Startsidan
  • Logga in med Facebook
Logga in automatiskt
Glömt ditt lösenord?
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Familjerätt
  • Mamman vill flytta barnen
Familjerätt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Familjerätt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Mamman vill flytta barnen

Ons 28 jul 2010 20:44 Läst 2130 gånger Totalt 46 svar
    Anonym (orolig sambo...)
    Visa endast

Ok,,,nu verkar h---vetet bryta ut här !!

Min brorsas exfru har träffat en ny kärlek och vill nu flytta till honom , han bor ca ca 3mil från vår stad. Det skulle väl egentligen inte vara några problem men nu är det så att hon har tänkt att dom skall börja i skolan där ochså och att min bror , pappan, skall ha barnen varannan helg!!
    Just nu så har han dom 5 dgr varannan vecka så det är nästan 50/50. Han vill absolut inte backa på det och bli en varann helg pappa ...vi är helt chockade över hennes beteende!
    Hur kan hon va så egoistisk och vilja flytta på barnen och bryta upp dom från skola och sitt sociala umgänge som dom har här...
    När min brorsa sa till henne att han verkligen inte vill detta,och att han vill ha barnen 50% så fort som möjligt nu just för att dom inte skall förlora så mkt av sitt sociala umgänge ...men då säger hon att dom har ett muntligt avtal och att hon  ALDRIG kommer att  gå med på att han har dom en endaste dag mer än vad han har just nu!

Får hon göra så här?? , är det nån som har vart med om samma sak!???? får man verkligen bara flytta , bryta upp deras tillvaro sätta dom i ny skola ?

Dom har haft samarbetsproblem väldigt länge men detta tar priset ! deras barn är 6 och 9 år och dessutom skall dom få ett syskon snart...detta känns så himla läskigt och jag är jätterädd att hon skall lyckas splittra hans familj ! han och hans nya sambo är jättelyckliga det funkar super bra med barnen och nu ska dom som sagt få ett gemensamt barn ...och så händer detta!!!
    Min bror skall givetvis kontakta familjerätten och ta hjälp av dom...

Tar gärna emot tips och tankar kring detta !

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Been there)
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 10:42
      Som någon nämnt, har de delad vårdnad kan hon inte göra flyttanmälan för barnet utan hans underskrift inte heller byta skola/dagis. Barnen är skrivna hos den förälder som bor kavr i det gemensamma hemmet. Så fort någon av föräldrarna inte längre gör dte måste man med flyttanmälan godkänna från båda sidor.

Skatteverket har bra info på sin sida ang. folkbokföringslagen. Utredningen går fort, även mitt i sommaren. Hon kommer inte hinna rota barnen.

Mamman har rätt att flytta, tre mil är ju inte så mycket men hon har inte rätt att minska tiden med barnet/barnen.
      Det ska vara 50/50 om båda vill det.
    2. Anonym
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:15
      X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)

Ja, men mammor är bättre än pappor för mammor har varit gravida. Kom ihåg det!

Haha, tänk hur det kan bli. Vad säger pappsen om flytten? Hoppas ni är överens!

Han är medveten om det ja, men än så länge är vi lyckligt gifta med barn nummer 2 på gång så inget som är aktuellt alls. Dessutom kan ju läget ha ändrats om vi nu skulle skilja oss. Jag vet även att min man skulle göra jävligt mycket för att få till ett bra umgänge med sina barn då han är uppväxt utan sin pappa. Och om VV inte skulle fungera så kommer han gå med på minst vv helg så det är ju positivt i alla fall Flört. Ja jag vet att det är lite stört att vi disukterat detta trots att det inte alls är aktuellt, men som sagt det är ju inte barnens fel att föräldrarna inte kommer överrens och man msåte ju göra allt för att barnen skall ha det så bra som möjligt trots att man hatar den andra föräldern.
      Tror det är bra att diskutera och planera hur det skulle bli vid en ev. separation, när man fortfarande är vänner.

Men, ärligt,.. 3mil? Det är väl ingenting.
      20 minuter i bil?

Det är liksom det som gör det så tramsigt och ger mig känslan av att pappa sätter sig på tvären mer för att sätta käppar i hjulet för mamman än omtanke om barnen.

Jag tycker att det är lite konstigt att det nästan alltid är MAMMAN som barnen skall bo mest hos eller som är bäst lämpad att ta hand om sina barn. Finns det inte en enda pappa i Sverige som är kapabel till att ta hand om sina barn efter en skilsmässa?

Inget konstigt i det alls, barnen i det här fallet har bott mer hos mamman och det är inte alls osannolikt att domstolen går på den linjen, särsklt som det rör sig om en flytt på ynka tre mil.

Visst finns det pappor som vill ta hand om sina barn, men det är inte topic i den här tråden.
      Käppar i hjulet för mamman? Ingen omtanke för barnen? Skulle du själv tycka att det var okej att hindras ha växelvis boende, som pappan faktiskt har med 5 dygn varannan vecka, och bara ha varannan helg helt plötsligt? De ynka 3 milen blir 12 mil per umgängesdygn! Han skulle behöva köra 60 mil varannan vecka för att hämta och lämna på skolan. Låter det lite för dig?

Varför flyttar inte pappan med till den orten?
      Va? Varför ska pappan flytta med sin respektive och deras barn bara för att mamman träffar en ny pojkvän? Finns det någon vettig anledning att han ska dra upp hela sin familj och lämna allt?
    3. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:20

Han är medveten om det ja, men än så länge är vi lyckligt gifta med barn nummer 2 på gång så inget som är aktuellt alls. Dessutom kan ju läget ha ändrats om vi nu skulle skilja oss. Jag vet även att min man skulle göra jävligt mycket för att få till ett bra umgänge med sina barn då han är uppväxt utan sin pappa. Och om VV inte skulle fungera så kommer han gå med på minst vv helg så det är ju positivt i alla fall Flört. Ja jag vet att det är lite stört att vi disukterat detta trots att det inte alls är aktuellt, men som sagt det är ju inte barnens fel att föräldrarna inte kommer överrens och man msåte ju göra allt för att barnen skall ha det så bra som möjligt trots att man hatar den andra föräldern.
      Tror det är bra att diskutera och planera hur det skulle bli vid en ev. separation, när man fortfarande är vänner.

Det är liksom det som gör det så tramsigt och ger mig känslan av att pappa sätter sig på tvären mer för att sätta käppar i hjulet för mamman än omtanke om barnen.

Inget konstigt i det alls, barnen i det här fallet har bott mer hos mamman och det är inte alls osannolikt att domstolen går på den linjen, särsklt som det rör sig om en flytt på ynka tre mil.

Visst finns det pappor som vill ta hand om sina barn, men det är inte topic i den här tråden.
      Käppar i hjulet för mamman? Ingen omtanke för barnen? Skulle du själv tycka att det var okej att hindras ha växelvis boende, som pappan faktiskt har med 5 dygn varannan vecka, och bara ha varannan helg helt plötsligt? De ynka 3 milen blir 12 mil per umgängesdygn! Han skulle behöva köra 60 mil varannan vecka för att hämta och lämna på skolan. Låter det lite för dig?

Va? Varför ska pappan flytta med sin respektive och deras barn bara för att mamman träffar en ny pojkvän? Finns det någon vettig anledning att han ska dra upp hela sin familj och lämna allt?

Min morsa pendlar mellan två orter på gotland varje dag när hon jobbar. När vi var små fick hon först köra till en annan ort för att lämna oss hos dagmamma och kom således lätt upp i femton mil per dag. SÅ nej, jag fattar inte varför han gnäller över det. De får väl dela på bensinkostnaden i så fall. Det bästa man kan göra i sådana här ärenden är att försöka komma överens om en lösning och inte bara säga "NEJ!" till precis allt.

En variant är ju att mamman flyttar med barnen men kör dem till deras vanliga skola på pappans ort varannan vecka. Har ni tänkt på det?
      Tomten bjuder alla som vill på risgröt
    4. Anonym (Hur tänker du?)
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:24

För att barnen har sin skola, sina kompisar och sina släktingar på den ort där han (och de och deras mamma) bor nu, kanske?
    5. Anonym
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:26

Min morsa pendlar mellan två orter på gotland varje dag när hon jobbar. När vi var små fick hon först köra till en annan ort för att lämna oss hos dagmamma och kom således lätt upp i femton mil per dag. SÅ nej, jag fattar inte varför han gnäller över det. De får väl dela på bensinkostnaden i så fall. Det bästa man kan göra i sådana här ärenden är att försöka komma överens om en lösning och inte bara säga "NEJ!" till precis allt.

En variant är ju att mamman flyttar med barnen men kör dem till deras vanliga skola på pappans ort varannan vecka. Har ni tänkt på det?

Dela upp det? Varför ska han få ökade kostnader med ca 500 kr/månad för att hon väljer att flytta? De 6000 kr/år skulle han kunna ha roligt med barnen för. Vad bra att din mamma offrade sig efter skilsmässan och skjutsade er femton mil per dag (hela tre mil mer än denna pappa kommer att få göra) Du måste vara stolt över att hon löste alla problem efter att er pappa dragit iväg med er till den nya orten!

Klart mamman kan flytta, men varför ska barnen vara skrivna hos henne? De kan lika gärna skrivas hos pappan, han kan få varannan vecka och de kan få fortsätta gå skola med sina kompisar.
    6. Anonym (Been there)
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:46
      Man kan diskutera tills käkarna blöder, om hur det skulle bli vid ev separation men när man väl är där, ja då kan det lätt bli en andra bullar.......
    7. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:53

Dela upp det? Varför ska han få ökade kostnader med ca 500 kr/månad för att hon väljer att flytta? De 6000 kr/år skulle han kunna ha roligt med barnen för. Vad bra att din mamma offrade sig efter skilsmässan och skjutsade er femton mil per dag (hela tre mil mer än denna pappa kommer att få göra) Du måste vara stolt över att hon löste alla problem efter att er pappa dragit iväg med er till den nya orten!

Klart mamman kan flytta, men varför ska barnen vara skrivna hos henne? De kan lika gärna skrivas hos pappan, han kan få varannan vecka och de kan få fortsätta gå skola med sina kompisar.

Mina föräldrar var inte skilda på den tiden. Det var bara ett exempel på att det finns folk som faktiskt kör långa sträckor varje dag för att jobba, då kanske man kan tänka sig att man kan göra det för att hämta/lämna barn också.

Har någon pratat med barnen?
    8. Anonym
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:56

Mina föräldrar var inte skilda på den tiden. Det var bara ett exempel på att det finns folk som faktiskt kör långa sträckor varje dag för att jobba, då kanske man kan tänka sig att man kan göra det för att hämta/lämna barn också.

Klart folk för långt dagligen om det behövs. Vad har det med ts att göra? Varför ska pappan helt plötsligt börja köra 120 mil mer i månaden?

Pratat med barnen? En oberoende person som kan samtalsteknik med små barn hoppas jag du menar.
    9. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:57

Om nu barnen ska vara växelvis och båda föräldrarna säger sig måna om barnens bästa och barnens rätt till umgänge till den andre föräldern så är det fullt rimligt att man delar på kostnader för umgänge, ja. Det är inte omöjligt att en domstol skulle komma fram till en sådan slutsats. DOmstolens mål är ju att försöka få föräldrarna att komme överens och hitta lösningar på egen hand, inte att knäppa den andre föräldern på näsan.
    10. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 11:59

Klart folk för långt dagligen om det behövs. Vad har det med ts att göra? Varför ska pappan helt plötsligt börja köra 120 mil mer i månaden?

Pratat med barnen? En oberoende person som kan samtalsteknik med små barn hoppas jag du menar.

Vad jag förstår så är det inte gjort, då någon utredning inte är aktuell i dagsläget?
      JAg undrar vad barnen själva säger, de kanske VILL flytta med mamman? Det är ju egentligen det som är det intressanta, vi vuxna har så lätt att bara se saker ur vårt eget perspektiv.
    11. Anonym
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 12:05

Vad jag förstår så är det inte gjort, då någon utredning inte är aktuell i dagsläget?
      JAg undrar vad barnen själva säger, de kanske VILL flytta med mamman? Det är ju egentligen det som är det intressanta, vi vuxna har så lätt att bara se saker ur vårt eget perspektiv.

Där har du en poäng, klart någon har pratat med barnen! Mamman måste ha låtit någon ta reda på barnens åsikter, och tagit hänsyn till dem, innan hon bestämde sig för att flytta.
    12. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 12:14

Där har du en poäng, klart någon har pratat med barnen! Mamman måste ha låtit någon ta reda på barnens åsikter, och tagit hänsyn till dem, innan hon bestämde sig för att flytta.

Får jag fråga varför du är så bitsk?
    13. Anonym
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 12:28

Får jag fråga varför du är så bitsk?

Bitsk? Jag tyckte bara att det du skrev är befogat även för mamman.
    14. Anonym (vet lite)
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 22:32

Men i så fall måste barnen vara skrivna hos pappan... Låter inte som att hon är villig till det eftersom hon försöker minska hans umgänge och i dax läget får han ju inte ens 50%
    15. gutegirl
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 22:36

Men i så fall måste barnen vara skrivna hos pappan... Låter inte som att hon är villig till det eftersom hon försöker minska hans umgänge och i dax läget får han ju inte ens 50%

Nej, de måste inte vara skrivna hos pappan för att gå kvar i samma skola.
    16. Anonym (vet lite)
      Visa endast
      Fre 30 jul 2010 22:53

Nej, de måste inte vara skrivna hos pappan för att gå kvar i samma skola.

Kanske är olika mellan kommunerna, för så var fallet för min syster så hon hade sin dotter skriver hos pappan
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5. 3
    6. 4
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Du är inte inloggad, du måste vara inloggad för att svara på inlägg eller starta trådar!

Logga in här!
Laddar...
Du har loggat in med Facebook Connect,
för att gå vidare måste du välja ett användarnamn.
Användarnamn
Hämta min profilbild
Fortsätt
Inte medlem? Logga in för att starta trådar eller skriva inlägg i forumet.
Logga in snabbt och anonymt
med ditt Facebook-konto
eller
E-post:
Lösenord:
Logga in automatiskt på denna dator
Logga in
Glömt ditt lösenord?

Innehåll

Vi rekommenderar

Testfakta Stort test av febertermometrar.

Gravidkalendern Följ graviditeten, vecka för vecka.

Min förlossning Allt om andras förlossningar.

Fråga experten

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorskorna Jenny och Aleksandra har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

BVC-sköterskanStäll din fråga

Carmen och Helena är BVC-sköterskor på Lillugglans BVC. 

FörlossningsrädslaStäll din fråga

Lena är förlossningsspecialist. I samarbete med Ekens barnmorskemottagning.

Missa inte ANNONS

Sverigemamman 2011

En rapport från 9000 svenska mammor

Maximera din pension.

Carina Blomberg är trygghetsekonom på AMF och svarar här på dina frågor om pension.

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kom hem från jobbet, hittade mannen med HANS ex! :'(
    • Ge mig EN bra anledning till abort
    • Min dotter stal massa godis från affären!
    • Sexuellt svartsjuk på våran katt
    • Gett min son fel ersättning i 3 veckor!!!!!
    • Hur ser soc på detta? Långt
  • Mest lästa bloggarna
    • Mama Elle
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • MOV09244.MP4

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2012 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm