excalibur skrev 2012-02-09 20:47:11 följande:
Hej!
Har en nära vän som för 3, snart 4 månader sen födde en liten kille med gomspalt.
Det blev ju en del turer in och ut på sjukan, han sondmatades den första månaden men
äter nu ur flaska som vanligt. Där emot så äter han ganska lite, och är ganska liten.
Han sover väldigt mycket enl. vad mamman berättat och är väldigt "nöjd" med det mesta.
De har tagits 2 hörseltest på honom hittils, varav båda visat nedsatt hörsel på ena örat och
ingen hörsel alls på andra.
Nu träffade jag bebisen för nån vecka sen och jag kan inte sluta tänka på honom.
Han är som sagt över 3 månader och kan inte hålla huvudet själv, han är väldigt "lealös" i kroppen
och det känns precis som att hålla en nyfödd. Jag tyckte inte han kunde fokuserade blicken
och vände hela tiden bort huvudet när man försöka få ögonkontakt.
Han har nyligen börjat le lite, men det kändes inte som om han log åt en utan han stirrade ut
i tomma intet/på möbler och log lite. Aa jag vet inte, det kändes iaf inte bra.
Jag har ju två egna barn och reagerade verkligen över hans beteende och det första som poppade
upp i mitt huvud var autism, samtidigt försöker jag intala mig att han bara är lite sen i utvecklingen
p.g.a gomspalt osv.
Men ni med autistiska barn, märkte ni redan när barnen var bebisar att nåt var konstigt/annorlunda?
Som sagt, tänker på detta hela tiden och skulle verkligen vara tacksam för svar, antingen här eller på mail.
/Malin
vi märkte inget på vår son men det var för att han var vårt första barn. sedan föddes lillasyster 1,5 år senare, och vi märkte genast skillnaderna. hon hade socialt joller redan vid 2 månader, dvs man kunde föra "konversationer" med henne där hon jollrade, lyssnade på vad vi svarade, log till svar, jollrade lite mer, etc. sonen log & skrattade & jollrade, men inte mot oss utan var mer intresserad av sitt babygym, färger, händelser än oss. hade inga direkta separationsfaser, sträckte aldrig upp armarna mot oss för att bli upplyft, gillade inte att vara i famnen, var ostadig i huvudet till 4 månader ungefär, gillade inte att sova i famnen eller i sjal/sele utan sov bara i sin säng. extremt lättskött spädbarn; åt, sov, låg i babygymmet, typ.