Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Barnomsorg
  • Mamma på dagis stulit dotterns jacka!
Barnomsorg - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Barnomsorg
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Mamma på dagis stulit dotterns jacka!

Mån 15 okt 2012 10:21 Läst 83257 gånger Totalt 316 svar
    tobiq
    Guide Visa endast
    Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden så jag valde "barnomsorg" då detta hänt på förskolan.

Har letat efter dotterns skaljacka från p.op ett bra tag nu, har kollat runt på förskolan bland kvarglömt och i torkskåpet och så men inte hittat den så jag har utgått från att den har legat här hemma bland alla ytterkläder någonstans. Vi köpte den rätt dyr från hennes kusin, det är en lite speciell modell just färgmässigt med yttertyget i cerise och gult foder. 
    Idag när vi kom till dagis på morgonen så ser jag att den hänger på platsen bredvid hennes, skyndar fram och säger "men där är ju din jacka!" och ska precis hänga tillbaka den då jag ser att den nu är märkt med stora svarta bokstäver "ANNA.M" (något annat i verkligheten), jag ser ju att det är hennes jacka så jag kollar tvättrådet och mycket riktigt står kusinens namn där överstruket med bläck, jag har varit korkad nog att inte skriva dit något vårt namn eftersom jag tänkt sälja vidare den sen, jag namnar aldrig på namnlappen i nacken.

Blir helt ställd och hänger tillbaka den, det var rätt mycket föräldrar där och lämnade samtidigt så jag ringer till avdelningen efteråt och berättar läget, att jag är säker på att det är vår jacka och bad dom kolla märkningen igen, att kusinens namn bör stå där vilket personalen lovade att göra.
    Men nu blir jag lite nojig, borde jag ha tagit upp det direkt med den andra mamman? Jag vet vem hon är och har växlat lite ord med henne. Kan tänka mig att den hamnat på hennes dotters krok och när hon inte kände igen kusinens namn tänkte hon att hon kanske kunde ta den? Låter helt absurt att göra så i mina ögon men dom har många barn och troligtvis inte så mycket pengar...

Kan man ens bevisa att det är vår jacka? Har massor av bilder på dottern med jackan och tänker att personalen bör känna igen den men det är ju inte säkert att man lägger tjugo barns ytterkläder på minnet? 
    Moa-08 Svea-10
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 25
    4. 26
    5. 27
    6. 28
    7. 29
    8. 30
    9. 31
    10. ›
    11. »
    1. cawe93
      Visa endast
      Tis 16 okt 2012 23:34
      Ibland kan vanish funka på tusch och har hört att hårsprayfunka eller acceton kan funka?! Skulle nog själv inte test de men vanish är aldrig fel att prova! Lycka till
    2. Nordsaga
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 06:25
      Höghus skrev 2012-10-16 21:34:58 följande:
      Nordsaga: Att först klaga på att människor skulle vara nedlåtande mot tjuvmamman för att hon brukar köpa kläder på HM och sedan håna människor som till skillnad från dig inte har råd att skänka bort märkeskläder åt höger och vänster....vilken sten i glashus deluxe!
      Det kallas ironi.
    3. Höghus
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 06:42
      Nordsaga: Om det var ett försök att vara ironisk så vet du inte vad ironi är. Läs på så kanske du lyckas bättre nästa gång.
    4. tobiq
      Guide Visa endast
      Ons 17 okt 2012 07:32
      Höghus:
      Haha, klockren än en gång!:)
    5. Morsanheladagen
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 09:10
      Jellybeanbaby skrev 2012-10-15 18:42:13 följande:
      Blir verkligen helt chockad.

Vill inte låta inskränkt, men ligger dagiset i en ...eh.... mindre monetär region?
      Nej, det är ju det som är det märkliga......
    6. Morsanheladagen
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 09:14
      Snöviolen skrev 2012-10-16 00:04:15 följande:
      Vad fan är det för fattiga jävlar som går på ditt barns dagis?
      Det märkliga är som sagt att jag aldrig upplevt det som att någon är så fattig att någon skulle behöva stjäla andra barns kläder. Det är fina dyra bilar, märkeskläder på de egna barnen osv osv.....Å andra sidan har dom väl inte köpt bilen kontant och kläder kan man ju förköpa sig på med kredit så trots det yttre intrycket kan dom ju mycket väl vara "fattiga" på grund av överkonsumtion. 
    7. Jodyanna
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 15:31
      hoppar in här... har du fått tillbaka jackan??? :)
    8. mammas4killar
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 16:03
      Jag förstår att ts blir upprörd när en jacka från POP blir stulen, såg att nån här skrev att det inte är någon större skillnad på POPs kläder och HM, men då måste du fått tag på kläder från en dålig kollektion, men så är det ju med alla kläder, oavsett vart man får dom ifrån.

Det jag skriver nu är min erfarenhet, säjer inte att det är så för andra. 

Jag köper nästan uteslutande bara kläder från POP och Didrikson nytt, ibland någon jacka på Stadium, och jag kan säja att jag har köpt tex overaller på HM, men då har jag fått köpa en ny overall varje säsong, dvs en på hösten, en på början av våren(ja där jag bor kan det vara -10 till maj och snö) och sedan en ny till höstern/vintern efteråt. samma med täkbyxor.

När jag började köpa på POP så har mina barn, som är fö ute jämt inte slitit något alls på varken overall eller täckjacka/byxa. Ett exempel är ett par windstoppper/överdragsbyxor från POP som jag köpte för 1 1/2 år sedan, dom har min son haft hela tiden, inte när det är som kallast men annars, dom ser knappt slitna ut.

Men ska klargöra, köper inte overaller på POP utan den köper jag från Didriksson, samma där efter en och en halv vinter ser den ny ut, har sålt mina på tradera och fått bra pris för dom. Och det är inte för att få in pengar bara utan det är också för att man vill rensa ut.   

Nu köpte jag till ett av mina barn, en windstopper flecce och en skaljacka, det betyder att han har en vinterjacka, eftersom man sätter ihop skal och fleece jackan(och ja den är varm) och två vår/höstjacka samt en regn/vindjacka allt från POP.

Förstår att man kanske inte kan köpa dyra kläder ifrån tex didrikson, isbjörn, POP osv när man har flera barn, men om man ser till att dom kan ärva varandra då tjänar man in pengar.

Jag köper inte dessa kläder för att det är märkeskläder, det är för att det är bra funktionsdugliga kläder som håller länge om man jämför med andra där man får köpa nytt efter en säsong. för mig är märkeskläder typ tommyhillfiger, dkny, och såna märken som finns till barn     
    9. tobiq
      Guide Visa endast
      Ons 17 okt 2012 17:12
      Jodyanna:
      Ja jag har fått tillbaka den!:)
    10. Wilowa
      Visa endast
      Ons 17 okt 2012 18:26
      Höghus skrev 2012-10-16 22:31:38 följande:
      Wilowa: Det finns ett flertal klädtillverkare som gör riktigt bra funktionskläder (enligt tester inte enskilda personliga erfarenheter). Kläder som till skillnad från HM dessutom i mångas ögon är snygga. Ofta kostar dessa lite mer och är därmed dyrare att ersätta om de blir snodda. I TS fall var det en popjacka. Att nämna detta när man skriver en tråd gör att de som läser vet vilken typ av plagg det handlar om och kan relatera. Hur dessa fakta kan provocera så förstår jag inte.

jag tyckte bara att du läste in mer i vad Nordsaga skrev än vad hon/han verkligen gjorde.
    11. Indianica
      Visa endast
      Lör 20 okt 2012 00:04
      tobiq skrev 2012-10-15 11:26:07 följande:
      Jag förstår också att det kan vara lätt hänt att blanda ihop kläder. Som lindex velourmysbrallor eller leggings, för att inte tala om fingervantar! Har fått med mig fel grejer hem många gånger, speciellt om det är sambon som hämtat som bara stoppar ner allt som ligger på barnens plats i väskan, har har verkligen ingen koll på deras kläder.
      Men just jackor har jag lite svårt att tänka mig att man inte reagerar på? Om det inte är identiska jackor då såklart, vilket jag har väldigt svårt att tro att den här tjejen råkat ha. 

Jag skulle bara tagit tillbaka jackan, kusinens namn är ju "er namnlapp"/bevisar att jackan är er, så att säga.

Jag kan tänka mig att har man flera barn är man kanske dels obrydd om pris på kläder, märken och köper mycket begagnat. Man kanske inte har stenkoll på foderfärg i jackorna, märke på det man köpt osv. Det verkar under alla omständigheter synnerligen korkat att stjäla just på dagis och hänga jackan brevid den krok man då ska ha tagit den ifrån (fast den kanske låg någonstans, det vet man ju inte...).

Om inte annat borde barnen veta vems jackan är. Barn brukar ha koll på foderfärg etc och bord reagera på en helt "ny" jacka.

Jag skulle bara tagit hem jackan och skrivit dit mitt barns namn, för den hängde ju fel!

12. Indianica
      Visa endast
      Lör 20 okt 2012 00:11
      tobiq skrev 2012-10-16 19:36:11 följande:
      Nordsaga:
      Är DU på riktigt? Vad stör dig med att jag tänker sälja jackan vidare om den överlever även barn nummer två? Ja, eller tre blir det ju iom att jag inte köpte den ny.
      Bara för att DU har möjlighet att skänka bort alla dina barnkläder kanske inte alla har det. Allt jag säljer hjälper till att finansiera nya plagg jag köper, jag hade säkerligen klarat inköpen bra ändå men som student har jag ingen superinkomst och tycker mig ha betydligt roligare saker att lägga pengar på. Systemet jag kör med nu ger mig fina kläder med bra kvalitet och klädkontot hamnar på nästan plus minus noll.
      Jag kan förstå din irritation, min dotters set med POP skalkläder blev stulna när hon glömde sin skolväska på ett ställe och jacka+ byxor, nya för säsongen låg däri Vi polisanmälde förlusten, men kläderna kom givetvis aldrig tillbaka. Det jag lärde mig av det var väl att trots att jag köper och säljer mycket begagnat aldrig köpa dyrare plagg än att jag har råd med en förlust, för kläder kommer ju bort ibland, de glöms på lekplatser, i gymnastikomklädningsrum och folk norpar ofta år sig (särskilt dyrare saker), tyvärr   Men det är mer en fråga om lite större barn (skolbarn) som är mer mobila.
    13. Indianica
      Visa endast
      Lör 20 okt 2012 00:22
      Kom på att jag nog kanske ska vidareutveckla resonemanget ovan Vad jag menade var att för ens egna nervers skull kan det vara klokt att aldrig köpa plagg som är så dyra att det innebär ett enormt stressmoment om de blir stulna/försvinner. Jag har skolbarn och för ett tag sedan började en förälder skicka mejl till alla föräldrar i klassen om hennes barns gymnastikkläder som hade försvunnit ifrån gymnastiken och det var dyra märkeskläder som vi andra alltså skulle kolla om våra barn råkat få med sig hem för de var så dyra och det var så viktigt. Just det där med att man köper dyra märkeskläder kan ju bli ett väldigt stressmoment om det egentligen är lite över ens budget tänker jag och alltså försvinner av en eller annan orsak eller går sönder så få händelsen en betydligt större dignitet än om man köpt billigare plagg, vilket man antingen kan ta som ett svin man får räkna med förr eller senare eller så kanske man bör köpa billigare plagg tills man inte blir jätteuppstressad om t ex en mössa för 400 kr blir glömd nå´nstans och stulen etc. . Med det inte sagt att jag rättfärdigar stölder eller slarv. men så resonerar jag, för min egen skull och för barnens.
    14. tobiq
      Guide Visa endast
      Lör 20 okt 2012 01:54
      Indianica:
      Förstår helt klart vad du menar, jag vill ha bra kläder som håller och köper nästan alltid ytterkläder begagnat av den anledningen.
      Det är som dyra klädesplagg överlag, jag kommer på mig själv med att undvika att använda dem bara för att jag vet att risken att det kladdas och blir fläckar är STOR med en tvååring och en fyraåring;) köper jag något dyrt blir det av dessa skäl mörka färger eller rejält med mönster, haha:)
    15. Essien
      Visa endast
      Lör 20 okt 2012 13:54
      Indianica skrev 2012-10-20 00:22:05 följande:
      Kom på att jag nog kanske ska vidareutveckla resonemanget ovan Vad jag menade var att för ens egna nervers skull kan det vara klokt att aldrig köpa plagg som är så dyra att det innebär ett enormt stressmoment om de blir stulna/försvinner. Jag har skolbarn och för ett tag sedan började en förälder skicka mejl till alla föräldrar i klassen om hennes barns gymnastikkläder som hade försvunnit ifrån gymnastiken och det var dyra märkeskläder som vi andra alltså skulle kolla om våra barn råkat få med sig hem för de var så dyra och det var så viktigt. Just det där med att man köper dyra märkeskläder kan ju bli ett väldigt stressmoment om det egentligen är lite över ens budget tänker jag och alltså försvinner av en eller annan orsak eller går sönder så få händelsen en betydligt större dignitet än om man köpt billigare plagg, vilket man antingen kan ta som ett svin man får räkna med förr eller senare eller så kanske man bör köpa billigare plagg tills man inte blir jätteuppstressad om t ex en mössa för 400 kr blir glömd nå´nstans och stulen etc. . Med det inte sagt att jag rättfärdigar stölder eller slarv. men så resonerar jag, för min egen skull och för barnens.

Fast nu har ju inte ts förköpt sig på märkeskläder över sin budget. Jag har "råd" att bli av med det mesta jag äger utan större panik, det är ju ilskan över att någon medvetet stjäl från en som gör en arg.
    16. Göteborgsmamman75
      Visa endast
      Lör 20 okt 2012 22:52
      Åh vad störigt, med den andra mammam och så. Hur har det känts att träffa henne efteråt? Jag tycker det verkar som om hon ljuger man man kan ju aldrig veta.

Det kan ju ha varit ett misstag från hennes sida särskilt som hon har 4 barn och 4 uppsättningar höst och vinterkläder att hålla reda på. Själv har jag bara 2 barn men har ändå lyckats "stjäla" ett par överdragsbyxor denna hösten från ett annat barn. Eller min man rättare sagt som aldrig har koll på vad barnen har för kläder med sig på dagis. En dag ser jag i garderoben hemma att vi har överdragsbyxor som jag aldrig sett förut. Det står ett främmande barnnamn i dessa, men ingen på dagis heter så. Jag som liksom du handlar en del på tradera och aldrig har koll på vad det står för namn i kläderna man köpt, tänker att ja men det är väl ett tradera-fynd jag har gjort då

Men så sitter en lapp på dagis att ett barn saknar sina överdragsbyxor, och att de var namnade med detta främmande barn namn. Pinsamt pinsamt men jag tar mod till mig och lämnar byxorna dagen efter till dess rätta ägare. Jag hade som tur var inte hunnit namna om dessa överdragsbyxor Men det var ändå lite pinsamt och man hoppas ju att de inte tror man är en tjuv eller så. Så det kan ju vara ett misstag, men jag tror inte det i ditt fall. För överdragsbyxor liknar ju varandra de allra flesta men din skaljacka verkar ju vara av en ovaligare modell så då kan ju knappast misstag ske.
    1. «
    2. ‹
    3. 25
    4. 26
    5. 27
    6. 28
    7. 29
    8. 30
    9. 31
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kan jag ha detta på mig?
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • När "låna ut" bebisen för första gången?
    • Min nya kille har väldigt många laster - vet inte om jag vill fortsätta.
    • Skulle ni anställa en döv person?
    • Min sambo vill inte läsa saga
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm