den fjärde.
I början gick det väldigt bra, t.o.m. lämningen fungerade bra - men tyvärr hände en incident den första morgonen då hon var "själv" som gjorde henne jätterädd, och jag fick komma och hämta efter någon timme då hon var jätteledsen och inte slutade gråta. De två följande dagarna fick jag också komma och hämta innan lunch, då hon fortsätter att gråta och vara ledsen hela tiden efter att jag gått.
Efter detta stannade jag hemma med henne, och bad om ett samtal med chefen på förskolan. Till saken hör att de verkar grymt underbemannade på hennes avdelning, och det var fem nya barn som skulle skolas in samtidigt - vilket jag påpekade. Chefen verkar vettig, hon erkände att det var olyckliga omständigheter och lovade att det skulle bli bättre. Vi kom överens om att prova en ny inskolning, så nu är vi föräldrar med igen och vår dotter är inte ledsen när vi är med. Det har också blivit bättre, men jag tycker fortfarande att det verkar ganska rörigt och stressigt där.
Nu har jag fått veta att det ska öppna en ny, privat förskola i närheten om två veckor. Jag har varit och pratat med chefen för den nya förskolan, som verkar mycket bra. Det fantastiska är att de kommer att börja med en mycket liten grupp, bara fem barn på två personal - och kommer att utöka gruppen allteftersom.
Det jag funderar på är om det är värt det att bryta upp och byta förskola? Det är ju positivt att det är en så liten grupp, men samtidigt är den en grupp med nya barn som alla ska skolas in samtidigt igen. Dessutom är ju allt nytt för alla, även personalen som inte hunnit få några rutiner...
Suck, det blev rörigt men hoppas ni orkar läsa!