X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Håller inte med dig och jag förstår mig på problemet om man hittar EN fin tröja, Vem ska ha den?? Händer ofta och då köper jag lika. Ser än så länge inget problem med att jag klär dem lika....Hade tvillingtjejer på jobbet som mamman klädde lika tills de var 5 år och sedan valde de ofta olika men ibland lika ändå..jag såg dem ALDRIG som en person eller tog dem som samma...En kompis köper likadana kläder till sina tjejer och det skiljer 2 år på dem, är det fel oxå då?
Vem som ska ha den fina tröjan om man bara köper ett exemplar av den?
Som jag skrev förut, de kan ha den varannan gång var.
Att klä syskon med ett par års åldersskillnad i likadana kläder är oftast inte lika "sammanbuntande" eftersom de flesta ändå lätt kan SE vem av dem som är vem - eller lätt kan komma ihåg det om man får deras namn presenterade för sig.
Jag tänker mig att föräldern i ditt exempel endast undantagsvis köper likadana kläder till sin döttrar, och det tycker jag är ok - precis som jag tycker det är att göra det med tvillingar.
Gör man det till ngt lite ovanligt så är det en kul grej. Gör man det som vardagsval ser jag det som ett problem.
Tänk på att du har tvillingerfaranheten med dig i bagaget och ser tvillingar som individer. Personer i allmänhet som inte är tvillingar har inte samma förutsättningar till att göra det. Därför tycker jag man som tvillingförälder bör underlätta för sina barn att ses som individer genom att inte understryka deras likhet genom lika yttre (kläder, frisyrer osv) utan framhålla deras olikheter på alla plan.
Men därmed inte sagt att man ska förminska tvillinggemenskapen.