Jag har inte dåligt samvete om jag använder TVn som barnvakt ibland. Det kan ju faktiskt vara så att det är trevligare för barnen att koppla av framför en barnfilm, än att springa runt en megastressad och därmed irriterad förälder....
Jag har inte dåligt samvete. Jag är hemma med mina minsta barn, äldsta går i ettan, och jag känner att jag ger dem det som många andra barn inte får. Tid!
Och efterom jag är med mina barn så mycket, så får jag som sagt inte minsta dåliga samvete för en liten stund framför TVn.
Muta med godis... varför skulle det vara så allvarligt om det inte är vanligt förekommande. Det kan ju inte vara flera dagar i veckan. Men ger man barnen bra och näringsrik kost och sötsaker endast på helgerna, förutom en enstaka muta.... so what.
Det jag däremot får dåligt samvete för är om jag har "vaknat på fel sida" och varit sur och irriterad.... Det jag dövar mitt dåliga samvete genom då, är att beo om ursäkt för det, och säga att "mamma var jätteirriterad, förlåt". Å andra sidan lär ju sig barnen något av det med, att man faktiskt kan vara irriterad....
Det jag skulle kunna få dåligt samvete för hade varit om jag jobbat för mycket och inte haft tid och ork med barnen. Det är dock något jag aldrig skulle välja så länge vår levnadssituation ser ut som den gör idag. Mycket ska till för att jag ska jobba heltid och inte se barnen mer än en kort stund på kvällen.