vi har vår son på waldorf förskola, just för att det var en sån liten barngrupp vilket kändes tryggare för mig, han är ju bara 1 1/2 år.
Vi funderar dock starkt på o byta till ett reggio emilia dagis istället om ett år ungefär.
Vi var o jämförde med de andra dagisarna i närheten, o jag måste säga att waldorf kändes väldigt "fattigt" då på nåt sätt, de andra dagisarna hade SÅ mycket kreativt för barnen att göra, skulpturrum, målarhörna, snickarboa, kuddhörna, you name it! Även utomhus fanns det diverse som barnen kan leka i o med, vilket inte waldorf har. Waldorf för oss passar jätte bra nu när han är så liten o inte "behöver" så mycket. Det är ju lite av deras filosofi, att man inte ska ha mycket grejer eller "starka" stimuli för sinnet, inte tv eller plastleksaker.. De gillar inte om barnen vill leka lekar från barnprogrammen, det är inte kreativt enligt dem.
De enda de har på väggarna e ju tex en årstids-"tavla" av ull. Allt pastellfärg.
Eftersom vår son är väldigt utåtriktad o framåt tror vi det "vanliga" dagiset skulle passa honom bättre.
Vi har också känt av att det är lite av "their way or the highway", har man en annan åsikt eller syn på något är det svårt eftersom de har sitt sätt o så ska det vara, för alla. Därav kan jag förstå att många har tankarna att det e lite sekt över det hela (de följer ju den där Steiners lära, antroposofiska med sitt fäste i Järna)
Det jag fått från dagis att läsa om waldorfpedagogiken har jag insett att det är lite av en blandning av kristendom o new age. Boken Föräldrar och barn av Kirsten Nisted handlar mycket om själen, kosmos, reinkarnation, och figurer/händelser från Bibeln (vilket de gärna gör till rollspel för barnen).
Själv har jag absolut inget emot andlighet, det måste man ha en del av tycker jag! Men det är inget jag i långa loppet vill "programmera" mina barn med. det ska de få hitta själva.
Men jag håller med andra som anser att det har mycket o göra med fröknarna/lärarna.
En klasskompis till mig gick i waldorfskolan i Sigtuna o hon trivdes inte riktigt där. De var tvungna att niga inför läraren varje dag o hon tyckte det var dålig kvalitet på undervisningen o så fick de binda sina egna böcker mm. Hon bytte till vanligt gymnasium sen o trivdes mycket bättre. Men en annan jag mött har vuxit upp med waldorf o hon trivdes (fast hon har inte sina barn i waldorf dock..)
Fasen va långt detta blev! e alldeles för bra på o skriva ;)