Krickeline skrev 2009-07-26 21:19:44 följande:
För att vi ännu inte har hittat något bra sätt att berätta för henne så hon skulle förstå och inte älta ihjäl sig själv och omgivningen. Vi har just förklarat att hon inte tål mjölk och just nu är detta det enda hon pratar om. Hon är bara fyra år och vi tror inte att hon ännu har tankar om att hon är speciell, förutom att hon är vinglig i trappor (dålig motorik).Sen tycker i allafall jag det vore bra om vi berättade relativt snart, iallafall innan sexårs börjar. Berätta gärna hur ni har berättat, vilka frågor ni fick från barnet osv.
För oss kom det väldigt naturligt, sen vet jag inte om M minns det eller inte
Men strax efter att vi fått hennes diagnos så hade hon ett hemskt utbrott en kväll och sen låg vi och pratade
Vi kom då in på ett annat barn på förskolan som har en CP skada, hon sa att " X är en bebis" Nej sa jag, han kan inte gå bara, det blev fel å hans muskler när han kom ut ur mammans mage.
"det blev det på mig med" säger hon då!
Vad menar du? dina muskler är det inget fel på?
" nej men jag är så rörig i huvudet"
Du tror inte de andra barnen är det?
" nej"
Och så sa vi nått istil med att nej, du har helt rätt, de andra barnen är inte riktigt som du och det är för att du har nått som kallas autism
Hon vart helt lugn och sov i 12 timmar!( första gången)
För mig var det jätteskönt att kunna bekräfta det hon sa och kände, att det hon upplevde var på riktigt och att vi också såg det hon kände liksom
M är också väldigt fokuserade just nu på att hon inte tål mjölk ocg gluten
Jag ska försöka ta upp autismen igen, för jag vill att hon ska veta det
Det känns bra för att jag vill att hon ska ha rätten till sig själv på nått sätt, förstår du?