X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Jag blir så ledsen. Min sambo har en dotter sedan tidigare som är 6 år gammal. Vi har en gemensam på 6 månader. Min sambo jobbar på dagarna mellan ca 0900-1800 efter det brukade vi iaf äta middag ihop, eftersom vi inte setts under dagen. Som familjer brukar. Saken är den att han alltid sitter i telefonen och diskuterar olika saker i sitt arbete - JÄMT!! Vilket gör att jag får sitta och äta middagen själv. Och om han inte (mot all förmodan) sitter i telefonen, ja då jobbar han hemifrån ändå!!! Vilket gör att vi inte heller då umgås... När hans dotter kommer hit. (Hon kommer varannan helg) Ja då är det andra bullar!! Då lägger han jobb åt sidan och lagar mat, tvättar osv.. (Inget han gör när det "bara" är jag och vår gemensamma hemma). Jag blir så jävla ledsen. Inte bara för min skull. Även för vår gemensamma som kommer märka hur pappa bara bryr sig om oss när hans dotter är här. Vad ska jag göra? Har försökt prata med honom om detta och han tycker det är synd han också, men att han inte bara kan skita i när de ringer honom från jobbet, eller om han måste jobba så måste han. Men varför varför varför, ska det vara så jävla annorlunda då hans dotter är här?!
Du får nog fortsätta att ha en öppen dialog med honom om problemet, han kan inte bara sätta punkt på det sättet jag uppfattar att han försöker göra.
Pappor över lag med barn sedan innan verkar vara tröga när det gäller att sätta fokus på den nya familj de skapar och nästan krampaktigt håller fast vid det de redan känner till...
Det tog nästan ett år innan min sambo fick upp fokus på mig och vår gemensamma, visst han gjorde det som skulle göras men... Det liksom fattades engagemang och intresse, däremot kunde han mycket inlevelsefullt berätta om vardagsupplevelser med barnet sedan innan, vad han sagt, vad han gjort, hur han ätit och berättat.
Fokus sitter fortfarande på hans barn sedan innan gällande mycket, sambon blev helt förvånad när jag berättade att jag bestämt när jag ska ta ut semester i sommar och hans respons var "men jag vet inte när jag ska ha "x""
...nähä? Okej, kanske dags att ta reda på det eller styra upp det svarade jag.
5 somrar har jag helt styrt min semester efter hans och exets planering (läs exets planering

) men nu kände jag att det inte var mer än rätt att jag gör som jag vill ha det för en gång skull
Han kommer inte kunna förutsätta att jag är den som hela tiden ska anpassa mig efter det som kretsar runt hans barn sedan innan, jag har börjat ta plats och det känns S K Ö N T !!!!
Rekommenderas, men jag vet hur jobbigt det är/kan vara.
Som sagt, jag har kommit en bit med har fortfarande en bra bit att gå, det är fortarande full fokus på barnet sedan innan gällande mycket från sambons sida sett men för varje dag som går så känns det som vi kommer närmare att han förstår att det är mig och vår lille som han bor med och hans barn sedan innan kommer till oss varannan vecka och det är itne samma sak som att vårat vanliga familjeliv (ja, jag räknar det som det vanliga eftersom det då "bara" är den familj VI skapat inte det han räknar som HANS familj alltså även hans barn sedan innan inkluderat) på något sätt ska förändras för det, utan det barnet får mer och mer smälta in i hur vi har det och inte tvärtom.
Jag tycker det är tråkigt att det verkar vara ett mönster och jag lider med dig även om det inte hjälper ett dyft.
Du får helt enkelt fortsätta prata med honom, ta upp saker när det händer och bunkra inte upp, det är bara du som kommer brista av en vattendroppe tillslut och han kommer klandra dig att vara 1. hormonellt rubbad 2. rubbad rent allmänt 3. okänslig 4. att du överdriver 5. att du är den som är dum... osv osv
Lycka till, du behöver det och kram