Anonym (**) skrev 2008-11-29 20:55:21 följande:
Överlag brukar folk inte ens veta skillnaden mellan underhållbidrag och underhållsstöd. De brukar också blanda ihop växelvis boende med delad vårdnad, när det första rör boende och det andra inte ens existerar eftersom den juridiska termen är gemensam vårdnad.Därför är jag inte förvånad över att folk överlag TROR att reskostnaderna ska delas på hälften, när egentligen Föräldrabalken är tydlig med att boendeföräldern bara ska bidra efter ekonomisk förmåga.
Ja själv har jag full koll på alla termerna och är väl insatt. Tidigare när det överlag var stora löneskilnader så gjorde man som du säger att den förälder som tjänade bäst (läs pappan) fick betala barns resor. Numera anses det inte finnas en rimlig anledning till att generellt inte dela resorna. Så ibland är det inte som folk TROR utan som folk fått TILLDÖMT.
Så skrev jag fel i förra inlägget. Det skulle självfallet stå "inte", dvs är inkomstskilnaden väligt stor så kan det vara fråga om att den part som tjänar mest betalar umgängesresor.
"Efter förmåga kan tolkas väldigt olika". I dagsläget har TS pengar till resan eftersom hon dessutom planerar julklappar. Skulle en domstol göra en avvägning på vad som är viktigast, resa till sin ena förälder efter ett halvår uteblivet umgänge, eller julklapp från samma förälder, så tror jag fallet är glasklart.