Min bonusdotter har ett enormt godisbegär. Hon har själv sagt att hon gör i stort sett vad som helst för att få tag i något "gott". Godis, kakor som hon gillar och sånt. Vilket gör att så fort vi har något som är "gott" hemma så ja då går hon och tar av det på vardagarna även fast det ligger i en försluten påse eller paketet inte är öppnat. För henne så verkar hon anse att det är ok att ta utan att fråga för finns det här hemma så är tillhör det pappa och då kan hon bara gå och ta. Hennes pappa har sagt åt henne och inte äta sötsaker och sagt att hon inte får ta sådant hemma på vardagarna, men hon fortsätter göra det om och om igen. Ibland händer det att hon tar något som jag gjort eller köpt som jag tänkt vi ska ha på helgen eller som specifikt varit mitt. Då har hon fått en utskällning av sin pappa och säger att hon inte visste det var mitt.
Det som irriterar mig är att hon tycker det är okej att så fort det finns något som är med socker här hemma och hon tycker om det så får hon gå och ta det så länge det är familjens eller pappas. Om vi ska ha det till något bryr hon sig inte om. Så länge hennes sockersug stillas. jag har försökt prata med hennes pappa om detta. Att jag anser att barn ska fråga först och inte bara ta för givet att det är okej att ta sådanna saker. Vi ska väl inte behöva gömma sådant så fort hon är här. Han instämmer i det men han verkar inte bry sig så jättemycket ändå när hon väl gör sådant. bara när jag säger något om det.
Jag kanske överreagerar lite men jag tycker att man ska fråga först och då speciellt när det kommer till slutna förpackningar. Men med hennes sockersug så gör hon vad som helst och använder det som en ursäkt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 10:53
Ok. Som vanligt är det alltid folk här på FL som väljer och döma utan man egentligen får hela situationen klar för sig.
Flickan är 13 år och detta "problem" handlar bara om hennes sötsug. Alltså att hon tar godis, kakor och liknande saker. Sådan man bara vanligtvis äter tillsammans eller vid speciella tillfällen. Inte går och äter för att man är hungrig! Det flickan gör är att hon är hungrig men går och tar sötsakler i stället för att göra i ordning en smörgås tex. Detta gör hon dels för att det är bekvämare och dels för sötsugets del. Hon tar även fast hon vet att hon inte får just på grund utav ovan nämnda orsaker, som jag vet för det har hon själv sagt. Så detta har inget med att hon inte får ta saker utan att fråga vilket många av er gärna direkt hoppar på och tro att det hela handlar om. Och att jag skulle sätta flickan i låg rang var det dummaste jag hörde. Detta har inget med att hon är bonus och för er som inte kan förstå tycker jag synd om som är så på att hitta fel och göra påhopp på andra utan att ha belägg för det.
Ja jag irriterar mig på att min bonus gör detta. För vore det min dotter skulle jag kunna göra mer åt det än att säga till hennes pappa. Nu är det hennes pappa som bestämmer om dessa saker och tyvärr är vi inte riktigt i samma våglängd. Han anser som jag, men han ser inte problemet när det väl sker om jag inte påpekar det och han orkar inte alltid göra något åt det. Så han är inte så konsikvent som han borde.
Ett råd från er har varit att ta bort sötsakerna under veckan och plocka fram det till helgen igen. Jag tycker inte om att behöva gömma undan saker i mitt eget hem, men jag förstår att detta är det jag kommer få göra för att hon inte ska behöva utsättas för lockelser.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 11:00
Ett förtydligande. Detta har egentligen inte med att hon är ett bonusbarn och göra, men tråden hamnade här på grund utav att hon är ett bonusbarn. Hade jag varit biomamma hade som en påpekade i tråden hade jag kunnat påverka situatione och hennes sug på ett annat sätt eftersom det i slutändan är hennes pappa som bestämmer över henne.