Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Styvförälder
  • Biomamman går i taket för att jag hämtat barnen på dagis
Styvförälder - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Styvförälder
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Biomamman går i taket för att jag hämtat barnen på dagis

Fre 14 sep 2012 14:08 Läst 18283 gånger Totalt 239 svar
    Anonym (e)
    Visa endast

Jag lever tillsammans med en man med barn från ett tidigare äktenskap. Barnen bor hos oss halva tiden och relationerna fungerar bra. Vi väntar vårt första gemensamma barn, har precis köpt hus där vi är  renoverartagen och idag gick flyttlasset. Det är med andra ord ganska mycket på gång.
    Nu när det varit som mest hektiskt med att få klart alla barnens rum i nya huset innan flytten så har vi fått pussla och hjälpas åt för att få vardagen att gå ihop. Eftersom jag är höggravid har sambon skött de tyngre renoeringsprojekten medan jag tagit ett lite större ansvar för saker kring barnen, till exempel hämtat från förskola och fritids vid två tillfällen de senaste perioderna som de varit hos oss. Min sambo meddelade naturligtvis personalen innan, samt skrev in på "hämtningslistan" att det var jag som skulle sköta hämtningen.
    Igår åkte barnen till sin mamma och på kvällen började hon bombardera sambon med sms om att han/vi fört henne bakom ljuset när jag hämtar från dagis utan att meddela henne och "även i övrigt är så inblandad i barnens aktiviteter"(?).
    Min sambo är verkligen en engagerad pappa och har varit väldigt noga med att inte lägga över saker på mig som hör till hans ansvar som förälder, så det är verkligen inte där det sitter. 

Nu undrar jag: är det så otroligt konstigt att jag hjälper till med hämtningar/lämningar?

(OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Kram (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Bonusmamma)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 14:48
      Anonym (e) skrev 2012-09-14 14:08:41 följande:

Jag lever tillsammans med en man med barn från ett tidigare äktenskap. Barnen bor hos oss halva tiden och relationerna fungerar bra. Vi väntar vårt första gemensamma barn, har precis köpt hus där vi är  renoverartagen och idag gick flyttlasset. Det är med andra ord ganska mycket på gång.
      Nu när det varit som mest hektiskt med att få klart alla barnens rum i nya huset innan flytten så har vi fått pussla och hjälpas åt för att få vardagen att gå ihop. Eftersom jag är höggravid har sambon skött de tyngre renoeringsprojekten medan jag tagit ett lite större ansvar för saker kring barnen, till exempel hämtat från förskola och fritids vid två tillfällen de senaste perioderna som de varit hos oss. Min sambo meddelade naturligtvis personalen innan, samt skrev in på "hämtningslistan" att det var jag som skulle sköta hämtningen.
      Igår åkte barnen till sin mamma och på kvällen började hon bombardera sambon med sms om att han/vi fört henne bakom ljuset när jag hämtar från dagis utan att meddela henne och "även i övrigt är så inblandad i barnens aktiviteter"(?).
      Min sambo är verkligen en engagerad pappa och har varit väldigt noga med att inte lägga över saker på mig som hör till hans ansvar som förälder, så det är verkligen inte där det sitter. 

Nu undrar jag: är det så otroligt konstigt att jag hjälper till med hämtningar/lämningar?

Hej TS,

Nu har jag inte läst hela tråden. Vill dock svara på din fråga. 

Även jag är bonusmamma, till en som går i lågstadiet och en som går på dagis. Jag har engagerat mig mycket i barnen, dels för att både de och jag trivs tillsammans och dels för att vi ska få ihop familjens schema. Skolan, som ligger en bit bort, hämtar jag inte så ofta på då det är enklare för pappan att hämta där efter jobbet. Dagis däremot hämtar jag ofta på och plockar ofta med kompisar hem. Den yngsta älskar verkligen dessa dagar, när vi kan stanna i lekparken med fika osv.
      Biomamman har inget emot att jag hämtar på dagis, däremot har hon svårt för att jag har en väldigt nära relation till den yngsta. Men jag försöker köra med öppna kort till henne och förklara att jag prioriterar hennes barn de veckor de är hos oss för att de ska få en så positiv och trygg vardag som möjligt. Det kan hon förstå och uppskatta, samtidigt som jag upplever avundsjuka från hennes sida ibland. Svårt att veta var man ska dra gränsen som bonusmamma...
    2. Anonym (Nja)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 14:50
      Anonym (e) skrev 2012-09-19 14:12:37 följande:
      Kaupa Jaur skrev 2012-09-14 15:58:57 följande:
      Iam skrev 2012-09-14 15:50:36 följande:
      Men varför räcker det inte att pappan godkänner? Det är ju trots allt hans sambo.  Det är inte jämförbart med att du hämtar ett barn du inte har en relation till. På samma sätt skulle jag inte säga något om du och din sambo bestämmer att det ibland är lättare om du hämtar hans barn. Det är ju i så fall ett barn du lever med. Du drar ju inga vettiga paralleller. Sen har ingen här pratat om att vara med på utvecklingssamtal eller liknande. Även om JAG personligen inte ser problem i att alla som faktiskt lever med barnet tar del i information kring barnet. Samtidigt förstår jag att om det finns ouppklarade business mellan föräldrarna så är det bättre att dom hanterar det på egen hand.. Men jag ser inte att det är det bästa för barnet.  
      Om pappan godkänner att hans tjej hämtar finns det inget jag kan göra. Det är upp till honom. Men jag säger fortfarande att det är GOD TON att tala om vad man ska göra med barnet och när. För att ta ett exempel: Om jag ska hämta sonen kl 15, kommer till skolan och får veta att bonusföräldern (eller pappan) hämtade redan kl 14, fast det var min dag, är det så konstigt att jag blir grinig? Det beror på tre saker. Dels att pappan/bonusföräldern slarvat med att ge mig information om att de tydligen ändrat min sons schema. Dels för att jag tänker på vad som hade kunnat hända om vi slarvat ihop planeringen såpass att INGEN hämtade sonen utan trodde att nån annan gjorde det, och han börjat gå hem och råkat ut för något. Och dels för att jag framstår som en komplett idiot som kommer en timme "för sent". Jag vet inte om  du har barn, men om du hade/har det: Säg att din dotter ringer från Tyskland en dag och säger att "jag och pappa och Lisa är på semester, vi kom fram i förrgår" hade du då verkligen tänkt "Så bra att de gör saker tillsammans som främjar sammanhållningen, det är ju pappas vecka så det har ju inte jag med att göra" eller skulle du snarare tänka "Det var pissigt att de inte talade om det i förväg så jag hann säga hej då och kunna svara på frågan var min dotter är någonstans i världen."?
      Förra sommaren hände faktiskt en liknande grej. Sambon och exfrun var under våren och sommaren mitt uppe i det största bråket om hur det växelvisa boendet skulle se ut. Sambon skulle bara få träffa sina barn under en enda helg under augusti månad pga hur semestrarna var upplagda - och för att mamman faktiskt inte ville lämna ifrån sig barnen. Inte för att pappan på något sätt är olämplig utan för att hon själv har ganska stor separationsångest. På fredagen sitter han och väntar på att barnen ska komma, men de dyker inte upp! Han ringer till slut barnens mamma och undrar varför de är så sena. Han får då veta att mamman åkt till Stockholm med barnen (vi bor i norra Norrland) och inte kommer att komma tillbaka på minst en vecka ännu. Helt absurd situation! Här kan jag tycka att skevheten i "upplysningsplikten" är ganska tydlig..

Hmm, det verkar onekligen helt skevt! Som nån antydde ovan tycker många, enligt den personen, att upplysningsplikten bara gäller en väg, men det håller jag då rakt inte med om. Vad sa hon om det då? Speciellt med anledning av att hon själv tycker det är viktigt att veta vad som händer i barnens vardag? Hade jag varit pappan hade jag satt mig i bilen och kört dit på ögonblicket. Snacka om utstuderad fräckhet. Nu hetsar jag visst upp mig. Men har allt detta att göra med att hon anser sig ha rätt att straffa pappan pga otroheten ( som du dock ej bekräftat ännu)??? Inte för att det skulle vara en ursäkt, dock förklaring....
    3. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 14:52
      Anonym (No name) skrev 2012-09-14 23:25:55 följande:
      Vi har haft lite liknande problem här. För att göra en lång historia kort så fick barnens mamma efter några samtal i familjerätten acceptera att jag bor med barnen halva deras tid och har rätt att vara en aktiv del i deras vardag och uppfostran. Jag är inte deras mamma, men jag har en föräldraroll. Jag hämtar i skolan om det passar bäst, lagar middagar, läser godnattsagor, plåstrar om knän, "skäller" när de busar, skämmer bort dom med en extra glass m.m. Det betyder inte att jag konkurrerar med deras mamma, det betyder bara att jag älskar mina bonusar och månar om dom. Det har deras mamma tagit in nu, så vi har en riktigt bra relation numera.

Oj vad jag hoppas att vi också kan komma dit en dag! Helst utan att behöva gå genom varken familjerätt eller tingsrätt.
    4. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 14:57
      Kaupa Jaur skrev 2012-09-15 09:36:42 följande:
      Brumma skrev 2012-09-15 09:29:06 följande:
      Men hur skulle det kunna bli dubbelhämtningar om ni har fasta veckor/dagar. På din vecka hämtar du, eller någon annan som du fixar. På pappans vecka ordnar han hämtningen, vem han ordnar är upp till honom. Om det däremot hämtad på den andra förälderns vecka utan överenskommelse är det ett annat problem, och har inte med att göra hur man lägger upp planeringen på SIN vecka.
      Klart det blir det, eftersom bonusmamman hämtar på eget bevåg utan att säga till! För att hon vill vara snäll och hämta hem lilla Kalle "eftersom din mamma vill hämta dig mycket senare". Du har uppfattat problemet korrekt.

Jag vet inte vem som missuppfattar vem nu, men jag kan förtydliga att det absolut inte varit "på eget bevåg" som jag hämtat barnen på fsk/fritids utan efter att barnens pappa och vårdnadshavare uttryckligen bett mig om det. Därefter har han informerat både personal och barnen själva om att det blir jag som kommer och hämtar samt vilken tid osv.
    5. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 15:04
      nihka skrev 2012-09-15 16:26:53 följande:
      Inte det minsta. Din sambo har informerat personalen och det är inskrivet i "hämtningslistan". Kanske skulle han för  välvilja och extra god tons skull även skickat ett mejl om det till mamman, men det är överkurs. Troligtvis meddelar inte mamman pappan exempelvis varje gång barnens mormor eller morfar hämtar och lämnar på hennes vecka. Det kanske ligger en medveten eller omedveten rädsla hos mamman att "förlora" sina barn till dig när roller hon är van vid förändras.

Väl sammanfattat. Givetvis hade vi kunnat informera, men det är om jag ska vara ärlig, svårt att göra deras mamma helt nöjd, även om vi faktiskt försöker tillmötesgå henne så långt det är möjligt. Det som gör mig förvånad i det här fallet är att hon blir så otroligt upprörd trots att jag funnits med såpass länge. Men det är klart, hon ser ju inte hur vi har det och hur vi fungerar under våra veckor. Hon kanske faktiskt ser mig som "flickvännen" fortfarande, trots att vi bor ihop, köpt hus ihop, ska ha barn ihop..
    6. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 15:18
      Labolina skrev 2012-09-15 19:30:14 följande:
      Är lite nyfiken. Både på vår förskola och på vår skola (åtminstone förskoleklass, kommer ej ihåg hur det var i ettan) ska båda föräldrarna i början av varje termin skriva på ett papper där man bl.a. anger vilka personer, förutom föräldrarna, som får hämta barnen. Fskolan är privat och skolan kommunal, vi bor i Sthlms innerstad.

Jag misstänker att det är likadant här. Det pappret hade inte hunnit komma ut än eftersom det här hände ganska snart efter terminsstarten. Vid ett föräldramöte förra veckan skickade de med något som jag tror är för ifyllande av en sådan lista, men mamman har inte lämnat över den till sambon än utan har den hemma hos sig fortfarande.
    7. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 15:24
      Anonym (t) skrev 2012-09-16 07:56:55 följande:
      Sen undrar jag vad det drabbar biomamman vem av ts el. pappan som hämtar? Varför är det informationen viktig? Om ett par bor ihop o väntar barn kommer det som en chock att pappas sambo är med och hjälper till då?

Exakt min tanke! Varför kommer det som en chock att jag hjälper till med att få vardagen att funka?
    8. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 15:29
      Anonym (bonusmamma) skrev 2012-09-16 08:40:43 följande:
      Jag tycker det nästan är underhållande att se hur biomammor här försvarar sig. Till exempel att det kan inverka ifall pappan och bonusmamman fick ihop det medan han ännu var tillsammans med mamman... Jag förstår absolut att det kan kännas jobbigt för mamman då, men vid varje diskussion av detta slag kommer man ju fram till samma fråga: Vad har det med barnen att göra? Jag är i exakt samma situation som trådstartaren. Här säger biomamman att då barnen är mer hos henne är det hon som bestämmer om vårdavtalet på dagis och att det blir som hon vill. Det stämmer inte. Då barnen är hos pappan är de på hans ansvar och det är han som bestämmer. Hos oss blev det så att han fick göra eget avtal med dagis eftersom det inte gick att komma överens med biologiska mamman. Det handlar ju i grund och botten om vad som är bäst för barnen. Ibland har jag möjlighet att hämta barnen tidigare, och eftersom de annars har långa dagar tycker de ju att det är jättebra. Vi vuxna måste ju kunna se förbi våra egon och se till barnets bästa. I vårt fall var biologiska mamman inte villig att göra det, så det blev tyvärr nödvändigt att gå runt henne. Min poäng är: Nej, vi vet inte hela sanningen, det finns säkert mycket bakom som gör biomamman så missnöjd. Men i slutändan ska det inte ha någon betydelse då man alltid ska sträva efter att göra det så trevligt och enkelt som möjligt för barnen.

Precis min tanke också. Jag hoppas stormen blåser över och att de kan komma överens utan separata avtal..
      sirisdotter skrev 2012-09-16 11:30:33 följande:
      Anonym (bonusmamma) skrev 2012-09-16 11:24:52 följande:
      Vet inte om det faktiskt heter vårdavtal, vi bara kallar det så. Alltså det man skriver under på dagis där det exempelvis framgår vem som får hämta barnen och dylikt. I vårt fall fick pappan aldrig möjlighet att skriva under det, mamman hade sagt till dagispersonalen att de diskuterat det och kommit överens. Någon diskussion hade aldrig ägt rum...
      Andra har i tråden nämnt hämtningslistor.    (ingendera fanns när jag hade barn i förskola -   och jag tvivlar på att jag  finns på någon sådan lista -  har ändå fått lämna och hämta barnbarn).

Det finns listor med barnens lämnings- och hämtningstider upphängda på en anslagstavla på dörren. Där skriver de även in ifall någon annan hämtar. Han meddelade även personalen muntligt då han lämnade på morgonen.
    9. Brumma
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 15:31
      Anonym (e) skrev 2012-09-19 14:57:48 följande:
      Kaupa Jaur skrev 2012-09-15 09:36:42 följande:
      Brumma skrev 2012-09-15 09:29:06 följande:
      Men hur skulle det kunna bli dubbelhämtningar om ni har fasta veckor/dagar. På din vecka hämtar du, eller någon annan som du fixar. På pappans vecka ordnar han hämtningen, vem han ordnar är upp till honom. Om det däremot hämtad på den andra förälderns vecka utan överenskommelse är det ett annat problem, och har inte med att göra hur man lägger upp planeringen på SIN vecka.
      Klart det blir det, eftersom bonusmamman hämtar på eget bevåg utan att säga till! För att hon vill vara snäll och hämta hem lilla Kalle "eftersom din mamma vill hämta dig mycket senare". Du har uppfattat problemet korrekt.
      Jag vet inte vem som missuppfattar vem nu, men jag kan förtydliga att det absolut inte varit "på eget bevåg" som jag hämtat barnen på fsk/fritids utan efter att barnens pappa och vårdnadshavare uttryckligen bett mig om det. Därefter har han informerat både personal och barnen själva om att det blir jag som kommer och hämtar samt vilken tid osv.

Först ber jag om ursäkt för att jag verkar ha pajjat trådens upplägg... Vet inte vad jag gjort men mitt namn står ju överst när tråden började se grafiskt knasig ut. Sen kan jag berätta om att Kaupa Jaur verkar referera till sig själv. Där hämtade bonus Amman (o pappan ibland vad jag förstår) på eget bevåg på mammans veckor. Utan att säga till.. För att sedan lämna barnen hos mamman samma tid som de skulle hämtas från dagis.. Och då var hon såklart inte hemma utan på dagis gör att hämta sina barn.. Vi har haft diskussionen med henne om att det INTE är samma problem. Att de hon råkade ut för inte är ok men att hon inte kan koppla ihop detta med dig. Hon har förövrigt startat en ny tråd med anledning av denna (länk hittar du i hennes sista inlägg tror jag) där hon jämställer att hämta på dagis utan att ha sagt till med att åka utomlands på semester utan att meddela... Hon har helt klart problem med sitt ex och hans nya, vilket tyvärr färgat över sig till ALLA ex och bonusmammor..
    10. Anonym (Oxå biomamma)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 16:08
      Förstår inte riktigt... Om den som mina barns pappa bor med skulle hämta våra barn någon dag, på hans vecka, skulle jag inte bry mig ett dugg om. Jag skulle nästan förutsätta att de i en familj hjälps åt. Och ser inte heller att om min nya kärlek som jag bor med skulle hämta, att jag skulle meddela pappan det.
    11. sophiie
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 16:41
      Det är väl naturligt att du är en del av barnens liv. Allt annat vore konstigt...
    12. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 20:37
      Anonym (Bonusmamma) skrev 2012-09-19 14:48:30 följande:
      Jag lever tillsammans med en man med barn från ett tidigare äktenskap. Barnen bor hos oss halva tiden och relationerna fungerar bra. Vi väntar vårt första gemensamma barn, har precis köpt hus där vi är  renoverartagen och idag gick flyttlasset. Det är med andra ord ganska mycket på gång. Nu när det varit som mest hektiskt med att få klart alla barnens rum i nya huset innan flytten så har vi fått pussla och hjälpas åt för att få vardagen att gå ihop. Eftersom jag är höggravid har sambon skött de tyngre renoeringsprojekten medan jag tagit ett lite större ansvar för saker kring barnen, till exempel hämtat från förskola och fritids vid två tillfällen de senaste perioderna som de varit hos oss. Min sambo meddelade naturligtvis personalen innan, samt skrev in på "hämtningslistan" att det var jag som skulle sköta hämtningen. Igår åkte barnen till sin mamma och på kvällen började hon bombardera sambon med sms om att han/vi fört henne bakom ljuset när jag hämtar från dagis utan att meddela henne och "även i övrigt är så inblandad i barnens aktiviteter"(?). Min sambo är verkligen en engagerad pappa och har varit väldigt noga med att inte lägga över saker på mig som hör till hans ansvar som förälder, så det är verkligen inte där det sitter.  Nu undrar jag: är det så otroligt konstigt att jag hjälper till med hämtningar/lämningar?
      Hej TS, Nu har jag inte läst hela tråden. Vill dock svara på din fråga.  Även jag är bonusmamma, till en som går i lågstadiet och en som går på dagis. Jag har engagerat mig mycket i barnen, dels för att både de och jag trivs tillsammans och dels för att vi ska få ihop familjens schema. Skolan, som ligger en bit bort, hämtar jag inte så ofta på då det är enklare för pappan att hämta där efter jobbet. Dagis däremot hämtar jag ofta på och plockar ofta med kompisar hem. Den yngsta älskar verkligen dessa dagar, när vi kan stanna i lekparken med fika osv. Biomamman har inget emot att jag hämtar på dagis, däremot har hon svårt för att jag har en väldigt nära relation till den yngsta. Men jag försöker köra med öppna kort till henne och förklara att jag prioriterar hennes barn de veckor de är hos oss för att de ska få en så positiv och trygg vardag som möjligt. Det kan hon förstå och uppskatta, samtidigt som jag upplever avundsjuka från hennes sida ibland. Svårt att veta var man ska dra gränsen som bonusmamma...

Det låter som ett praktiskt upplägg och en generös inställning. Jag är inte hellerute efter att konkurrera med barnens mamma utan vill bara att saker ska fungera och att barnen ska kunna känna att de trivs med livet - trots skilsmässa med tillbehör. Jag kan också tycka att det är svårt att hitta sin roll ibland. Det finns liksom inget givet rätt eller fel utan allt hänger på personerna som är inblandade och hur situationen ser ut. Man försöker göra rätt, men så blir det ändå fel många gånger. Besvärligt!
    13. Anonym
      Visa endast
      Tors 20 sep 2012 00:33
      Anonym (e) skrev 2012-09-19 12:44:50 följande:

Det är faktiskt så vi försöker agera, genomgående. Det är pappan som sköter all kommunikation och det är av honom jag får eventuella "förhållningsorder". Hon har nu upprepat sitt krav att få mitt mobilnummer, vilket hade varit helt ok för min del om det vore på andra grunder. Som det är nu så vet jag ju att hon vill ha numret för att kontrollera mig eller skälla på mig, och ingendera känns vidare lockande. Ska jag vara helt ärlig så gör hon mig faktiskt ganska nervös. Jag finns på eniro.se, så är det akut kan hon alltid söka rätt på mitt nummer där. Tillsvidare vill jag helst behålla ordningen med att det är sambon och hon som pratar och så löser jag och sambon vardagen utifrån det sedan.

Så  praktiskt det blivit med att var och en har sitt eget telefonnummer numera!   Många  krockar mellan bio- och bonusföräldrar kan  ju lätt undvikas idag!
    14. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 21 sep 2012 08:53
      Anonym (Nja) skrev 2012-09-19 14:50:30 följande:
      Anonym (e) skrev 2012-09-19 14:12:37 följande:
      Kaupa Jaur skrev 2012-09-14 15:58:57 följande:
      Iam skrev 2012-09-14 15:50:36 följande:
      Men varför räcker det inte att pappan godkänner? Det är ju trots allt hans sambo.  Det är inte jämförbart med att du hämtar ett barn du inte har en relation till. På samma sätt skulle jag inte säga något om du och din sambo bestämmer att det ibland är lättare om du hämtar hans barn. Det är ju i så fall ett barn du lever med. Du drar ju inga vettiga paralleller. Sen har ingen här pratat om att vara med på utvecklingssamtal eller liknande. Även om JAG personligen inte ser problem i att alla som faktiskt lever med barnet tar del i information kring barnet. Samtidigt förstår jag att om det finns ouppklarade business mellan föräldrarna så är det bättre att dom hanterar det på egen hand.. Men jag ser inte att det är det bästa för barnet.  
      Om pappan godkänner att hans tjej hämtar finns det inget jag kan göra. Det är upp till honom. Men jag säger fortfarande att det är GOD TON att tala om vad man ska göra med barnet och när. För att ta ett exempel: Om jag ska hämta sonen kl 15, kommer till skolan och får veta att bonusföräldern (eller pappan) hämtade redan kl 14, fast det var min dag, är det så konstigt att jag blir grinig? Det beror på tre saker. Dels att pappan/bonusföräldern slarvat med att ge mig information om att de tydligen ändrat min sons schema. Dels för att jag tänker på vad som hade kunnat hända om vi slarvat ihop planeringen såpass att INGEN hämtade sonen utan trodde att nån annan gjorde det, och han börjat gå hem och råkat ut för något. Och dels för att jag framstår som en komplett idiot som kommer en timme "för sent". Jag vet inte om  du har barn, men om du hade/har det: Säg att din dotter ringer från Tyskland en dag och säger att "jag och pappa och Lisa är på semester, vi kom fram i förrgår" hade du då verkligen tänkt "Så bra att de gör saker tillsammans som främjar sammanhållningen, det är ju pappas vecka så det har ju inte jag med att göra" eller skulle du snarare tänka "Det var pissigt att de inte talade om det i förväg så jag hann säga hej då och kunna svara på frågan var min dotter är någonstans i världen."?
      Förra sommaren hände faktiskt en liknande grej. Sambon och exfrun var under våren och sommaren mitt uppe i det största bråket om hur det växelvisa boendet skulle se ut. Sambon skulle bara få träffa sina barn under en enda helg under augusti månad pga hur semestrarna var upplagda - och för att mamman faktiskt inte ville lämna ifrån sig barnen. Inte för att pappan på något sätt är olämplig utan för att hon själv har ganska stor separationsångest. På fredagen sitter han och väntar på att barnen ska komma, men de dyker inte upp! Han ringer till slut barnens mamma och undrar varför de är så sena. Han får då veta att mamman åkt till Stockholm med barnen (vi bor i norra Norrland) och inte kommer att komma tillbaka på minst en vecka ännu. Helt absurd situation! Här kan jag tycka att skevheten i "upplysningsplikten" är ganska tydlig..
      Hmm, det verkar onekligen helt skevt! Som nån antydde ovan tycker många, enligt den personen, att upplysningsplikten bara gäller en väg, men det håller jag då rakt inte med om. Vad sa hon om det då? Speciellt med anledning av att hon själv tycker det är viktigt att veta vad som händer i barnens vardag? Hade jag varit pappan hade jag satt mig i bilen och kört dit på ögonblicket. Snacka om utstuderad fräckhet. Nu hetsar jag visst upp mig. Men har allt detta att göra med att hon anser sig ha rätt att straffa pappan pga otroheten ( som du dock ej bekräftat ännu)??? Inte för att det skulle vara en ursäkt, dock förklaring....

Hon påstod att de inte kommit överens om att han skulle haft barnen den helgen - vilket i så fall hade inneburit att han frivilligt skulle gått med på att inte träffa dem alls på mer än en månad. Det faller på sin egen orimlighet, men hon hävdade i sten att det var så det var. Det var efter det min sambo krävde att all kommunikation skulle ske skriftligt så hon inte skulle kunna ändra sig i efterhand. Otrohet eller inte, jag vet inte om det är att räkna som otrohet. När vi började träffas tillbringade han många nätter ute i bilen för hon inte skulle komma inspringande och skrika åt honom på nätterna när han låg och sov (jag tror inte att de sov tillsammans alls sedan yngsta barnet föddes och sista halvåret innan separationen hade de helt enkelt varsitt rum). De hade enorma bråk (långt före vi träffades) och efter att han presenterade att han ville skiljas så gick hon in i något psykosliknande tillstånd. Hon kunde liksom inte hålla isär vad som var verkligt o vad som bara skedde inuti hennes eget huvud. Hon anklagade honom tex för att ha försökt mörda (!) henne och allt möjligt. Det var i den vevan vi började träffas och vår relation djupnade. Jag tror inte att hon enbart vill straffa honom för att han träffat mig utan för alla drömmar om det perfekta livet och den heliga kärnfamiljen som gick i kras. Dessutom hade hon haft en relation med en kollega något år tidigare så när det gäller ev otrohet så var hon i så fall först.
    15. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 21 sep 2012 08:59
      Anonym (Oxå biomamma) skrev 2012-09-19 16:08:42 följande:
      Förstår inte riktigt... Om den som mina barns pappa bor med skulle hämta våra barn någon dag, på hans vecka, skulle jag inte bry mig ett dugg om. Jag skulle nästan förutsätta att de i en familj hjälps åt. Och ser inte heller att om min nya kärlek som jag bor med skulle hämta, att jag skulle meddela pappan det.

Så ser jag det också. Att man som vuxna i ett hushåll hjälps åt med det som behöver göras så att det fungerar så smidigt som möjligt för alla inblandade! Eftersom hon träffat mig och vet vem jag är och jag dessutom är en såpass stor del av barnens liv gör att det känns ganska naturligt att jag gör saker som att exempelvis hämta från dagis ibland. Som jag ser det (baserat på hur just vår situation ser ut alltså), så vore det snarare konstigt ifall jag INTE hämtade någon gång. Jag tänkte nog att hon redan förutsatte att jag hjälpte till med sådana saker. Det är väl det som är förklaringen till att vi inte kom oss för att informera om det specifikt.
    16. Grodan med yngel
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 12:39
      Självfallet är det ok att som bonusmamma som är samboende med förälder hämta och lämna på dagis, man är ett hushåll där man som par avgör hur man vill ha det vid dessa situationer. Själv hämtar jag och lämnar ibland. Men saker som påverkar biomamman och som föräldrarna borde göra tycker jag man kan låta bli, ex föräldramöten. Biomamman ska inte kontrollera upp hur man i den nya familjen gör.
    17. Anonym (Biomamma)
      Visa endast
      Lör 22 sep 2012 13:12
      Som biomamma ser jag det som självklart att pappan och hans partner gör vad de kan för att barnen ska ha det så bra som möjligt hos dem. Om det sen innebär att hans partner hämtar på dagis, tar VAB, eller följer barnet ut och shoppa kläder spelar ingen roll. Skulle hans nya däremot inte ha mina barns bästa i tankarna skulle jag gå i taket om hon blandade sig in i barnens liv tror jag.
    18. Anonym (e) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 26 sep 2012 15:23
      Tack för all respons! Det känns som att jag inte varit helt fel ute i mina tankegångar kring hur det är okej att agera som "bonusmamma" trots allt. Min sambo har - efter mitt godkännande - gett barnens mamma mitt telnr. Jag bestämde mig för att om hon ringer bara för att skälla så lägger jag helt enkelt på luren och ska hon försöka ta en genväg förbi barnens pappa genom att försöka kontrollera mig så ber jag henne bara prata med sambon ok stället och att jag sedan tar eventuella "förhållningsorder" av honom. Så att kommunikationen fortsätter att ske mellan dem och inte via mig alltså. Så är dagsläget. Och behövs det så kommer jag att hämta barnen även i fortsättningen :)
    19. nihka
      Visa endast
      Ons 26 sep 2012 18:59
      Anonym (e) skrev 2012-09-26 15:23:56 följande:
      Tack för all respons! Det känns som att jag inte varit helt fel ute i mina tankegångar kring hur det är okej att agera som "bonusmamma" trots allt. Min sambo har - efter mitt godkännande - gett barnens mamma mitt telnr. Jag bestämde mig för att om hon ringer bara för att skälla så lägger jag helt enkelt på luren och ska hon försöka ta en genväg förbi barnens pappa genom att försöka kontrollera mig så ber jag henne bara prata med sambon ok stället och att jag sedan tar eventuella "förhållningsorder" av honom. Så att kommunikationen fortsätter att ske mellan dem och inte via mig alltså. Så är dagsläget. Och behövs det så kommer jag att hämta barnen även i fortsättningen :)
      Låter som ni har garderat er väl genom att prata er samman om vem som gör vad och alla eventualiteter. Det är bra att ha en plan att följa. När andra försöker skapa oro skapar en väl genomtänkt plan trygghet.
    1. «
    2. ‹
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Kan jag ha detta på mig?
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Min sambo vill inte läsa saga
    • pappan vägrar skriva över dagar och vägrar vara pappa ledig vad gör jag ????
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm