Anonym (TS) skrev 2012-01-27 11:38:38 följande:
Våra närmsta vänner gifte sig för ca 10 år sedan och i bröllopsgåva gav vi en tavla målad av en svensk konstnär. Tavlan kostade ca 20.000 kr.
Gåvan var uppskattad och den har hängt i deras vardagsrum sedan dess.
Nu på förmiddagen när jag satte mig framför datorn såg jag i min logg på facebook att min vän lagt ut en annons på en facebooksida. En sida med lokala annonser typ "Örebro köp och sälj" (fast inte Örebro).
Jag förstår absolut att man kanske vill byta ut sina tavlor ibland men hon har lagt ut den för 400 kr! Hon har inte skrivit ut konstnärens namn utan bara vilka måtten är och vad den föreställer. Ingen har hittills nappat på annonsen.
Det har slagit mig att de aldrig förståt värdet på tavlan. Jag tror den är värd mer än vad vi gav för den nu.
Vad ska jag göra? Ringa och tala om det för henne eller ska jag inte lägga mig i?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-27 21:50
(Ser att många missar mina inlägg så klistrar in det väsentliga)
Sådär. Nu har jag pratat med henne.
Det visade sig att de har lite krisigt i ekonomin just nu, hon är föräldraledig och de har fått ett par stora, oväntade utgifter.
Därför försköte de få en del möbler, tavlan och liknande sålda. Jag poängterade att jag verkligen inte har något emot att de säljer den och sen talade jag om vad den kostade när vi köpte den för 10 år sedan.
Det blev knäpptyst i luren och jag trodde en stund där att hon svimmat av.
Hennes första reaktion var dåligt samvete över att deras bröllopsgåva till oss hade ett värde på ca 500 kr. Största delen av samtalet gick ut på att jag fick förklara för henne att man ger gåvor efter ekonomi och vad man känner för. Vi har det inte dåligt ställt på något vis och vi ville verkligen ge dom just denna tavla. Det finns inte i världen att vi på något vis skulle bli missnöjda för att inte få något liknande pengamässigt.
Hennes dåliga samvete gick över för stunden och då kom hon istället på att de inte kunde sälja den då vi lagt ner så mycket tid och omsorg på att köpa den till dom.
Jag fick fråga henne om tavlan är värd 20.000 kr (eller mer) för DOM. Innan det var färdigt (hon pratade med sin man också) så kom vi överens om att jag ska hjälpa dom att sälja den. På rätt sätt och inte genom fb
Nu känns det bra i hjärtat. Gåvan vi gav hjälper dom garanterat ur en ekonomisk kris nu 10 år senare!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-27 21:50
Jag ser att ett par stycken tror det är en "hitta-på-tråd" för att jag lagt till information som vilken konstnär det är och storlek på tavlan i efterhand.
Nej det är INTE påhittat, varför skulle jag hitta på något sådant? Jag svarade på frågor om vilken konstnär det är och vill förklara att det inte är någon 20*30 centimeterstavla vi pratar om. Kunde knappast förutsett att jag skulle behöva ta upp det i TS.
Och varför gav vi bort en present för 20.000 kr? Vi har ett stort konstintresse och äger en hel del konst själva. Inte gjorde vi oss barskrapade heller.
Sen så ser jag då jag läser min egen TS att det kanske (med lite fantasi) kan få det till att jag på något vis vill undanhålla information angående värdet på tavlan för min vänninna men så var inte fallet. Det som kändes mest olustigt var att ringa henne så fort jag såg hennes annons då jag var rädd att hon skulle uppfatta det som att jag har något emot en försäljning. Jag behövde nog bara samla mig lite och leta rätt ord innan jag lyfte luren.
Slutet gott allting gott