Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Misshandel/våld
  • en tjej slog ner framför ögonen och jag gjorde inget
Misshandel/våld - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Misshandel/våld
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

en tjej slog ner framför ögonen och jag gjorde inget

Lör 28 jan 2012 02:19 Läst 2288 gånger Totalt 27 svar
    Anonym
    Visa endast
    skulle ut för första gången sen jag fick barn, jag o min kompis satt med var sin cider och 2  "småskitar" fram o sa dom skulle ha dom, vist sa jag, ta vårat saliv sa jag o skrattade högt, dom va glada o gick, sen började dom ta på en tjejs hår o hon sa sluta, då flög dom på henne o slog henne blodig o matade slag...

jag sa åt min kompis att lägg dig inte i , på t centralen stannade dom till polisen spärrade alla avgångar o inga fick gå av, o vad sa jag till polisen? har inte sett något, ha bråttom vet inte alls vad som hänt

varför? för jag va för mesig för göra något, o de är sant, min kompis ville hjälpa till o jag sa åt henne att skita i det
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
    1. Studentpappa
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 06:10
      Hoppas du vet bättre till nästa gång Ts. Alla reagerar olika givetvis. Jag har stoppat många bråk genom åren men jag har också blivit mera försiktig och idag när jag har barn skulle jag antagligen inte gå mellan två slagskämpar längre. 
      Men jag såg ett slagsmål mellan två missbrukare för inte så längesedan och eftersom alla andra låtsades som det regnade så ringde jag 112. Jag hade inte brytt mig nämnvärt om inte den ena låg på marken och den andra stod och sparkade på honom.
      Så har du en syster som är polis så är jag förvånad om inte hon ser till att du lämnar vittnesmål på vad du sett. Det är ju det minsta civilkuraget man kan begära.  
    2. Anonym
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 08:34
      Anonym skrev 2012-01-28 05:34:58 följande:
      jag mådde faktiskt skit dåligt efter detta å ringde då min syster, menade inget illa med denna tråd, bara visa hur paralyserad man blir

det är ingen ql dröm o se blod slagit runt sig

Vadå paralyserad? Du övertalade ju din vän att inte lägga sig i. Tycker inte du låter speciellt paralyserad då faktiskt.
    3. Anonym (skäms!)
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 08:48
      Skäms på dig!

Jag förstår inte att man kan stå och titta på utan att göra nåt! Man kan åtminstånde ringa 112.

För många år sen så var det en missbrukare som stod och sparkade på en schäferhund mitt inne i stan, ingen gjorde nåt utom min pappa som blev vansinnig på idioten och hoppa på han och höll ner han till han lyckades kalla på polis. Kan tillägga i och för sig att min pappa jobbat som ordningsvakt i många år, men jag tycker ändå att alla borde ha åtminstånde lite civilkurage och göra nåt!
    4. Anonym (skäms!)
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 08:48
      hoppas din syster och svåger skäms för dig också!
    5. Anonym (T)
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 09:09

En gång när jag var jäääätte full
      alltså kunde inte gå rakt, sluddrade lite och var lite borta

men jag stoppade iaf ett bråk! 
      så fort jag hörde att någon börjat tjafsa, känner hur det blir spänt i luften, då går jag imellan och motar bort min vän, övertalar henne om att det inte är värt det, att vi inte ska förstöra våran kväll     

det hade kunnat sluta med misshandel, och jag hade kunnat bli nerslagen av både min vän och den andra tjejen, men jag skiter i det, ingen ska bråka så länge jag är där! 

veckan efter nyår så var det ett par små killar som smällde i en gångtunnel, en raket åkte sen mot ett bostadshus (kunde gått riktigt illa!) och vem som helst hade kunnat jogga eller cykla in i tunneln precis när det smällde (det är en sväng precis innan ingången)
      men jag gick dit och skällde ut dom och tog resten av smällarna, sen hade dom väldigt bråttom därifrån
      fick skälla ut och stoppa ett antal smällningar den veckan (vid ett tillfälle skällde jag ut en pappa också!)   

saken är den att jag är jätte blyg, lider av ångest och vågar i vanliga fall knappt säga hej i kassan på ica
      men när det handlar om saker man inte får, när någon riskerar att göras illa
      då rycker jag in, blir en helt annan person, taggar till och gör det som krävs    

jag kan inte ha på mitt samvete att något händer och jag inte gjorde något åt det!

6. IsabelleR
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 09:10
      Men du TS, om du nu verkligen ångrar dig och vill försöka gottgöra tjejen som blev misshandlad, ring polisen nu i efterhand och berätta vad du sett då? Säg att du blev chockad och rädd och inte vågade vittna för polisen där i kaoset. Ställ upp som vittne (om det blir rättegång) och visa att sånt här inte är okej, + att du stillar ditt dåliga samvete. 
    7. SilverWoman
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 09:35
      Jag tycker att det är helt ok att ni inte gick emellan, man ska inte spela någon hjälte. Man ska vara rädd i första hand för sitt eget liv, precis som t.ex. inom vården. Spelar man hjälte brukar det inte sluta så bra.  Det som gick snett var, att ni inte ringde 112 och att ni sade något till polisen. Jag tycker att du ska ta kontakt med polisen nu i efterhand och förklara vad ni såg, annars kommer samvetet att spöka dig resten av livet.
    8. Anonym (polis)
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 12:15
      IsabelleR skrev 2012-01-28 09:10:59 följande:
      Men du TS, om du nu verkligen ångrar dig och vill försöka gottgöra tjejen som blev misshandlad, ring polisen nu i efterhand och berätta vad du sett då? Säg att du blev chockad och rädd och inte vågade vittna för polisen där i kaoset. Ställ upp som vittne (om det blir rättegång) och visa att sånt här inte är okej, + att du stillar ditt dåliga samvete. 

Bra förslag
    9. MadlenA
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 13:58
      Ja, ring nu i efterhand! En kompis sa till mig en gång att jag inte skulle lägga mig i när vi såg något liknande, jag försökte flera gånger men hon drog i mig och sa att vi skulle skita i det! Fy fan, det var flera år sen och jag tänker fortfarande på det ibland och blir helt förbannad!! Hur kan man INTE vilja hjälpa!!? Och framförallt varför övertala andra att inte hjälpa? Sjukt konstigt!
    10. Vinterankan
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 15:24
      Ja det är det jag tycker också. Ok att man själv kanske blir paralyserad men att stoppa andra som vill ingripa är riktigt vidrigt gjort.
    11. Tom Araya
      Visa endast
      Lör 28 jan 2012 23:53
      SilverWoman skrev 2012-01-28 09:35:55 följande:
      Jag tycker att det är helt ok att ni inte gick emellan, man ska inte spela någon hjälte. Man ska vara rädd i första hand för sitt eget liv, precis som t.ex. inom vården. Spelar man hjälte brukar det inte sluta så bra.  Det som gick snett var, att ni inte ringde 112 och att ni sade något till polisen. Jag tycker att du ska ta kontakt med polisen nu i efterhand och förklara vad ni såg, annars kommer samvetet att spöka dig resten av livet.

Att säga ifrån är inte att spela hjälte, det är en nivå av civilkurage ALLA borde ha.
      Vården var ett skitdåligt exempel, menar du att all personal går och gömmer sig när ett akutfall kommer in?
    12. Vinterankan
      Visa endast
      Sön 29 jan 2012 05:38
      Tom Araya skrev 2012-01-28 23:53:47 följande:

Att säga ifrån är inte att spela hjälte, det är en nivå av civilkurage ALLA borde ha.
      Vården var ett skitdåligt exempel, menar du att all personal går och gömmer sig när ett akutfall kommer in?
      Undrade också om det där med vården. 

Jag har gått emellan en massa bråk, men skulle inte göra det nu när jag är gravid. Men om jag var med t.ex. min sambo och såg något så skulle jag antagligen skicka dit honom för att försöka stoppa det (och helst någon okänd i närheten också för han är ganska liten...). 

T.o.m. med mormor gick emellan två alkisar som stod och hotade varandra med kniv. Hon sa att de verkade lite förvånade när en en vithårig lite tant kom och skällde på dom. 
    13. SilverWoman
      Visa endast
      Sön 29 jan 2012 10:39
      Tom Araya skrev 2012-01-28 23:53:47 följande:

kommentaren var till TS och inte till dig! Ta upp en ordlista och titta vad "akutfall" står för, det har inget med tråden att göra.
    14. Sockertoppen27
      Visa endast
      Sön 2 sep 2012 02:46
      Du borde skämmas och hoppas att du själv blir misshandlad din tönt
    15. Anonym
      Visa endast
      Sön 2 sep 2012 03:03
      Man ska alltid ställa upp . Jag skulle aldrig acceptera att min vän betedde sig som dig . För jag skulle aldrig ha lyssnat på dig .
      Jag personligen ser aldrig på om någon blir misshandlad , eller om någon behöver hjälp . För hjälpen är bara ett mob samtal bort . Vågar man inte handgripligen ge sig in i ngt kan man alltid ringa 112 .

Fast är det några tex på ett tåg kan alltid fler gripa in om en tar första steget . Mina föräldrar lärde mig vad civilkurage är . Det ska mitt barn oockså få veta vid rätt ålder .

Du kan ringa 11414 och ge vittnes uppgifter i efterhand .          
    16. SeaDragon
      Visa endast
      Sön 2 sep 2012 09:35
      Jag tror att du fick en chock TS. Annars hade du säkert ingripit. Men det var dumt av din kompis att lyssna på dig.

Man kan / ska inte alltid ingripa fysiskt men man kan alltid ringa polisen, kalla på väktare eller vad som nu finns till hands. Att du förnekade händelsen t om när polisen frågade dig, tyder på att du var i någon slags chock? 
    17. Anonym (Fruktansvärt!!)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 22:17
      Chock eller inte, ingen ursäkt överhuvudtaget. Kan köpa att man kanske inte ensam kan ge sig in i ett gängslagsmål, men man gör för sjutton något. Att du sen ljög för polisen kan inte skyllas på något som feghet. Men hur kan ett två vuxna kvinnor inte gripa in när två unga tjejer ger sig på en ensam tjej? Nej tyvärr, du saknar helt civilkurage. Lätt för mig och säga kanske?....har bevittnat en grov misshandel och jag och mina vänner försökte stoppa misshandeln plus ringde polisen.
    1. «
    2. ‹
    3. 1
    4. 2
    5.  
    6.  
    7.  
    8.  
    9.  
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • LVU = fängelse för barn!
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Jag torkar mig inte efter toabesöket(när jag har kissat)
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm