Jag pluggar heltid på terminerna och har läsdag 1-2 ggr i veckan, jag är alltså hemma och pluggar. Vi har vår treåring på dagis på heltid, 8-16 varje dag.
Våran dagispersonal har varit ganska sur på att jag inte har sonen hemma när jag ändå är hemma själv men jag hävdar att jag behöver den tiden för att läsa, vilket är sant men däremot kanske jag väljer att läsa bara förmiddagen till exempel för att det räcker. Är ju ingen lärare som tar tid på sig att prata när man pluggar hemma.
I sommar har jag sökt sommarkurser eftersom jag inte har råd att klara mig utan mitt studiemedel. Kurserna är på heltid under fem veckor. Jag har sökt CSN och fått godkännande och jag har en garanti att komma in på en av kurserna (alla är heltid på distans).
Nu ska vi lämna in schemat för sommaren och vi ligger i konflikt med dagiset. De menar att en distansutbildning kan man inte ha barnomsorg under, eftersom jag inte har någon restid till och från jobbet då. Jag menar att det är 100% studier och då är det som vilket jobb som helst. De är sura nu och kräver studieintyg, men det kan de ju inte få förrän jag blivit antagen till en utbildning. Nu säger de rätt ut att det inte låter trovärdigt och att de tror att jag/vi fuskar med barnomsorgen!
Nu har de lämnat till chefen att om vi inte lämnar in ett blankt schema så "blir det ett samtal till de sociala myndigheterna" eftersom vi "inte tycks förstå vikten av ett ärligt samarbete mellan hemmet och (dagisets namn)". Vi fick detta brev hemskickat till oss... Det står också att de känner oro för att vi inte ser till vår sons bästa när vi båda är borta på heltid om dagarna... De menar att han går till fyra varje dag och att det är för länge. Är det inte många föräldrar som jobbar heltid båda två??
Jag är helt paff, får dom ens hota med soc?? Motiveringen till socanmälan skulle vara att vi inte accepterar förskolans regler. Grejen är att det är en kommunal förskola, och det står klart och tydligt att alla sysselsättningar som är vita och på heltid har rätt till barnomsorg såvida inte en av föräldrarna jobbar mindre eller är arbetslös, sjukskriven och hos oss jobbar/pluggar ju båda heltid....
Är rädd för att få en socanmälan på mig även fast jag vet att jag är oskyldig, känns bara olustigt så jag är nästan beredd att be någon släkting passa sonen istället. Samtidigt vill jag att han ska få utbyte av kompisar även om det bara är några veckor. Å andra sidan är jag orolig över hur sonen ska bli bemött när personalen mer eller mindre hatar mig 
Kan man göra någon?? Har ringt kommunen som säger att vi får komma överens med förskolan på egen hand.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 10:13
Min man jobbar heltid och har semester när jag slutar plugga, så då har inte längre dagis till sonen utan då tar vi alla tre semester.
Jag ska prata med chefen igen och om det inte hjälper får jag gå vidare till högre chefer.
Jag är ändå orolig för socanmälan, kommer det finnas med i några register att vi blivit anmälda så att folk kan se det?? Även om vi inte har något att dölja så en gång en snöboll, en större snöboll...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-16 17:42
Nu har jag haft kontakt med chefens chef, som tyckte att allt lät helt absurd. Hade enorm tur och kunde träffa henne och den andra chefen redan idag på eftermiddan och han var skamsen som en sloken hund... Socanmälan kommer givetvis inte att ske, det kunde hon garantera sa hon och vi alla tre signerade schemat för sommaren som säger att jag har rätt att ha honom där 7-17, men jag valde 8-16 istället. Allt är löst, tack stödkommentarerna och ni som anser att jag är för lite med min son känner inte mig och ni borde inte ens vara i den här tråden utan vara med era barn istället ;)