grodanboll85 skrev 2010-03-14 11:30:32 följande:
ja men ändå anmäls den som försvarat sig för misshandel å i vissa fall har de även gått så långt som till rätten de tycker jag är konstigt. tycker inte du de?
Självklart finns det nödvärn.
Att det kan hända att man blir dömd för misshandel ändå kan bero på följande.
1. Du har överträtt din nödvärnsrätt. Det finns tex en utbredd tro på att man får 'slå tillbaka' och kalla det nödvärn. Det stämmer inte! Rätten till nödvärn upphör samtidigt som du inte är i eller inför omedelbar fara. Klappar någon till dig på käften, och sen slutar, får du inte slå tillbaka.
2. Det kan vara svårt att i efterhand föra i bevis att man använt just nödvärn. De som blir anmälda för misshandel gör ofta en motanmälan och/eller hävdar att det var DE som använde nödvärn. Det är då svårt för domstol/åklagare utan opartiska vittnen att i efterhand reda ut vem som har rätt.
3. Vittnen som är partiska kan vittna falskt mot den som använder nödvärn.
4. Lata åklagare/polis. De lägger gärna ner fall då det är unga män som är drabbade om bevisläget är svårt. Tex ett eget exempel. Ett par kamrater blir misshandlade (den ena svårt) där man bland annat slår en krycka i huvudet på en liggande så att kryckan går av (dvs grov misshandel). Den 'skyldiga' tas av polisen med den blodiga kryckan i handen medans han 'skryter' om vad han gjort. 'Gärningsmännen' är 5 st, men lyckas ändå göra gällande att de använt nödvärn när de med tillhygge slagit ned två personer. Polisen orkade inte ta vittnesuppgifter, åklagare orkade inte prova var gränsen för nödvärn gick....
De gånger jag själv varit inblandad i slagsmål (många år sen nu) har jag alltid slagit med öppen hand = gör det svårt att tillfoga synliga skador samt att det kan uppfattas som en hård knuff. Detta bara för att inte vara den part som åsamkar synliga skador som kan uppvisas i rätten....detta även trots att jag alltid använt nödvärn.