Jag och mitt ex har en son tillsammans som är sju år, vi har delad vårdnad och det fungerar bra förutom på ett plan. Min son är hos sin pappa varannan helg (torsdag till söndag) och när han är där får han spela vuxenspel på datorn, Counter Strike. Det är ett extremt verklighetstroget krigsspel med inslag av tortyr, dödande och misshandel. Spelet är från 18 år.
Jag upptäckte för ca ett år sedan att min son hade hemska mardrömmar efter det han varit hos sin pappa och när han vaknade grät han och sa att han drömt att han hade haft en k-pist och råkat skjutit ihjäl mig, sina morföräldrar och klasskompisar. Han berättade efter ett tag att han fick spela dessa spel hos pappa. Jag pratade med mitt ex som blev fly förbannad och menade att när vår son är hos honom är det han som bestämmer vad som är rätt och fel. Jag försökte förklara att även om vår son kanske tycker att det är häftigt i stunden att spela dessa spel så påverkar det honom negativt i längden men mitt ex vill inte lyssna på det örat.
Sonen har nu fått stränga order att inte tala om för mig att han spelar men han pratar fortfarande om spelet men säger att ”jag spelar inte längre, jag tittar när pappa spelar”. Jag vet att han fortfarande får spela, jag tröstar honom när han vaknar och skriker på nätterna. Tar jag upp det här igen med mitt ex är det min son som får lida för att han skvallrat.
Finns det någonstans man kan vända sig? Någon myndighetsperson som skulle kunna ta kontakt med mitt ex och klargöra att om sonen får se eller spela detta igen blir det konsekvenser? Finns det NÅGONTING jag kan göra eller är det bara att gilla läget?