Jag tycker det är fel att klä tvillingar i likadana eller matchande kläder om man gör det huvudsakligen eller ofta. ÄVEN om det är små bebisar på några månader gamla.
Varför?
För att man signalerar till alla i tvillingarnas omgivning (släktingar, grannar, förskola och bekanta samt okända) som är de som bemöter ens tvillingar i sin tur att det är helt ok att i första hand betrakta dem som tvillingar. Man måste tänka steget längre såsom jag ser det. Genom att tidigt visa personerna som finns i ens barns omgivning att de är två separata individer så lär man de som är mindre insatta i "tvilling-identitetsproblematiken" att se dem som två personer - som råkar dela födelsedag.
ÄNNU viktigare är det så klart om man har tvillingar som genetiskt sett är identiska, enäggs. Minst viktigt torde det vara med tvillingar av olika kön, eftersom de ofta ses som syskon mer än som tvillingar.
Hur gör jag själv?
Jag erkänner att jag emellanåt klär mina killar i både matchande och helt likadana kläder. Men det är inte så jag klär dem oftast. Mina pojkar äv väldigt olika utseendemässigt och även personer som träffar dem första gången brukar snabbt konstatera att "Oj, ja de är verkligen helt olika" så i deras fall blir nästan deras olikheter ännu tydligare när de har samma kläder på sig.
Jag kan INTE förstå argumentet att om man hittar ett fint plagg så vet man inte vem som ska ha det och vem som ska få det fulare - därför köper man två likadana/matchande. Om det är en fin body så kan de väl ha den varannan gång? Eller vari ligger problemet?