Vi ska flytta tillbaka till Sverige, min son och jag, från utlandet i vår. Jag kommer att ta ut min föräldrarpenning som jag sedan tidigare fått beslut om att jag har rätt till över sommaren och sedan var tanken att skola in min son på ny förskola i augusti. När han skolas in måste jag övergå till att vara arbetssökande och då har jag ingen annan inkomst än den jag förhoppningsvis får från soc.
Nu till min fråga: kan socialen neka mig socialbidrag när jag vid sonens planerade inskolning och mitt övergående till att vara arbetssökande har 2 månader kvar att ta ut av min föräldrarpenning??
Anledningen till att jag inte kan vara föräldrarledig längre än över sommaren är att min son är snart 5 år och är sent utvecklad (han är snart 5 men har genomgått utvärdering som visar på utvecklingsnivå som en 3,5 åring) och även sen i talet (talar som en 2,5 åring) och har dessutom särskilda behov och är p.g.a. detta i stort behov av att komma in på förskola snarast möjligt för att inte bli efter ännu mer efter flytten.
Tar socialen hänsyn till detta eller handlar allt bara om ekonomi och pengar?