Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Förälder
  • Barn/funktionshinder
  • ni med adhd barn, var dom även "speciella" som spädbarn?
Barn/funktionshinder - Förälder
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Barn/funktionshinder
Förälder
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

ni med adhd barn, var dom även "speciella" som spädbarn?

Ons 10 feb 2010 07:21 Läst 5496 gånger Totalt 39 svar
    MikaelaEriksson
    Visa endast
    hej jag undrar om era barn med adhd var speciella även som riktigt små? min son är idag 1 år cirka. han har alltid varit speciell från dag 1,
    han slåss, får utbrott kan inte sitta still och äta.
    får han inte det han vill börjar han kasta, slåss och blir riktigt arg.
    har alltid haft matproblem pga han inte kan sitta still o äta, får lägga fram minst 10 leksaker han kan leka med medans.
    vår läkare sa att så små barn inte kan ha adhd, men vad jag har läst så föds barn med adhd, dom har det även i magen, därför undrar jag hur era små var?

kan även tillägga att han är HYPERAKTIV.

visst, vissa ungar är väl såhär utan att de är några konstigheter, men jag börjar faktiskt bli orolig eftersom vi alltid har problem med honom.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. MikaelaEriksson
      Visa endast
      Tis 16 feb 2010 22:41
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
      Tro på din magkänsla, man vet ju som mamma om det är något som inte stämmer.
      precis. en mammas magkänsla brukar faktiskt inte vara fel.
    2. Counterfeit
      Visa endast
      Ons 17 feb 2010 10:04
      Visst har barn ADHD från början, det var en konstig formulering din läkare hade, men det är svårt att ställa diagnos på så små barn. Det krävs en viss ålder för att man ska se att personens förmåga att fokusera och organisera sig är långt ifrån vad som kan förväntas för åldern. Många barn kan ju anses "svåra" i början, sen rättar det till sig. En ettåring har ju liksom en omogen hjärna i sig, om du förstår vad jag menar. 

Sonen var ju första barnet, hade inget att jämföra med, ingen säker norm på vad som skulle vara "normalt", men visst förstår man så väl efteråt. Han var väldigt krävande som spädbarn. Man kunde inte ligga ner tillsammans med honom om han var vaken (och gud bevare om han fick ligga en sekund extra i vagnen), han skulle UPP - NU, annars var han mycket missnöjd. Ibland räckte det inte ens att han fick vara uppe i bärselen, man skulle dessutom gå omkring med den så han ständigt fick göra nåt nytt, annars blev han arg och gnällde. Man kunde inte äta en måltid utan att hålla honom aktiverad innan han var fyra månader. Han var lättdistraherad som bebis, vaknade lätt om han sov på dagen. Och maten, herregud, jag fick sitta och roa honom med femtioelva leksaker för att han skulle ha ro att sitta kvar vid bordet och få i sig maten. Annars tröttnade han och var sedan hungrig igen om en timme.

Nu är han fem år och ska remitteras till BUP med frågeställning ADHD (specialpedagog och BVC-psykolog inkopplad).
      www.anotherplaceincyberspace.blogspot.com/
    3. Hudde
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 16:09
      O ja. Min son gick inte att amma, var spänd och på G hela tiden. Vid 10 månaders ålder togs en kontakt med psykolog via BVC. Vid två och ett halvt år fick jag höra av en logoped att han inte var sen i språket utan att det var jag som talade för snabbt. det visade sig vara kapital fel, han hade en språkförsening visade det sig vid 5 års ålder och den var inte kopplad till mitt tal. Känd mig faktiskt duktigt värdelös ett tag. Min lila kille fick sin utredning vid 6 års ålder och nu får han stöd i sin förskole klass och det går bra för honom. Jag hade skit jobbigt med att bestämma mig om jag tyckte en utedning var bra eller inte jag ville inte stämpla honom för all framtid. Men så här i efterhand är jag nöjd med valet. Han lekte aldrig länge med något utan växlade aktivitet hela tiden.  Nu kan han sitta och bygga lego med AC/DC på högsta volym och vara hu lugn som helst upp till en timme. Jag bör tillägga att han inte medicinerar mer är eye Q. Men som sagt han var mitt första barn och jag visste på en gång att något inte stämde. När jag fick mitt andra barn så förstog jag på samma sätt att denna gång stämde allt. Man ska nog lite på sina magkänsla ibland. Jag är inte inloggad med jag tror du kan finna min profil på Hudde!
    4. MiSs mE 85
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 21:38

Måste bara göra ett litet inlägg... Jag har haft samma funderingar om min son som nu är nyfyllda 3 år.
      Ungefär när han var 1 månad började han bli mer och mer "vaken".
      Men inte vaken som "andra" bebisar. Ögonen var stora som hus och han ville redan då vara med när man gjorde allt. Jag kunde inte lägga ner honom i 5 sek efter att han hade somnat. Han vaknade ALLTID! Och låg jag själv med honom i sängen, och försökte sen resa mig för att gå iväg, vaknade han också alltid.
      Han var väldigt tidig med precis allt! Precis som någon ovan skrev, så var det i princip inte så att han "övade" inför nya kunskaper utan helt plötsligt gjorde han det bara! Ålade vid 4 mån ålder, började strax därefter krypa och gick vid 9 mån.
      Han hade aldrig provat att ta ett steg utan för bordet ens, men sen en dag tog han 9 steg på raken, och sen var det bara full fart framåt!
      Han behövde konstant stimulans för att vara nöjd, och jag fick antingen bära på honom hela tiden, eller se till att han var ordentligt sysselsatt för att kunna göra det jag behövde göra.
      Han är ett av de där barnen som alltid gör illa sig. Vi har redan varit inne på sjukhuset 2 ggr pga allvarliga skador.
      Han är hyperaktiv.
      När jag har nämnt hans hyperaktivitet till omgivningen får jag bara höra att "det är så barn är, det går över".
      Men när ska det gå över??
      Av alla barn jag har träffat är det bara 2 barn som kommit upp i samma "tempo" som min son håller. Och funderingarna kommer: Hur kan alla andra vara så lugna? Är han bara ett "aktivt" barn, eller vadå? Har alla andra rätt? Växer det bort, eller vadå?
      Men det som känns i mig, är när man är över hos andra. 
      Sucken och stönen, utskällningarna han får för att han inte "lyssnar", eller klättrar osv osv, är riktigt jobbiga för mig att ta också!
      Han ligger långt före i motoriken än hans jämnåriga, men ligger efter i talet.
      Första utvecklingssamtalet vi hade på dagis, så fick sonen vara med.
      Han ställer sig och bygger ihop ett brio-tåg. Förskoleläraren drog efter andan, och hakan var nere i bordet. Ursäktade sig med att hon var tvungen att ta fram kameran och ta ett kort på min son och tåget. Jag satt som ett STORT frågetecken! Förklaringen var att han aldrig riktigt har haft ro att leka på det sättet.
      Senaste utvecklingssamtalet för bara några månader sen, fick vi förklarat för oss, att våran son måste öva sig på att aktivera sig en längre tid med en sak. Han ägnar ungefär 5 min åt en sak, sen går han vidare till nästa. Ett ex. var att han skulle kunna sitta och måla en teckning, inte bara sätta sig, kludda i tio sek, för att sen vara klar och vilja göra något annat.
      Såklart baserar jag inte min oro bara utöver detta, utan det är andra faktorer som spelar in.
      När det bara är han och jag är han rätt lugn, och går att prata med osv.
      Så fort det kommer andra människor blir han så desorienterad! Han ska vara överallt och göra 10 000 saker samtidigt.
      När han inte får göra en viss sak, och jag ska försöka förklara eller visa något, är det som att han bara stänger av! Och har han gjort det är det försent. Då hör han inte alls på och får RIKTIGA vredesutbrott. Då är han okontaktbar. Då är det bara att bära upp honom och gå ut ur mataffär, bort från vägen osv osv.
      Mina tankar gör mig så fundersam!!
      Antingen tänker jag: Jo, men det går över, det växer nog bort.
      Eller så är det: Men tänk om det är något då? Ska man inte försöka göra något åt det så tidigt som möjligt?

Men nu har det gått 3 år sen han kom, och jag försöker fortfarande intala mig själv att det växer bort.

Tankar, funderingar, egna erfarenheter?? Lyssnar gärna på allt!

Blev inte ett så litet inlägg, men känns bra att få tankar utifrån! :)

5. TwistedSister
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 22:22
      Miss me 85, har du pratat med bvc och vad säger de i så fall?
    6. MiSs mE 85
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 22:44

TwistedSister: Nej, jag har faktiskt inte gjort det. "Råden" jag har fått av omgivningen gör mig så osäker! De flesta har gett mig råd som att: Är "det" kvar när han är 5-6 år kanske du ska kolla upp det. Men det är ingen idè att börja hålla på med sånt nu! "Det" kan ju faktiskt växa bort! Han är ju bara "lite" överaktiv.

Usch att man lyssnar så mkt på omgivningen ibland, jag tror ju på det som sägs...

7. TwistedSister
      Visa endast
      Tors 18 mar 2010 22:51
      Beskrivningen av din son låter jättemycket som min son. Han fyller 8 i år och "det" är fortfarande kvar men han är inte utredd än, det är på gång. Jag trodde till alldeles nyss att man inte gjorde utredningar på så små barn som din son är, men nu har jag fått höra flera som gjort i den åldern. Så tycker du ska ta upp med bvc och berätta om det är så att du oroar dig. Är han mycket sen med talet så kanske du kan fråga om logoped också, där gick vi och fick många bra tips på hur öva och stimulera språkutveckling.
    8. Dimisi
      Visa endast
      Fre 19 mar 2010 00:45
      Sucken och stönen, utskällningarna han får för att han inte "lyssnar", eller klättrar osv osv, är riktigt jobbiga för mig att ta också!
      ---
      Senaste utvecklingssamtalet för bara några månader sen, fick vi förklarat för oss, att våran son måste öva sig på att aktivera sig en längre tid med en sak. Han ägnar ungefär 5 min åt en sak, sen går han vidare till nästa.
      Detta är sånt som lätt skulle kunna påverka hans självbild negativt. Han kanske inte KAN vara uthålligare och stillsammare, trots att han verkligen försöker. Kanske pga något NPF.

På många ställen verkar de vilja vänta tills barnen blir lite äldre innan de utreder. Om du bor på ett sånt ställe kanske det kan vara bra att avvakta lite, men håll koll på hans självbild. Om han visar tecken till att själv uppfatta sig som "jobbig", tycker jag du ska kräva hjälp direkt!

Eftersom förskolan självmant tog upp det här med uthållighet, tycker jag att du ofta ska fråga dem hur den biten utvecklas. Då kan det kanske fungera som en påminnelse till personalen, om att din son faktiskt har svårigheter inom det här området. Så att de inte slentrianmässigt suckar och tillrättavisar. Om ni har en pågående dialog om uthålligheten/koncentrationen, är chansen kanske större att personalen blir motiverad att träna och hjälpa din son. Och om du sedan går vidare med en utredning, så har ju personalen redan observerat.
    9. LyckligtSlut
      Visa endast
      Fre 19 mar 2010 00:54
      Vet att mamma tyckte att jag var det. Sov aldrig. Man kunde inte ens röra sig så började jag skrika och gråta igen. Tog längre att få tyst på. Spydde mer av allt, vägrade äta, amma mm. Vi var tre barn, jag i mitten, så hon kunde jämföra lite. Som ett-tvååring mycket mer utbrott, tvångssyndrom, kunde få "ont" av lätt beröring som jag annars tyckte var skönt. Rädd för alla slags ljud, nya saker, nya människor.

Fick en lättare hjärnskada vid födseln pga syrebrist. Haft många olika diagnoser men däribland adhd och autistiska symptom.
    10. Swinghunny
      Visa endast
      Fre 19 mar 2010 01:03
      Klart små barn kan ha ADHD?  Min lillebror klättrade ur spjälsängen själv när han var runt halvåret! Han klättrade i bokhyllorna innan han ens lärt sig gå!
      Life is like a rollercoaster!
    11. Weyoun
      Visa endast
      Fre 19 mar 2010 01:04
      Det låter som om du beskriver min son. Han är nu 4 år och går på BUP. Just det med maten och utbrotten stämmer PRECIS!!!

Jag har själv både ADHD och AS, så jag blir ju inte direkt förvånad om man säger så.

Fan. Måste lämna ifrån mig datorn nu, skriver mer annan dag =)
    12. Öländskan
      Visa endast
      Sön 28 mar 2010 23:01

Måste bara göra ett litet inlägg... Jag har haft samma funderingar om min son som nu är nyfyllda 3 år.Ungefär när han var 1 månad började han bli mer och mer "vaken".Men inte vaken som "andra" bebisar. Ögonen var stora som hus och han ville redan då vara med när man gjorde allt. Jag kunde inte lägga ner honom i 5 sek efter att han hade somnat. Han vaknade ALLTID! Och låg jag själv med honom i sängen, och försökte sen resa mig för att gå iväg, vaknade han också alltid.Han var väldigt tidig med precis allt! Precis som någon ovan skrev, så var det i princip inte så att han "övade" inför nya kunskaper utan helt plötsligt gjorde han det bara! Ålade vid 4 mån ålder, började strax därefter krypa och gick vid 9 mån.Han hade aldrig provat att ta ett steg utan för bordet ens, men sen en dag tog han 9 steg på raken, och sen var det bara full fart framåt! Han behövde konstant stimulans för att vara nöjd, och jag fick antingen bära på honom hela tiden, eller se till att han var ordentligt sysselsatt för att kunna göra det jag behövde göra.Han är ett av de där barnen som alltid gör illa sig. Vi har redan varit inne på sjukhuset 2 ggr pga allvarliga skador.Han är hyperaktiv. När jag har nämnt hans hyperaktivitet till omgivningen får jag bara höra att "det är så barn är, det går över". Men när ska det gå över??Av alla barn jag har träffat är det bara 2 barn som kommit upp i samma "tempo" som min son håller. Och funderingarna kommer: Hur kan alla andra vara så lugna? Är han bara ett "aktivt" barn, eller vadå? Har alla andra rätt? Växer det bort, eller vadå?Men det som känns i mig, är när man är över hos andra. Sucken och stönen, utskällningarna han får för att han inte "lyssnar", eller klättrar osv osv, är riktigt jobbiga för mig att ta också!Han ligger långt före i motoriken än hans jämnåriga, men ligger efter i talet.Första utvecklingssamtalet vi hade på dagis, så fick sonen vara med.Han ställer sig och bygger ihop ett brio-tåg. Förskoleläraren drog efter andan, och hakan var nere i bordet. Ursäktade sig med att hon var tvungen att ta fram kameran och ta ett kort på min son och tåget. Jag satt som ett STORT frågetecken! Förklaringen var att han aldrig riktigt har haft ro att leka på det sättet.Senaste utvecklingssamtalet för bara några månader sen, fick vi förklarat för oss, att våran son måste öva sig på att aktivera sig en längre tid med en sak. Han ägnar ungefär 5 min åt en sak, sen går han vidare till nästa. Ett ex. var att han skulle kunna sitta och måla en teckning, inte bara sätta sig, kludda i tio sek, för att sen vara klar och vilja göra något annat.Såklart baserar jag inte min oro bara utöver detta, utan det är andra faktorer som spelar in.När det bara är han och jag är han rätt lugn, och går att prata med osv.Så fort det kommer andra människor blir han så desorienterad! Han ska vara överallt och göra 10 000 saker samtidigt.När han inte får göra en viss sak, och jag ska försöka förklara eller visa något, är det som att han bara stänger av! Och har han gjort det är det försent. Då hör han inte alls på och får RIKTIGA vredesutbrott. Då är han okontaktbar. Då är det bara att bära upp honom och gå ut ur mataffär, bort från vägen osv osv.Mina tankar gör mig så fundersam!!Antingen tänker jag: Jo, men det går över, det växer nog bort.Eller så är det: Men tänk om det är något då? Ska man inte försöka göra något åt det så tidigt som möjligt?Men nu har det gått 3 år sen han kom, och jag försöker fortfarande intala mig själv att det växer bort.Tankar, funderingar, egna erfarenheter?? Lyssnar gärna på allt!Blev inte ett så litet inlägg, men känns bra att få tankar utifrån! :)

Hej min pojke är 4 år nu har varit inne i tråden tidigare, jag känner igen min pojke i allt du skriver och skulle råda dig att snarast möjligt få remiss in till habiliteringen eller bup, förstår att du känner dig osäker men det finns så mycket dom kan göra för våra små ju tidigare ni får hjälp desto bättre.
    13. Rona
      Visa endast
      Sön 4 apr 2010 23:24
      Hej, det där var som att läsa om min pojke också.....
    14. Counterfeit
      Visa endast
      Ons 14 apr 2010 10:35
      Måste bara göra ett litet inlägg... Jag har haft samma funderingar om min son som nu är nyfyllda 3 år.Ungefär när han var 1 månad började han bli mer och mer "vaken".Men inte vaken som "andra" bebisar. Ögonen var stora som hus och han ville redan då vara med när man gjorde allt. Jag kunde inte lägga ner honom i 5 sek efter att han hade somnat. Han vaknade ALLTID! Och låg jag själv med honom i sängen, och försökte sen resa mig för att gå iväg, vaknade han också alltid.Han var väldigt tidig med precis allt! Precis som någon ovan skrev, så var det i princip inte så att han "övade" inför nya kunskaper utan helt plötsligt gjorde han det bara! Ålade vid 4 mån ålder, började strax därefter krypa och gick vid 9 mån.Han hade aldrig provat att ta ett steg utan för bordet ens, men sen en dag tog han 9 steg på raken, och sen var det bara full fart framåt! Han behövde konstant stimulans för att vara nöjd, och jag fick antingen bära på honom hela tiden, eller se till att han var ordentligt sysselsatt för att kunna göra det jag behövde göra.Han är ett av de där barnen som alltid gör illa sig. Vi har redan varit inne på sjukhuset 2 ggr pga allvarliga skador.Han är hyperaktiv. När jag har nämnt hans hyperaktivitet till omgivningen får jag bara höra att "det är så barn är, det går över". Men när ska det gå över??Av alla barn jag har träffat är det bara 2 barn som kommit upp i samma "tempo" som min son håller. Och funderingarna kommer: Hur kan alla andra vara så lugna? Är han bara ett "aktivt" barn, eller vadå? Har alla andra rätt? Växer det bort, eller vadå?Men det som känns i mig, är när man är över hos andra. Sucken och stönen, utskällningarna han får för att han inte "lyssnar", eller klättrar osv osv, är riktigt jobbiga för mig att ta också!Han ligger långt före i motoriken än hans jämnåriga, men ligger efter i talet.Första utvecklingssamtalet vi hade på dagis, så fick sonen vara med.Han ställer sig och bygger ihop ett brio-tåg. Förskoleläraren drog efter andan, och hakan var nere i bordet. Ursäktade sig med att hon var tvungen att ta fram kameran och ta ett kort på min son och tåget. Jag satt som ett STORT frågetecken! Förklaringen var att han aldrig riktigt har haft ro att leka på det sättet.Senaste utvecklingssamtalet för bara några månader sen, fick vi förklarat för oss, att våran son måste öva sig på att aktivera sig en längre tid med en sak. Han ägnar ungefär 5 min åt en sak, sen går han vidare till nästa. Ett ex. var att han skulle kunna sitta och måla en teckning, inte bara sätta sig, kludda i tio sek, för att sen vara klar och vilja göra något annat.Såklart baserar jag inte min oro bara utöver detta, utan det är andra faktorer som spelar in.När det bara är han och jag är han rätt lugn, och går att prata med osv.Så fort det kommer andra människor blir han så desorienterad! Han ska vara överallt och göra 10 000 saker samtidigt.När han inte får göra en viss sak, och jag ska försöka förklara eller visa något, är det som att han bara stänger av! Och har han gjort det är det försent. Då hör han inte alls på och får RIKTIGA vredesutbrott. Då är han okontaktbar. Då är det bara att bära upp honom och gå ut ur mataffär, bort från vägen osv osv.Mina tankar gör mig så fundersam!!Antingen tänker jag: Jo, men det går över, det växer nog bort.Eller så är det: Men tänk om det är något då? Ska man inte försöka göra något åt det så tidigt som möjligt?Men nu har det gått 3 år sen han kom, och jag försöker fortfarande intala mig själv att det växer bort.Tankar, funderingar, egna erfarenheter?? Lyssnar gärna på allt!Blev inte ett så litet inlägg, men känns bra att få tankar utifrån! :)
      Jag håller med de svar du fått innan. Jag tycker du ska ta din oro på allvar, och att andra ska ta din oro på allvar! En utredning kan framför allt bidra till att skapa förståelse hos exempelvis förskolepersonal, man måste se till att försöka begränsa mängden intryck för honom, att hålla en struktur, att begränsa valmöjligheter, m.m.

Har själv en femåring som ska utredas på BUP för ADHD. Det mesta stämmer överens med det du beskriver.
      www.anotherplaceincyberspace.blogspot.com/
    15. åsau
      Visa endast
      Mån 19 apr 2010 09:40
      Min son var en krävande bebis redan från nyföddhetsperioden. Han kom aldrig i ro, var inte nöjd med någonting, hade "lätt" för att vakna, vägrade vara själv ens för några minuter så jag lagade mat och diskade med honom i famnen. Vägrade ligga i barnvagnen. Svår att få att somna. Jobbig dygnsrytm och väldigt beroende av mig. Rädd för andra människor, ljud. Stora problem med mat, kunde inte svälja bitar länge och har fortfarande (är 9 ½ år) problem med köttbitar.
      Har extrem humör och utbrott men de kom efter ca 2 årsåldern och då sa man till mig att det bara var trotsåldern. Ja, den trotsåldern har ännu inte passerat förbi ;)

Mellan 1-2 årsåldern var nog den lugnaste perioden, han var mest passiv och tittade på andra barn. Lekte inte så mycket med leksaker och har aldrig gjort det. Men han älskar pistoler och leker gärna med dem ute.

Han har grav ADHD och autistiska drag.

Utredningen blev klar i dec-09 så han och jag kämpade med att förstå varandra i flera år innan jag till slut kontaktade BUP för att få hjälp. Då hade hans förra skola nog börjat upptäcka någonting med honom eftersom de ville införa specialpedagogisk instans för att han inte förstod lekregler och för att han var i sin egen värld.
    16. Läntandelavendel
      Visa endast
      Tors 29 apr 2010 13:42
      Oj!

Blir lite rädd när jag läser alla svar...o föräldrar som fått bekräftat att barnet har adhd o liknande....

Min lilla tjej, snart 10 mån, är precis sådär. Jag har framförallt kämpat med sömnen (har skrivit massor med trådar om det) men ser nu även att de andra sakerna stämmer bra....

* Otroligt bestämd redan fr BB
      * Skriker som bara den om hon inte får vad hon vill - NU
      * Otroligt framåt fysiskt, går när som helst...har krypit och gått längst med möbler sedan länge
      * Otroligt svårt sömnmönster, powernappade som bebis o skrek resten av tiden (om hon inte satt i selen, det funkade bättre)
      * Sover fort bara korta pass dagtid
      * måste vaggas med speciella hårda tag för att överhuvudtaget slappna av i kroppen, annars springer hon o rullar över madrasserna i TIMMAR o skriker av trötthet o frustration för att hon inte kan slappna av själv
      * Vaknar stup i kvarten vissa nätter (bokstavligt) en bra natt ungefär en gång i timmen
      * problem m amning fr start
       osv osv

Jag blev nervös nu, liksom er har jag fått PISSESTÖD från bvc där sköterskan bara sa att jag skulle ignorera henne så skulle hon minnsann somna om själv (SURE!) o att jag var hysterisk...

Vad är skillnaden mellan ett mkt AKTIVT barn o adhd-symptom?
      Är barn med adhd sociala? För vår lilla är extremt social, både mot andra barn o vuxna.. hon älskar uppmärksamhet och älskar den sociala kontakten, skrattar hysteriskt när hon möter andra barn osv.

Känns som att hon älskar livet, varje morgon (när man själv håller på att dö av trötthet) skrattar hon högt o sprätter i hela kroppen, kan inte vänta på att dagens aktiviteter ska börja. Ho n hatar nog att somna för att det e så mkt roligare att vara vaken...

Ni som har barn med adhd var de sociala som små??

Förlåt ts om jag snodde din tråd lite, ville mest visa att vi är fler som börjat bli lite oroliga. kanske i onödan?! KRAM
    17. Saga 79
      Visa endast
      Fre 30 apr 2010 08:11
      Bara läst Ts.

Klart att barnen föds med ADHD/DAMP.

Sekunden min son kom ut visste jag att något var väldigt fel och allt eftersom veckorna,månaderna & åren gick blev det bara tydligare.

Tyvärr fick vi ingen respons av läkarna förrän sonen var 7½ år och äntligen fick sin diagnos.

Det mest läskiga med allt är att vi vid olika tillfällen blivit anmälda till soc av dagispersonal,BVC-sköterska etc,pga att "de ansett att vi inte stimulerat sonen tillräckligt,eftersom han var så extremt sen i både mental & motorisk utveckling etc".

Istället för att då lyssna när vi sagt att han behövde utredas pga just de problem som de anmälde OSS för!

Varje gång avslutades såklart socutredningarna väldigt snabbt,då de såg att sonen blev väldigt bra omhändertagen av oss och att hans problem inte hade något med familjesituationen att göra.
      Inte för att soc sen kunde hjälpa oss få till en utredning...Nä då.
    18. Mimmi P
      Visa endast
      Fre 30 apr 2010 14:28
      Jag har ytterst lite egen erfarenhet av adhd själv (har dock en bror med asperger), är dock övertygad om att barnen kan födas med det och att man nog kan upptäcka det ganska tidigt om man bara vet vad man ska titta efter.

Min pappa jobbar en del med barn med såna diagnoser och har gått lite kurser. Sist vi träffades kommenterade han lite kring min sons beteende (han är dryga året) och hur han hade agerat om han haft adhd. Som jag fattar det är de antingen extremt upptagna med det håller på med och påverkas inte av att man visar en annan leksak alls alt så hoppar de mellan leksakerna och kan överhuvudtaget inte koncentrera sig på en sak.

Ett råd kring sömnen om de har svårt att slappna av, för en del såna barn kan man behöva stimma upp de ytterligare. Om de hoppar runt i sängen och inte vill lägga sig, istället för att försöka tvinga dem till avslappning, stimma till det, brottas, kittla lite eller nåt annat där de kommer upp ytterligare i varv för att sen kunna slappna av och sova. Det ska tydligen kunna funka.

När det gäller såna här diagnoser tror jag att man måste ha tur och träffa rätt läkare, framförallt måste man ha tålamod och även orka den typen av elaka påhopp som en del i tråden råkat ut för.

Hoppas ni får hjälp!
    19. Refran
      Visa endast
      Mån 3 maj 2010 13:47
      Hej!
      Min äldsta dotter är 14,5 år och utreds nu för misstänkt ADHD. Hon var precis som många har beskrivit här ett hyperaktivt barn redan från första dagen i livet. Hon var väldigt tidig med allting och sov aldrig mer än en kvart åt gången. På nätterna sov hon några timmar i ett svep.
      Jag har ofta funderat och också fått höra - hon lugnar ner sig när hon kan gå- hon lugnar ner sig när hon börjar skolan - hon kanske blir lugn som tonåring...
      De stora problemen började när hon började i sexan (högstadiet). Det gick bra i några veckor och sedan började problemen med kompisar, känsla av utanförskap - att hon var annorlunda, ingen lust att leva osv...
      Det har gått upp och ner, men i höstas bad vi att få träffa skolans elevvårdsteam och senare fick vi träffa läkare och nu är bollen i rullning. För hennes egen del mår hon faktiskt bättre med vetskapen att hon förmodligen har ADHD.
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet av. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
      • Senaste inläggen
      • 40+
      • Allergier
      • Amning
      • Attachment Parenting
      • Barn 0-12mån
      • Barn 1-2 år
      • Barn 3-5 år
      • Barn 6-12 år
      • Barn/funktionshinder
      • Barnböcker
      • Barnkläder
      • Barnomsorg
      • Barns utveckling
      • Barnvagnar
      • Blöjfri bebis-EC
      • Blöjor/Potträning
      • Bärsjal / Bärsele
      • Dop & Namn
      • Efter förlossningen
      • Enbarnsföräldrar
      • Ensam förälder
      • Far/morförälder
      • Flaskmatning
      • Flerbarnsförälder
      • Fosterförälder/barn
      • Förälder/Funktionsnedsättning
      • Föräldrapenning
      • Hemmaförälder
      • Inhandla
      • Kost/Matvanor
      • Mobbning
      • Mor-och farförälder
      • Namn
      • Njutningsföräldrar
      • Pappor
      • Pedagogik
      • Prematurbarn
      • Regnbågsfamilj
      • Relation/samliv
      • Resa med barn
      • Skola
      • Styv/Bonusförälder
      • Syskon
      • Sång/Lek/Boktips
      • Säkerhet
      • Sömn/Dygnsrytm
      • Tonåring
      • Tvillingförälder
      • Ung förälder
      • Ungdomar
      • Uppfostran
      • Utlandsförälder
      • Åkomma/sjukdom
      • Övrigt
    • Gravid
    • Känsliga rummet
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kom hem från jobbet, hittade mannen med HANS ex! :'(
    • Ge mig EN bra anledning till abort
    • Min dotter stal massa godis från affären!
    • Sexuellt svartsjuk på våran katt
    • Hur ser soc på detta? Långt
    • Gett min son fel ersättning i 3 veckor!!!!!
    • Ofrivillig mamma...
  • Mest lästa bloggarna
    • Mama Elle
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • MOV09244.MP4

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm