tjoohalia skrev 2012-05-07 12:47:10 följande:
min son har, vad jag vet, inget problem med sköldkörteln men jag undrar om jag
bara får fråga en sak?
min son är inskriven hos neurologen pga sen motorisk utveckling och har varit
sen han var 7månader ungefär.
när han föddes var han trött hela tiden, ville bara sova, inte äta, upptäckte sen att
han var mjölkallergiker och han började äta ordentligt vid typ 3månader, innan dess
fick vi tvinga i honom mat. han var förstoppad också, nästan från födseln.
alla sa att han är inte förstoppad om han ammas, sen när det visade sig att han
var mjölkallergiker sa dom att man blir inte förstoppad på mjölkfri kost..
tillslut träffade vi en läkare som gav oss movicol och idag är han "som vanligt"
(han är 2år och har ätit mjölk i ca 1år)
nu till det jag undrar över. det har visat sig att jag har hypertyreos, alltså överproduktion
i sköldkörtel (väldigt kraftig jag ska akut till endokrinologen)
jag har sen jag var i tidiga tonåren legat på gränsen till överproduktion men man
har aldrig gjort något.idag vet jag att man har ändrat gränsvärdena så kanske hade
det varit annorlunda idag.
läkaren på vårdcentralen sa att fostret kunde få hjärnskador om mamman hade
problem med sköldkörteln (utan behandling) under graviditeten.
fick tag i neurologmottagningen iaf som sa att det togs prover när han var 8månader
som inte visade någonting på sköldkörteln.
nu var det "bara" en sjuksköterska jag pratade med, neurologen är rätt svår att
få tag i, ska dit 21maj men det jag undrar är om han hade problem med sin
sköldkörtel när han var i magen, syns det då på ett prov som tas 8månader senare?
OCH PKU-provet man tar vid födseln, visar det på under-/överproduktion i sköldkörteln?
det jag funderar på är att min sköldkörtel är så förstorad att jag har svårt att svälja,
det har jag haft sen jag var liten men läkare har bara sagt att jag är trång i halsen.
min son sätter i halsen väldigt ofta och ibland får han kvälvningar bara av att suga
på ett finger.. förlåt att jag kapar tråden så här, man blir frustrerad när man inte får
svar på sina frågor från vården (vårdcentralsläkarna vågade inte uttala sig eftersom
dom var rädda att ge fel svar)
Jag har haft Graves hypertyreoidit, fick det under en graviditet och visste inte om det. Förlorade barnet tyvärr, får aldrig veta om det var pga det eller ej. Symptomen fortsatte och jag visste inte vad det var, när det blev som värst tog jag prover som visade Graves. Då var jag gravid igen och läkarna vågade inte medicinera. De menade att medicinen kan ge missbildningar och för lågt sköldkörtelhormon.
Medicinen tog jag sen när jag ammade och då måste barnet testas. Hans värden har varit normala varje gång.
Det man testar för i PKU-testet är en medfödd sjukdom, kongenital hypotyreoidism. Risken för den ökar inte om det har varit problem med moderns sköldkörtel under graviditeten.
Nu är min son 16 månader och har en utvecklingsförsening och autismsymptom. Jag vet inte om det har med min sköldkörtel att göra, och jag tycker inte det tjänar någonting till att fundera på det. Det gör liksom inte saken bättre.
För att försöka svara på alla dina frågor: sköldkörtelprover halkar efter i 2 veckor, de visar alltså statusen för ca 14 dagar sen.
När det gäller dej så kommer du säkert få göra en undersökning med kontrastvätska. Då får man en helhetsbild om hur inflammerad den är och vad det tyder på, och hur stor den är, om det finns knölar osv.
Kanske det finns någon annan tråd eller att du kan starta någon utan att vi kapar denna. Så kan du ju berätta lite mer om sonen och vi bollar lite tankar :)