Dagens skryt från Surte: Lilla vackra Tea Buddy Budenbus har gjort två hela dagar på nya storbarnsavdelningen Bullerbyn. Fantastiska Surte förskola har byggt om avdelningen för Teas skull, bokstavligt talat: Rivit väggar för att få in ett skötbord, gjort ett "jobbrum" där Tea och downie nummer två ska kunna sitta och jobba med sina downieövningar (Teas favvostund på dan när hon och fina resursen sitter och jobbar med Karlstadmodellen och mycket annat precis lika bra material) och infört nya rutiner för alla barn.
Tea fick med sig sin älskade resurs från småbarnsavdelningen, och har nu tydligen etablerat sig bra på storbarns. Hon har tecken och framförallt bilder som hon orienterar sig med: Nya rutinerna har redan blivit okejade av Tea. Hon har blivit högvilt bland de stora tjejerna som bär runt på henne och klappar och hjälper och fixar fram spadar pussel och kritor. Tea finner sig i detta, tydligen, även om det troligtivsk ommer att upphöra inom kort, spår fröknarna. Alla fröknar kan nu sondmata, dessutom.
Tea har blivit en riktig down-clown, showar och busar. När hon får tecknet för tex "samling" kan hon börja hoppa på stället, göra "busa"-tecknet och springa iväg och börja pussla hysteriskt, samtidigt som hon tokskrattar, eftersom hon vet att hon bara busar.
Och idag sa hon dessutom "Bampa" och pekade på lampan, sa fina resursen. Vi kan alltså konstatera att Tea nu kan säga Lampa, katt, bada och titta. Och att ord som mamma och pappa tydligen fortfarande är överflödiga. Lillasyster säger "mamma" och menar blomma, "pappa" och menar lampa...
Det enda smolket i glädjebägaren är att småbarnsavdelningen Lönneberga nu har sorg - de saknar Tea där borta, berättar fröknarna (Vi har ju Anna-klara kvar där). Värst är det för den lilla tös som Tea adopterade på småbarnsavdelningen, lilla Klara, hon har tydligen jättesvårt att acceptera att hennes idol har försvunnit. Lilla Klara lekte bara med Tea, sov bredvid henne och kramade och klängde på henne hela dagarna - och hade till och med en Babblarnaryggsäck, som hennes föräldrar köpt eftersom Tea fått henne så intresserad av Babblarna...
Det sprider sig som ringar på vattnet, allt positivt med att ha ett downbarn, jag märker det mer och mer. Det är BARA positiva reaktioner från alla föräldrar, fröknar, chefen på dagis...
Allt för nu, jag måste gå och lägga mig - jag tillhör ju numer de arbetandes skara.
God natt ds-mammor och pappor.