Hej! Har läst här i tråden ett tag nu.

Har en liten kille på 5 månader, vi kör med smakisar sedan några veckor tillbaka, men det är inget som direkt har fallit liten på läppen. Förutom gröt då, det äter han glatt.
Vi började med gröt, sen har vi lagt till lunchsmakis, men inget mer för tillfället - han äter knappt en, någon gång två, istärningar till lunchen, resterande mål ammar jag fortfarande, känner ingen press på att han ska äta mer än. Han får ta det i sin takt.

(Även om det vore roligt om han uppskattade maten jag lagat till honom lite mer!

)
Lindoli skrev 2010-03-26 23:21:51 följande:
(av någon anledning funkar inte min citatfunktion, men svar på Lindolis inlägg:)
Att rekommendationerna är 2-3 gröt-/vällingmål per dag är för att gröt och välling är samma sak, olika konsistens, och innehåller inte så mycket mer näring än mjöl. I princip. Däremot mättar det rätt bra, och då kan man lätt hamna i en näringsmässigt felbalanserad kost, eftersom barnet ändå blir mätt.
Ersättning ersätter ju bröstmjölk, och den som ammar byter ju inte ut amningen mot välling på samma sätt.
Att blanda ut vällingen med ersättningen är väl snarast för att vänja barnet vid smaken, precis som att man kan blanda ut smakisarna med ersättning/bröstmjölk i början för att smak och konsistens inte ska bli så ovan för barnet.