X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Nej det är tvärtom! Man ska introducera gluten under tiden man ammar för det minskar risken för att utveckla glutenintolerans. Och havre innehåller mkt lite gluten. Så det kan vara bra att tillsätta pyttelite vetemjöl i sin havregröt så får barnet i sig lite gluten. Eller ge lite smörgåsrån.
Det var det jag menade att man ska introducera gluten med bröstmjölken. Dvs. under tiden man ammar. Fast när min son var liten, för 4 år sedan, fick jag höra mer än en gång att jag absolut inte skulle ge havregröt före 6 månader just på grund av gluten. Fast nu helammade han ändå tills han var 6 månader så det hade aldrig någon betydelse. Annars så fick han risgröt till att börja med och så åt han lite bröd en gång om dagen så han fick lite gluten ändå.
Fast å andra sidan verkar få vara överens om vad som gäller när det handlar små barn och mat. Fick höra från en bvc-sköterska att man inte skulle ge fisk före 1 år. Nästa sa att det var bra att börja med fisk så fort som möjligt efter att barnet börjat äta riktig mat.