Jag pluggar heltid på terminerna och har läsdag 1-2 ggr i veckan, jag är alltså hemma och pluggar. Vi har vår treåring på dagis på heltid, 8-16 varje dag.
Våran dagispersonal har varit ganska sur på att jag inte har sonen hemma när jag ändå är hemma själv men jag hävdar att jag behöver den tiden för att läsa, vilket är sant men däremot kanske jag väljer att läsa bara förmiddagen till exempel för att det räcker. Är ju ingen lärare som tar tid på sig att prata när man pluggar hemma.
I sommar har jag sökt sommarkurser eftersom jag inte har råd att klara mig utan mitt studiemedel. Kurserna är på heltid under fem veckor. Jag har sökt CSN och fått godkännande och jag har en garanti att komma in på en av kurserna (alla är heltid på distans).
Nu ska vi lämna in schemat för sommaren och vi ligger i konflikt med dagiset. De menar att en distansutbildning kan man inte ha barnomsorg under, eftersom jag inte har någon restid till och från jobbet då. Jag menar att det är 100% studier och då är det som vilket jobb som helst. De är sura nu och kräver studieintyg, men det kan de ju inte få förrän jag blivit antagen till en utbildning. Nu säger de rätt ut att det inte låter trovärdigt och att de tror att jag/vi fuskar med barnomsorgen!
Nu har de lämnat till chefen att om vi inte lämnar in ett blankt schema så "blir det ett samtal till de sociala myndigheterna" eftersom vi "inte tycks förstå vikten av ett ärligt samarbete mellan hemmet och (dagisets namn)". Vi fick detta brev hemskickat till oss... Det står också att de känner oro för att vi inte ser till vår sons bästa när vi båda är borta på heltid om dagarna... De menar att han går till fyra varje dag och att det är för länge. Är det inte många föräldrar som jobbar heltid båda två??