Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Ekonomi
  • Vem ska betala?
Ekonomi - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Ekonomi
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Vem ska betala?

Ons 12 sep 2012 13:49 Läst 41135 gånger Totalt 596 svar
    Anonym
    Visa endast
    För ett tag sen var vi iväg på en resa, biljetterna kom nu på faktura i sambons namn. Han tycker att jag ska betala den eftersom han betalade förra gången (samma tripp). Jag har inga som helst pengar att lägga på det den här månaden, massor av utgifter för min del redan som det är.
    När jag sa det till honom blev han skitsur och la den bland mina räkningar ändå.

Vad hade ni gjort? Vad är rätt? Den står ju i hans namn och jag har aldrig gått med på att jag ska betala något för den! 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 53
    4. 54
    5. 55
    6. 56
    7. 57
    8. 58
    9. 59
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 13:16
      Fiona M skrev 2012-09-14 13:12:21 följande:
      TS, betalar han för barnen annars, eller förväntas det tas från dina pengar?

Nej, han betalar på sin höjd nåt blöjpaket eller så, men inget mer..
    2. ugglan
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 13:22
      Men ingen här vet väl hur ni ska lösa detta er sinsemellan.. låter ju som att ni är 17 år eller så.. Har bara läst nån sida tillbaka, men är det era gemensamma barn? Och ni har ändå varsin hög med räkningar? Låter ju helt galet!
      mannekusin.blogspot.com
    3. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 13:23
      ugglan skrev 2012-09-14 13:22:41 följande:
      Men ingen här vet väl hur ni ska lösa detta er sinsemellan.. låter ju som att ni är 17 år eller så.. Har bara läst nån sida tillbaka, men är det era gemensamma barn? Och ni har ändå varsin hög med räkningar? Låter ju helt galet!

Ja för en 17-åring sitter ju på en hög pengar varje månad.
    4. Fiona M
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 14:37
      Anonym skrev 2012-09-14 13:16:29 följande:
      Fiona M skrev 2012-09-14 13:12:21 följande:
      TS, betalar han för barnen annars, eller förväntas det tas från dina pengar?
      Nej, han betalar på sin höjd nåt blöjpaket eller så, men inget mer..

Då förstår jag ännu mindre hur han kan ha mage att klaga. Delar ni på er skulle han få betala 2500, så han kanske kan stå för det redan nu..?
    5. ventilera mera
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 15:48
      missen73 skrev 2012-09-14 12:18:56 följande:
      Läs hennes inlägg mot mig så förstår du ! Hon får råd på råd av massa men inget duger ! Sen har jag svårt att förstå hur man kan leva med en man dom inte ens kan se till att barnen har mat o kläder därav sista rådet ! * poff borta från denna tråd *

HENNES inlägg mot dig? Det är ju du som beter dig som en rabiat kärring?

Du lever i din lilla fyrkantiga låda och om man inte tänker som dig har man fel, fel, FEEEL! Det är ju inte så att du går obemärkt förbi i de trådar du invaderar och förstör med ditt envisa hävdande av DIN sanning som man tydligen enligt din åsikt ska köpa rakt av.

Dessutom så missförstår du det mesta du läser, om det är med flit vet jag inte... men med flit eller ej så tyder det ju i vilket fall som helst på en monumental dumhet och avsaknad av både självinsikt och empati.

Du är en pest och en pina ärligt talat, och när det här inlägget plockas bort så hoppas jag verkligen du har hunnit läsa det...!
    6. Fiona M
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 16:04
      missen73 skrev 2012-09-14 12:18:56 följande:
      Läs hennes inlägg mot mig så förstår du ! Hon får råd på råd av massa men inget duger ! Sen har jag svårt att förstå hur man kan leva med en man dom inte ens kan se till att barnen har mat o kläder därav sista rådet ! * poff borta från denna tråd *

nej, det är inga råd utan efterkloka påpekande och påhopp på TS.
      bra att du inte skriver mer. 
    7. Anonym (Knasigt)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 17:32
      Anonym skrev 2012-09-14 11:11:37 följande:

Min ton? Jag har ingen speciell ton annat än mot de som hoppar på och ifrågasätter mig om och om igen.
      Nej jag tycker inte han är något rötägg.

Skulle jag vara egoistisk? Det var nog första gången jag hört någon kalla mig det.
      Nej det  är ingen rättvis uppdelning, men den är det inte jag som har valt. Jag har försökt få ändring på det hur många gånger som helst, men han vill inte. 
      Anledningen till att jag tycker att du har en ton mot din sambo - och för den delen en del av de som skriver i den här tråden - är att HAR en otrevlig ton och mest tycker synd om dig själv. Jag har nu läst det mesta av det du skriver, och hittills har jag inte sett något som ens är i närheten av konstruktivt för att lösa din och sambons situation och synsätt på vad familj, gemensamt boende och liv är.
      Anledningen till att jag undrar om du kanske är egoistisk är du verkar sitta på din ändalykt och återigen tycka synd om dig själv. Du lägger den mesta skulden på din sambo, i alla fall får jag det intrycket när jag läser det du skriver. Det verkar vara upp till honom att fixa situationen. Till viss del kan jag väl hålla med, eftersom det är han som har den starka ekonomin och inte tycks bidra med något till barnen, så som vuxna ansvarstagande människor gör.

Ta dig i kragen nu och ställ krav på din sambo! Tyck inte synd om dig själv! Ta till dig de råd och tips som folk skriver här, för det är orimligt att du ska betala så gott som allt som har med barnen att göra. Det du gör nu - gnälla och tycka synd om dig själv - är att göra dig en stor otjänst. Din sambo är vuxen, eller hur, och det är du med. Lös problemet tillsammans på ett vuxet och konstruktivt sätt i stället för att gnälla på internet. 
      Löser ni inte problemet, så kanske du i stället skulle överväga att vara ensamstående mamma till era (två?) barn. Som det är nu så kan du ju lika gott kalla dig ensamstående tre(?)barnsmor... 
    8. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 17:52
      Anonym (Knasigt) skrev 2012-09-14 17:32:11 följande:
      Anledningen till att jag tycker att du har en ton mot din sambo - och för den delen en del av de som skriver i den här tråden - är att HAR en otrevlig ton och mest tycker synd om dig själv. Jag har nu läst det mesta av det du skriver, och hittills har jag inte sett något som ens är i närheten av konstruktivt för att lösa din och sambons situation och synsätt på vad familj, gemensamt boende och liv är.
      Anledningen till att jag undrar om du kanske är egoistisk är du verkar sitta på din ändalykt och återigen tycka synd om dig själv. Du lägger den mesta skulden på din sambo, i alla fall får jag det intrycket när jag läser det du skriver. Det verkar vara upp till honom att fixa situationen. Till viss del kan jag väl hålla med, eftersom det är han som har den starka ekonomin och inte tycks bidra med något till barnen, så som vuxna ansvarstagande människor gör.

Ta dig i kragen nu och ställ krav på din sambo! Tyck inte synd om dig själv! Ta till dig de råd och tips som folk skriver här, för det är orimligt att du ska betala så gott som allt som har med barnen att göra. Det du gör nu - gnälla och tycka synd om dig själv - är att göra dig en stor otjänst. Din sambo är vuxen, eller hur, och det är du med. Lös problemet tillsammans på ett vuxet och konstruktivt sätt i stället för att gnälla på internet. 
      Löser ni inte problemet, så kanske du i stället skulle överväga att vara ensamstående mamma till era (två?) barn. Som det är nu så kan du ju lika gott kalla dig ensamstående tre(?)barnsmor... 

Jag tycker faktiskt inte synd om mig själv, om jag låter gnällig så är det för att jag är trött. 
      Jag läser allt, men jag vet fortfarande inte vad som skulle fungera att lösa något för oss. Att gå isär finns inte på kartan, jag vill inte att mina barn ska behöva gå igenom det. 
      Ställer krav gör jag dagligen, men det ger inte så stor effekt, det går in genom ena örat, ut genom andra.. 
    9. Anonym
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 20:18
      Anonym skrev 2012-09-14 17:52:41 följande:

Jag tycker faktiskt inte synd om mig själv, om jag låter gnällig så är det för att jag är trött. 
      Jag läser allt, men jag vet fortfarande inte vad som skulle fungera att lösa något för oss. Att gå isär finns inte på kartan, jag vill inte att mina barn ska behöva gå igenom det. 
      Ställer krav gör jag dagligen, men det ger inte så stor effekt, det går in genom ena örat, ut genom andra.. 

men att låta barnen gå igenom att pappa inte bryr sig/tar ansvar är OK?
    10. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 20:27
      TS!
      Det är bara du själv som kan svara på det och antingen blir din sambo sur eller så blir du pank!

Eftersom du ändå inte vill lyssna på de råd du fått i tråden.
    11. LindaEfraim
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 20:27
      TS!
      Det är bara du själv som kan svara på det och antingen blir din sambo sur eller så blir du pank!

Eftersom du ändå inte vill lyssna på de råd du fått i tråden.
    12. Anonym (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 20:43
      Anonym skrev 2012-09-14 20:18:37 följande:

men att låta barnen gå igenom att pappa inte bryr sig/tar ansvar är OK?

På vilket sätt bryr han sig inte som de märker av? De vet ju inte vem som betalar för dem.
    13. Anonym
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 21:32
      Anonym skrev 2012-09-14 20:43:44 följande:

På vilket sätt bryr han sig inte som de märker av? De vet ju inte vem som betalar för dem.
      de kommer ju snart märka att mamma inte har pengar medan pappa äter oxfilé. oxfilé han inte ens verkar villig att bjuda dem på.

är det fortsatt behandling som gäller för det sjuka barnet kommer de ju också märka att pappa inte är engagerad där. 
    14. Anonym (sympatiserar)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 22:09

Ts, du kanske inte tycker synd om dig, men det gör jag. Det är egoistisk man du lever med och sådana är inte lätta att handskas med. Ni måste lösa grundproblemet som är att han tjänar en massa pengar och vägrar vara föräldraledig och vägrar ersätta dig för ditt inkomstbortfall och du stannar hemma och köper saker till barnen eftersom du prioriterar dem framför dig själv (till skillnad från din man).

Gå till en familjerådgivare för att få hjälp att lösa problemen och ojämställdheten i er familj. Lycka till TS, jag hoppas att det löser sig för dig.

Apropå trådstarten så är det alldeles självklart att han ska betala fakturan och inser han inte det så är han inte bara egoistisk, utan även korkad.
    15. Anonym (Knasigt)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 23:18

Det är ju förstås inte helt lätt att ändra någons beteende, som din sambos, men frågan är ju hur länge du tycker att det är värt att leva med någon som är så omogen och egoistisk, som han verkar genom det du skriver. 
      Den andra frågan är varför han inte inser att hans egoistiska beteende i längden skadar er familj? Varför ska han ha andra levnadsvillkor än ni andra?

Fortsätter det så här så finns det ju stor risk att erat förhållande till slut är över. Jag har varit i en liknande situation, fast på ett annat sätt. Min sons pappa tyckte att det var roligare att köpa tv-spel, bilar, och gud vet allt, i stället för att betala räkningar. Krasst sett så förskingrade han våra inkomster och till slut var inkasso och kronofogden över oss. 
      Att gå isär fanns inte heller på min världskarta, men för sex år sen fick jag nog. Det gick det med, och sonen mår bra även om han är skilsmässobarn. Barn överlever sånt, och kanske till och med kan få en vettigare uppväxt än att leva med en omogen egoist till farsa och en undertryckt och kuvad mor som till slut är en skugga av sig själv...

Tydligen så ställer du inte tillräckligt hårda krav. För som sagt, ni kan inte ha det så här. Vart vill han komma med sitt beteende egentligen? 
    16. Sarah84
      Visa endast
      Lör 15 sep 2012 11:43

TS: Hur bra har ni det annars i förhållandet? Ni verkar ju inte jämnstälda alls? För mig är det helt otroligt hur man kan leva ihop med barn & enbart leva efter att detta är mitt & detta är ditt.

Om ert barns liv hängde på denna resa & ni bråkar om en jävla räkning?

Jag skulle vilja säga att ni har betydligt större problem än en räkning som ska betalas.   

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
    1. «
    2. ‹
    3. 53
    4. 54
    5. 55
    6. 56
    7. 57
    8. 58
    9. 59
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Min vuxna dotter vill inte veta av mig, förtvivlad
    • Hur tröstas barnen på förskolan?
    • Fråga en ung prostituerad!
    • Varför äter ni ägg?!
    • Hjälp! Min kille fyller snart 30 år, han vill att jag ska ordna en fest men jag får bara ångest!
    • Danska caféer får rätt att avvisa ammande kvinnor
    • "sätter du på kaffe till mig med?"
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
  • Mest sedda klippen
    • Pizza
    • Hektor och stolen

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm