Även om man inte är med i facket finns det något som kallas "kollektivavtalets utfyllande verkan". Det innebär att om arbetsplatsen har kollektivavtal med en fackförening kan vissa regler gälla även för dem som inte är fackligt organiserade. Har inte arbetsplatsen kollektivavtal gäller regler från LAS.
Innan en arbetsgivare säger upp en anställd måste han eller hon undersöka om det finns något annat arbete inom företaget som den anställde kan utföra. Det ska alltså göras innan uppsägningen, inte under uppsägningstiden! Om det är så att arbetsgivaren känt till att det finns ett annat arbete som din man kan erbjudas, men ändå sagt upp honom, har hon åsidosatt sin omplaceringsskyldighet. Det är brottsligt och gör att uppsägningen blir ogiltig. Praxis visar att dessa omplaceringserbjudanden måste vara skäliga (se tex. Högsta domstolens domskäl i NJA 2005 s.57), vilket jag inte bedömer att detta är med tanke på arbetstider, lönegrad och restid. Då kan din man kräva ett annat omplaceringserbjudande tills alla möjligheter att få fortsätta jobba är uttömda. Fanns det ingen möjlighet att omplacera honom innan uppsägningen finns inte denna möjlighet.
Det är viktigt att veta att din man har återanställningsrätt hos företaget, då han blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Om han anmäler intresse till företaget, har han företräde till arbete hos dem under de närmaste 9 månaderna.
Det var lite om de arbetsrättsliga aspekterna, jag vet tyvärr inte hur det fungerar med a-kassan. Det ni kan hävda är att omplaceringserbjudandet inte gjordes i tid och dessutom var oskäligt. Då har jag svårt att tro att din man går utan ersättning.
Lycka till, jag hoppas verkligen att det går bra för er!