Hej,
vi har vår son i reception class på heldagar, jag är hemma med lillebror (13 mån). Vi har varit i UK sen i somras o han kunde ingen engelska när vi kom men han var van med heldagar sen dagis i Sverige (innan jag blev FL såklart) Han är egentligen "för gammal" för rec class (fyllde fem i juli) men eftersom han inte hade språket, vi inte hade nån brådska att han ska börja läsa och han inte riktigt är mogen för att sitta i skolbänken fick vi välja rec class istället för year one. Vi ser det också som en fördel att han är äldst eftersom han inte har språket riktigt (ingen som brottar ner honom, ha-ha).
Som han var van från hemma med kompisar, socialt liv, släktingar mm; mkt friare liv (barn är aldrig utomhus ensamma här) mer stimulans utifrån (man kan bli ganska isolerad i början i nytt land) hade vi nog inte haft det så bra om han varit i skolan bara halvdagar, han behöver mer stimulans än jag kan ge, speciellt med en liten till att passa på. Hämtar man vid 12 måste man direkt hem o laga mat... Men, det finns ju väldigt mkt playgroups och andra aktiviteter som man kan gå på med båda (iaf tills äldsta är 5 år) fast obs, många är bara öppna på fm när han ändå är i skolan.
Här går alla i rec class heldagar, men hade vi haft möjligheten hade vi nog valt det ändå, det funkar bra för oss och båda barnen trivs med sitt. Lycka till!