Jag har för att vara snäll hyrt ut en lägenhet för mindre hyra än vad den faktiskt kostar mig för att jag nu bor med min sambo och istället för att den står tom så hade han en kompis kompis som behövde hyra en lägenhet omgående men kunde inte betala mer än 4500. Vi avtalade om en månads uppsägningstid, inga problem så långt. Min sambo har indirekt lovat att hon ska kunna få bo kvar iaf fram till jul.
Hon flyttade in för en vecka sedan.
För ett par dagar sedan så kräver han att jag betalar halva hans hyra, det gör jag gärna men då måste jag hyra ut min lägenhet till fullpris såklart annars går min ekonomi åt helvete, först ska jag betala hyra här på 4000-4500 och resterande av min hyra som är 7000:- minus 4500:-.
Så jag meddelade hyresgästen detta i helgen att tyvärr måste jag börja betala hyra där vilket innebär att så snart som jag hittar en hyresgäst så börjar den en månads uppsägningen att gälla. Alltså kan hon då bo där till minst 10/10, som avtalat.
Hon meddelar mig idag att hon flyttar ut idag för att hon inte kommer kunna känna sig hemmastadd, och hon kräver att jag betalar tillbaka 3200 av hyran och enbart betalar för tiden hon faktiskt bott där. En månads uppsägningstid gäller väl ömsesidigt? Jag har aldrig hört talas om att man kan bryta ett kontrakt på dagen och kräva tillbaka den förskottshyra hon betalat in.
Min sambo säger att såklart ska jag betala tillbaka så att de inte är sura på honom på jobbet. Jag känner mer, hallå i det blå, såhär går det väl ändå inte till?