Vad är det för ålder på tjejen?
Jag har massor med tips på böcker, länkar, DVD-filmer mm men det är lättare om man vet vilken ålder barnet är i. Vad är hon mest intresserad av dator, film, böcker eller sånger? Har ni kontakt med logoped? Ni behöver också hjälp själva med att lära er tecken. Fråga på om du vill veta mer, kan kolla min presentation för massor av länkar också.
Ett första tips på att bara komma igång är att välja ut 20 saker man känner är viktigast, t.ex: Kom, sova, mamma, pappa, mat, dricka .... Fokusera på de ett tag.
Fick ett bra tips av en ds-mamma att ha en daglig rundtur i hemmet där man går runt med sitt barn och pekar på saker och benämner de med ord och tecken, blir då en regelbunden repetition i en välkänd miljö.
Är ingen dum idé att märka upp saker i hemmet med teckenbilder (dörr, stol, bord, fönster).
Fastna inte i substantiven utan ta in verb så fort som möjligt också (hoppa, ligga, sova, vakna, äta).
Syskonen lär sig för det mesta bara av farten. De ser när man tecknar, man visar de när de frågar, de tittar också ofta på DVD-filmerna med teckensånger mm. Jag tror allvarligt min son lärde sig att läsa av lillasysters teckenpärm, en sida för varje ord med bild, teckenbild och skrivet ord, snacka om multisensoriell inlärning för honom!