miss mama skrev 2009-11-25 01:29:42 följande:
Åh, men sluta larva er. Det finns jättejobbiga barn som är apkräsna. Ska man fjäska och laga flera olika sorters mat då? Okej, en macka kan man kanske få om man inte blivit mätt, men laga andra sorters mat? Så har vi aldrig gjort hemma, ingen här har blivit skadad. Man får helt enkelt pilla undan det man inte gillar. Jag tar naturligtvis hänsyn till att folk inte tycker om vissa ingredienser, men inget överdrivet tjafs, det är ju skitjobbigt. Ska man behöva stå ut med det när man varje dag kämpar med att få fram mat på bordet? Gillar de inte kött får de väl äta bara potatisen eller riset och såsen då. Hur jobbigt kan det vara? Och någonstans måste idéerna om att saker är äckligt ha kommit ifrån, eller vad? Jag förstår inte vad som är fel med kött, någon som tillagat det fel eller nåt? Har ingen erfarenhet av kräset barn, så jag vet inte hur det är. Vet bara att vissa barn i min närhet har varit så himla kräsna. Och fjäskiga föräldrar som låter barnet styra totalt, jättejobbigt! Det kan ju inte vara så att man mår illa av så många saker, det måste vara en fix idé när man är sådär kräsen?
Jag har kräset barn och var själv väldigt kräsen och åt pyttelite när jag var barn. Har skrivit om det tidigare i tråden. MEN NU äter jag allt utom då ärtsoppa, för det KAN jag helt enkelt inte få ner utan att hulka.
Och nä, min mamma gjorde aldrig nån annan mat för att blidka mig, och nä, jag gör inte det till min dotter heller. Men nog är det tråkigt när hon VARJE dag väljer bort maten, hon blir ju hungrig! och även att hon är störthungrig så äter hon inte. Så det blir mest ris, potatis och sås, vissa grönsaker och kanske ibland ägg och nån ggn korv. Men inte är det mkt inte.
Jag hatar tjat vid matbordet och vet att hon kommer troligtvis så småningom att börja äta ALLT precis som jag gjorde.