Anonym (e) skrev 2012-09-14 14:08:41 följande:
Jag lever tillsammans med en man med barn från ett tidigare äktenskap. Barnen bor hos oss halva tiden och relationerna fungerar bra. Vi väntar vårt första gemensamma barn, har precis köpt hus där vi är renoverartagen och idag gick flyttlasset. Det är med andra ord ganska mycket på gång.
Nu när det varit som mest hektiskt med att få klart alla barnens rum i nya huset innan flytten så har vi fått pussla och hjälpas åt för att få vardagen att gå ihop. Eftersom jag är höggravid har sambon skött de tyngre renoeringsprojekten medan jag tagit ett lite större ansvar för saker kring barnen, till exempel hämtat från förskola och fritids vid två tillfällen de senaste perioderna som de varit hos oss. Min sambo meddelade naturligtvis personalen innan, samt skrev in på "hämtningslistan" att det var jag som skulle sköta hämtningen.
Igår åkte barnen till sin mamma och på kvällen började hon bombardera sambon med sms om att han/vi fört henne bakom ljuset när jag hämtar från dagis utan att meddela henne och "även i övrigt är så inblandad i barnens aktiviteter"(?).
Min sambo är verkligen en engagerad pappa och har varit väldigt noga med att inte lägga över saker på mig som hör till hans ansvar som förälder, så det är verkligen inte där det sitter.
Nu undrar jag: är det så otroligt konstigt att jag hjälper till med hämtningar/lämningar?
Hej TS,
Nu har jag inte läst hela tråden. Vill dock svara på din fråga.
Även jag är bonusmamma, till en som går i lågstadiet och en som går på dagis. Jag har engagerat mig mycket i barnen, dels för att både de och jag trivs tillsammans och dels för att vi ska få ihop familjens schema. Skolan, som ligger en bit bort, hämtar jag inte så ofta på då det är enklare för pappan att hämta där efter jobbet. Dagis däremot hämtar jag ofta på och plockar ofta med kompisar hem. Den yngsta älskar verkligen dessa dagar, när vi kan stanna i lekparken med fika osv.
Biomamman har inget emot att jag hämtar på dagis, däremot har hon svårt för att jag har en väldigt nära relation till den yngsta. Men jag försöker köra med öppna kort till henne och förklara att jag prioriterar hennes barn de veckor de är hos oss för att de ska få en så positiv och trygg vardag som möjligt. Det kan hon förstå och uppskatta, samtidigt som jag upplever avundsjuka från hennes sida ibland. Svårt att veta var man ska dra gränsen som bonusmamma...