läget är så:
Mitt ex är lastbilschaufför. Men blev arbetslös för några veckor sen.
Han har vårt gemensamma barn tre helger i månaden.
vi har haft en fungerande relation. Men ligger i bråk (började nu i veckan). Kommunikationsproblem.
missförstånd och egentligen bara trams.
Styvmamman och jag har ingen kontakt, och jag gillar det så. Märker dock att hon försöker.
Men jag svarar bara henne kort. De har varit ihop i ca ½ år och bor i mitt och exets gamla bostad (nej inte svartsjuk eller så.) med tanke på deras korta relation, vill jag inte försöka att få en "relation" med hans nya.
Nu vill mitt ex ha vårt barn varannan vecka. (egentligen okej för mig..)
MEN nu är det så att med hans yrke innebär det att vara "ute" veckorna och komma hem på helgerna.
Han vill inte jobba distrubotion och komma hem varje kväll.
Jag som sj har pojkvänn med barn känner "jag vill hjälpa till så mycket som möjligt" men jag vill inte bli tagen för given! jag vill inte ta hand om hans son 5 av 7 dygn. Och speciellt inte om mamman (som nu jag) är ledig några av dessa dagar.
Föräldrarna ska i den mån som går ha hand om barnet/barnen.
Jag känner inget "hot" för mitt barn är såpass stort (4 år..) och med tanke på pappans jobb, har jag haft henne mest.
Jag vill inte att vid en ev. separation att vi ska byta schema igen.
eller om han ska jobba och hon inte "pallar mer" För det tror jag dock det kan hända.
(Varför vill man ta hand om sitt bonusbarn om mamman är ledig?)
Jag är inget socfall och har haft en och samma pojkvänn sen vår spearation.
Barnet kommer till dom i rena kläder och ofta med mat i magen.
Jag har betalt aktivitet och det har aldrig varit snack om annat.
jag har inte "terrat" dom med sms/ringande.
Så inget "klassiskt" ligger bakom detta. Just nu känns det bara att de vill ha vv för att slippa underhållet...
frågan är. Hade du som styvmamma tagit bonusen även om du visste att riktiga mamman är ledig, när du själv har ett barn?