X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)
Saken är det att min sambos plastmamma har alltid kallat sig själv för "mamma" till honom med, och han har alltid kallat henne vid namn, eftersom att han tycker då att "mamma är mamma" och inte att hon är mamma. Så jag har ganska svårt att tro att hon kommer att förstå peeken med att alltid kalla henne vid namn, utan man kanske verkligen måste förklara för henne att hon -INTE- är farmor. Måste ärligt säga att jag tror att "plastfarmor" i fråga är lite efterbliven. Hon kan itne riktigt förstå och ta till sig allt. Vill inte att det ska bli jobbigt för barnet. men det kanske blir jobbigare för henne än för barnet.
Om ni gör en grej av det kommer det bli jobbigt för barnet.
Jag hade det så när jag var liten.
Mina föräldrar bor inte tillsammans och när min mamma träffade en ny och dom fick barn var jag tvungen att kalla dessa personer farmor och farfar för de var ju det åt min bror. Men jag tyckte verkligen inte om den så kallade farmodern. Och hade det jättejobbigt när vi åkte dit.
Jag hade ju en farmor.
Det samma var med min morfar. Han är inte min biologiska så jag fick inte kalla honom morfar för vissa i släkten för jag hade ju en morfar allaredan. Också jobbigt.
Låt barnet kalla personen vad den vill. Kallar ni henne tant (namn) och inte uppmuntrar till det är det ju en sak. Men kommer barnet själv och säger farmor rätta det inte. FÖr det är jättejobbigt att behöva kalla någon det och det.. Det skapar det jobbiga för både barnet och henne.