rightbackatyou skrev 2010-02-21 18:33:00 följande:
Jag frågade hur han skulle känna om jag och mitt ex bestämde över hans huvud om det gällde något som var viktigt för honom och jvi bara totalt struntade i det och sambon svarade då att jag var helt fel ute, att det inte AAAAALS hade med det att göra utan min känsla av att inte ha barnet i mitt hem.Han har inte helt fel i att jag känner så men jag har gått med på det ändå att ha det så eftersom vi är ett par och har en egen familj tillsammans men det ÄR inte samma sak som att han får strunta i mig och låta något redan sprucket göra sprickor i det som fortfande är helt Är jätteledsen, känns inte alls bra, känner mig nästan barnsligt hämdlysten men det skulle inte hjälpa oss ett skvatt att gå ner på den nivån.Jag vet inte vad mer jag kan göra än att berätta hur jag känner och försöka få honom och mig att komma fram till hur vi löser liknande situationer i framtiden, men det verkar vara som att köra in huvudet mot en vägg om inte värre...Hur står det egentligen TILL med mig som står UT med att ha ett trevligt liv varannan vecka (ja tills nu när det verkar vara okej för sambon att flytta dagar fast det varit på tapeten innan att det inte är okej) och ett liv som bara rullar på och behöver genomlidas varannan vecka...Suck...
Det känns som du/ni får angripa problemet på olika sätt beroende på varför han kom till den slutsatsen att han var tvungen att "ta igen" dagar. Jag kan absolut förstå dig, och eftersom du skriver i den här tråden så slipper du också förhoppningsvis "du visste..." (jag orkar inte ens skriva hela meningen).
Men om det är din sambos beslut för att HAN vill ta igen tid med sin son, så är det ju verkligen något ni måste reda ut. Hur gör ni i framtiden i de här situationerna? Uppenbarligen tycker ni helt olika. Och hur ofta kommer han "offra" det som är superviktigt för dig för något som är superviktigt för honom?
Om det är exets beslut, vilket varit fallit hos oss tidigare om åren när min man kommit med sånt där, så skulle jag blivit galen. Sorry, men det är jag, och min mans ex är en manipulativ häxa, så såna förslag från henne går alltid ut på att min man är en skitkass farsa om han inte tycker som hon. Då känns problemet på ett sätt större för då har han ju inte frigjort sig så mycket från henne så att han kan se saken "objektivt" (hoppas du förstår, jag menar att han i så fall inte kan stå upp mot exet och att hon kan styra honom genom att säga saker som får honom att känna sig som en taskig farsa).
Min mans ex ringde stup i kvarten tidigare och drog sina "men tänk på din FÖRSTFÖDDA" och en massa annan skit, och min man var som en åsna mellan två hötappar. Jag som krävde ett slut på att en utomstående människa hade så mycket (NEGATIV) påverkan på vårt liv, och han som levt sitt föräldraliv i hennes ledband. Gah, det var ingen rolig period.
Sista scenariot är väl som jag kan se det att pojken verkligen känner att han vill vara hos er mer, eller att han känner att missar mycket tid med sin pappa. Egentligen lite samma som scenario 1... Hur gör ni då? Om din sambo har jobbat säg 4 helger som ni egentligen skulle ha sonen, ska det bli en extra helg då?
Problemet egentligen känns ju mer som att ni tycker fundamentalt olika i frågan. Din sambo kan antagligen inte förstå vad den stora grejen för dig är, för honom är det ju bara EN helg, och han tycker antagligen att du gör en skitstor grej av något pyttelitet, som är självklart för honom.
Och du ser det antagligen mer som att tre helger på raken med barnet inte är ditt drömscenario.
Usch, vilket dilemma, jag är så glad att den där tiden är förbi (peppar, peppar) och att min man äääääääntligen (nästan) har genomskådat sitt vidriga ex.