Kanske blev en märklig rubrik men såhär är det.
jag har varit "mammaledig" över ett år nu och ska börja jobba i mitten på april . vi har planerat att mannen ska vara "pappa ledig" när jag börja jobba i ca 6 veckor där har vi även räknat in 2 veckors inskolning på förskola .
för någon dag sendan fick vi reda på att mannen kommer bli avskedad men vi vet inte när . dom ska ha samtal med facket på fredag då allt inte gått rätt till.
(Mannen vill i vilket fall som hälst ha ett nytt jobb) men nu tänkte vi hur man ska göra med föräldra ledigheten? vi vill att mannen ändån ska vara föräldra ledig och när den gått ut (Sista maj) ska han börja söka jobb. (han har ett nytt på gång redan) men hur ska man göra? ska han anmäla sig till arbetsförmedlingen samma dag han blir uppsagd och säga att han är föräldra ledig eller ska man vänta tills föräldra ledigheten är slut? vet att dom är noga med alla datum på arbetförmedlingen och försäkringskassan. hur kommer det bli med hans Ekonomi ? kommer föräldra penningen sänkas nu när han går på pappa ledighet .
är det bättre att han "bara " är arbetslös och sparar sina föräldra pennings dagar?
vi vill veta vad som är smartast att göra ekonomiskt. och vad vi MÅSTE göra .
jag är dålig på att stava och formulera mig i text men hoppas att någon här kan hjälpa oss. vill ni ha mer fakta så svarar jag gärna . vore skönt ha någon utomståendes tankar