Nej, egentligen inte. Men det finns situationer när det kan vara ännu mer fel att stanna. Den som inte har barn kan gifta sig och skilja sig varannan vecka om det roar henne/honom. Har man barn så måste man tänka efter många gånger. Det är förstås bättre att skilja sig än att stanna hos en partner som slår en eller som har t ex missbruksproblem och förstör för hela familjen. Även ett vanligt par kan kanske komma till en punkt då de bara sårar varandra och stämningen hemma är så bedrövlig att barnen lider av det. Då kanske en separation ändå är det bästa. Däremot bör man inte skilja sig bara för att man inte är lika kär längre eller för att partnern inte längre känns lika spännande som när man först träffades.
Förmodligen är det dessutom ännu vikitgare att tänka efter ordentligt innan man skaffar barn tillsammans. Jag tror att man bör ha känt varandra ett tag och ha kommit fram till att man verkligen tycker om varandra, alltså inte "bara" älskar varandra, utan just tycker om. Den andra föräldern bör vara någon man skulle ha valt som vän, även om man inte varit ett par. Då är nog chansen större att man kan trivas tillsammans och fortsätta ihop även om det blir en period med nattvak och bebiskräks när passionen inte är på topp.
Slutligen: Detta gäller inte bara småbarnsföräldrar. Jag har sett mina högstadieelever må riktigt dåligt under lång tid i samband med föräldrars skilsmässa.