Okej... nu har jag läst ALLA inlägg... På de flesta inlägg låter det som att det handlar om att binda fast barnet vid stolen och sleva in mat. Det är inte DET detta handlar om. Och som sagt: Att NÅGON gång göra ett undantag med annan mat än "huvudmaten" är inte alldeles fel. Och har man ett barn som är klart undernärt, av medicinska, fysiska eller psykiska själ så SJÄLVFALLET gör man special-mat för att få detta barn att äta. Men nu talar vi om barn som i normala fall äter bra, eller relativt bra. Få barnet att smaka nytt. Få barnet att äta det som är runt omkring (potatisen, salladen, eller vad det nu kan tänkas vara), äter barnet inget av det som serveras så pratar vi inte heller om att låta barnet gå hungrigt i flera dagar, som straff, utan naturligtvis kan man ju servera kvällsfika innan läggdags.
Det handlar inte heller om barnmisshandel på något sätt, det handlar om att inte HELA tiden curla. Bara för att ett barn inte "tycker om" någon maträtt en gång, behöver det inte betyda att barnet inte "tycker om" samma maträtt, med annorlunda kryddning eller så, vid ett senare tillfälle. Mat smakar sällan likadant från gång till gång. Inte min mat iallafall. Så därför anser jag att min son ska smaka samma mat några gånger innan han bestämmer sig för att han verkligen INTE GILLAR det. DÅ kan jag köpa det. Men sen ska han även ha i åtanke att om han serveras samma mat hos någon annan, så KAN den maten smaka annorlunda än vad den gjorde hemma, eftersom det inte är JAG som lagat den om han äter den hos någon annan, det betyder att han kan inte veta om han inte gillar just DEN maten, just DEN kryddningen, innan han har smakat. -Därmed inte sagt att han MÅSTE äta upp. Men S M A K A iallafall.
Jag har aldrig TJATAT på min son att han MÅSTE äta upp, men han SKA smaka. Detta har jag sagt till honom ca 5 gånger, under fem år, så det är ju inte så att jag sitter och gnäller vid varenda måltid "Men du måste smaka". Nej.