Mamma TN: Att dieten har effekt är inte bevisat vetenskapligt (inte ännu iaf). Två relativt stora dietstudier är dock på g och det ska bli jättespännande att se vilka resultat de får fram. Det enda egentligen som har vetenskapligt stöd för att hjälpa är träning, framförallt TBA (eller IBT eller ABA som det också kallas). Men många föräldrar har självklart inte tid att vänta på forskningsresultat (då kommer ju ens barn har hunnit växa upp) och behandlar sina barn med alternativa metoder. Om man är noggrann och har ett barn som äter hyfsat bra så tror jag inte att dieten är farlig att testa. HBOT och avgiftning är jag lite mer rädd för, eftersom sideffekterna kan vara otrevliga. Själv har vi lagt krutet enbart på träningen. Min ork räcker inte så mycket längre och införandet av ett nytt behandlingsprojekt skulle påverka träningen negativt känner jag.
Jag håller med om att det är väldigt positivt att ens autistiska barn försöker ta kontakt med andra barn och jag tror att man kan lära dem att ta kontakt på ett mer lämpligt sätt. Tips på hur man kan träna på detta finns tex. i boken Talkability av Fern Sussman.
Vår son har inget självskadebeteende alls längre (peppar, peppar...) Vi har kört beteenderegistrering, följt råden från Banyan center (ta upp barnet i famnen, lugna och försöka avleda med hjälp av enkla övningar) och jobbat, jobbat, jobbat med kommunikation. Jätteskönt och helt fantastiskt!