Eftersom tråden verkar vara full av påhopp och annat (som alltid i såna här trådar), så tänker jag inte läsa alla sidorna. Hoppas jag inte upprepar mig alltför mycket.
Det är socialtjänsten rektorn har anmält er till, Socialstyrelsen utreder inte utan är en tillsynsmyndighet som samlar in, analyserar och utformar nya riktlinjer och normer. Främst för andra myndigheter. Om rektorn har ringt socialstyrelsen så vet hon nog inte vad hon själv gör
I vilket fall som helst. SocialTJÄNSTEN har som slyldighet att göra en bedömning av alla anmälningar som kommer in gällande barn. Om en förskola anmäler tas det som regel på större allvar än om en granne ringer och säger ngt. Vad de är intresserade av är att bilda sig en uppfattning om huruvida ni behöver stöd i er familjesituation. Det kan handla om föräldragrupper eller annat. Om de anser att ni behöver stöd (i all välmening) inleds en utredning för att ni ska kunna få det.
Det är långt mellan ett omhändertagande och att få lite stöd i föräldrarollen.
Någon skrev ovan att det är många som inte leder till ngt. Det är sant, men mycket beroende av att det enbart blir ett samtal och inget mer. Eller att utredning inte behöver inledas eftersom det inte finns fog bakom anmälan. Det är inget som går att utesluta via telefon, därför blir det ett möte.
Jag har själv blivit anmäld av en granne som ansåg att mina barn for illa och fick gå på ett möte. Socialsekreterarna var jättetrevliga och det blev inget av det hela.
Arbetar även inom socialtjänsten, dock inte inom individ&familj men jag har många gemensamma ärenden med dem. Du har inget att vara orolig för så länge du samarbetar, dvs går dit och pratar med dem. Det är bara människor, och de har barnens bästa för ögonen.
Den som säger att socialtjänsten enbart är ute efter att omhänderta barn har extremt fel. Det är den absolut sista utvägen och barn hinner fara väldigt illa innan det är läge för LVU. Dessutom är det väldigt dyrt, så det ligger i kommunernas intresse att inte LVU-a för frekvent