Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Ekonomi
  • sonen flyttar till mamman. underhållet kommer drabba syskonen.
Ekonomi - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Ekonomi
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

sonen flyttar till mamman. underhållet kommer drabba syskonen.

Ons 19 sep 2012 12:32 Läst 32157 gånger Totalt 497 svar
    Anonym (pilen)
    Visa endast
    Jag skulle vilja höra vad ni anser. Min bonus son som är myndig men går gymnasiet sista året bor i dag varannan vecka lika så hans hel syskon som är yngre. Nu har jan bestänt att han ska flytta till mamma på heltid. Det finns ingen konflikt utan en anledning som vi kan kalla bortförklaring. Vill inte gå in på vad då det inte hör hit. Pojken är penga galen och har fått veta att bor han hos en förälder sä får han 1273kr till förutom studiebidraget. Han kan inte hålla i pengar. Vi hindrar inte pojken att flytta han är myndig. Men det kommer svida ordentligt för oss med 1273kr extra i utgift med så här kort varsel. Då jag är föräldrarledig just nu och kommer vara. Det till iaf juli nästa år. Detta kommer givetvis drabba alla övriga barn att han väljet att göra så här på dåliga grunder. Som egentligen har med pengar för han att göra. Detta kommer nu resultera i att de aktiviteter en per övrigt bonusbarn som vi och bio mamman lovat att de mindre barnen ska få börja med inte kommer bli av då vi inte har råd förän nästa höst efter att derad bror nu i vår tar studenten. Och underhållet försvinner. Eller betalar man underhåll längre än tills de.gått ut skolan?? Tycket ni vi kan förklara detta för.sonen.vad hans beslut gör för hans syskon? Eftersom det kommer med så kort varsel?? Vad ska vi säga till syskonen som längtar att få börja med aktiviteter som. Inte nu kan bli av pga derad brors val. Vi är inte arga på sonen men tycket han.resonerar fel. Men vi tänker inte försöka hindra honom. Men är han inte. STor nog att iaf få höra vilka koncekvencer hans val i livet gör för andra. Ge oss tips och råd.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 43
    4. 44
    5. 45
    6. 46
    7. 47
    8. 48
    9. 49
    10. ›
    11. »
    1. mandelblomma
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 11:38
      Anonym skrev 2012-09-23 11:33:51 följande:
      Swedbanks glädjekalkyler ger jag inget för. Kolla lägstanormen, dvs försörjningsstödet istället. En ensamstående får 2920 för personliga kostnader. Dvs 97 kr/dag. Alltså långt ifrån några 2200 kr/månad i bara mat!
      Ett par får 5270 kr/månad till sina personliga kostnader, dvs livsmedel kläder och skor fritid och lek hygien Det blir ca 175 kr/dag. I det ska allt inrymmas som inte är gemensamma kostnader som försäkring, tv osv.

Redan där har man dragit av "stordriftsfördelarna" av att laga och köpa mat gemensamt. Billigare än så är svårt att leva.

Nu googlade jag snabbt och kollade bara mat, men den kalkylen bekräftade precis det jag och sextiotalist försöker säga.
      Sen får du tro eller inte tro på det helt upp till dig. men jag känner igen matematiken från vår familj.
    2. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 14:50
      Anonym skrev 2012-09-22 21:34:25 följande:
      Fet fisk behöver man minst 3 gånger per vecka och billigt blir det inte. Dock försöker jag spara in på annat. Visst går det att äta billigt med risk för näringsbrist. Och grabben i ts måste verkligen ha en dålig grund att stå på i framtiden om han inte kostat mer än någon hundralapp i mat per vecka hos ts.

Jag lovar dig att det är en ytterst liten minoritet i världen som äter fet fisk 3 ggr per vecka! Jag har inte gjort det under mitt liv, och känner ingen familj som gör det.

Med tanke på att fisk lagrar på sig en hel del miljögifter i fettet tror jag du gör din familj en björntjänst som äter det så ofta.
      Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
    3. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 14:53
      Anonym skrev 2012-09-23 08:47:53 följande:
      Fast få gör det. Visst är maten näringsberäknad i grundskolan. I vissa gymnasieskolor får man betala för den...

Får man för lite fet fisk, frukt, grönt och div näringsämnen på dagen, och på kvällen så är det inte hälsosamt i det långa loppet.

Vi ser hälsa som något långsiktigt, dvs, ev problem av att man ätit dålig (näringsfattig/felaktig) kost under barndomen lär inte visa sig förrän i vuxen ålder. Och nej, rekommendationerna har inte ändrats nämnvärt faktiskt. Inte heller skulle man äta massor med smörgåsar eller dricka mer vatten förut än nu.

Jo rekommendationerna har ändrats, för några år sedan trodde man att man behövde dricka flera liter vatten per dag vilket gjorde att alla gick runt med små vattenflaskor och drack en massa hela tiden. "Känner du dig törstig är det redan försent" hette det då....
      8 mackor per dag gick livsmedelsverket ut med på 80-talet, det hör man knappast idag.

Och nu kör man fortfarande med att barn ska dricka lättmjölk, att man ska äta mycket kolhydrater och lite fett, trots att många forskare inte alls håller med.

På samma sätt tror jag det är med omega 3, tror inte man måste ha så mycket av det och bevisligen kan man leva mkt länge och vara frisk utan att äta en endaste fiskpinne. Det folk i världen som lever längst bor i Kaukasus och lever i princip på bröd, yoghurt och getost. Lite getkött ibland också kanske.
    4. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 17:00
      Pigeon skrev 2012-09-23 14:50:09 följande:

Jag lovar dig att det är en ytterst liten minoritet i världen som äter fet fisk 3 ggr per vecka! Jag har inte gjort det under mitt liv, och känner ingen familj som gör det.

Med tanke på att fisk lagrar på sig en hel del miljögifter i fettet tror jag du gör din familj en björntjänst som äter det så ofta.
      Så din familj är norm?

Det finns bra fisk men det vet du kanske inte?Obestämd
    5. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 17:09
      Pigeon skrev 2012-09-23 14:53:10 följande:
      Jo rekommendationerna har ändrats, för några år sedan trodde man att man behövde dricka flera liter vatten per dag vilket gjorde att alla gick runt med små vattenflaskor och drack en massa hela tiden. "Känner du dig törstig är det redan försent" hette det då....
      8 mackor per dag gick livsmedelsverket ut med på 80-talet, det hör man knappast idag.

Och nu kör man fortfarande med att barn ska dricka lättmjölk, att man ska äta mycket kolhydrater och lite fett, trots att många forskare inte alls håller med.

På samma sätt tror jag det är med omega 3, tror inte man måste ha så mycket av det och bevisligen kan man leva mkt länge och vara frisk utan att äta en endaste fiskpinne. Det folk i världen som lever längst bor i Kaukasus och lever i princip på bröd, yoghurt och getost. Lite getkött ibland också kanske.
      Snälla du Slv låg varken bakom vatten kampanjen eller brödkampanjen... Om vi tar brödkampanjen så var det brödinstitutet=brödföretagen, som låg bakom. Det trodde jag alla visste.

Lättmjölken handlar om behovet av d-vitamin, men det har kanske vissa missat.

Nej, omega 3 är nödvändigt för att bibehålla en god hälsa men du får naturligtvis tro vad du vill.Glad

De som lever längst och är friskast bor i Okinawa i Japan.... Du verkar sakna lite grundkunskaper, men nu har jag ju kunnat lära dig ett och annat för att jag vill vara snäll.
      "Okinawa är en japansk ö. Här lever människorna länge. Forskarna tror att det beror på deras mathållning. Det handlar om mycket fisk, men framför allt mat med så kallat lågt GI-värde. Det vill säga mat med mycket proteiner och som gör att man är mätt länge. Det handlar också att äta ”Hara Hachi Bu”, fritt översatt betyder det: att äta sig mätt till 80 procent." www.sydsvenskan.se/omkretsen/vetenskaplige-ko.../
    6. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:09
      Anonym skrev 2012-09-23 17:00:53 följande:
      Så din familj är norm?

Det finns bra fisk men det vet du kanske inte?Obestämd

Nej men majoriteten av folk i världen är norm.
    7. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:12
      Pigeon skrev 2012-09-23 20:09:35 följande:

Nej men majoriteten av folk i världen är norm.
      För mer än tre miljarder människor utgör fisk minst 15 procent av det animaliska proteinintaget.

Är det en liten grupp eller vad menar du?
    8. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:12
      Anonym skrev 2012-09-23 17:09:54 följande:
      Snälla du Slv låg varken bakom vatten kampanjen eller brödkampanjen... Om vi tar brödkampanjen så var det brödinstitutet=brödföretagen, som låg bakom. Det trodde jag alla visste.

Lättmjölken handlar om behovet av d-vitamin, men det har kanske vissa missat.

Nej, omega 3 är nödvändigt för att bibehålla en god hälsa men du får naturligtvis tro vad du vill.Glad

De som lever längst och är friskast bor i Okinawa i Japan.... Du verkar sakna lite grundkunskaper, men nu har jag ju kunnat lära dig ett och annat för att jag vill vara snäll.
      "Okinawa är en japansk ö. Här lever människorna länge. Forskarna tror att det beror på deras mathållning. Det handlar om mycket fisk, men framför allt mat med så kallat lågt GI-värde. Det vill säga mat med mycket proteiner och som gör att man är mätt länge. Det handlar också att äta ”Hara Hachi Bu”, fritt översatt betyder det: att äta sig mätt till 80 procent." www.sydsvenskan.se/omkretsen/vetenskaplige-ko.../

Det kan säkert stämma med japanerna, tackar för info! Men det stämmer också att de lever mycket länge i Kaukasus och även andra delar av världen, ofta i bergsbygder. Kanske är det får/getprodukterna som är så nyttiga.

Sedan ber jag om ursäkt att jag felaktigt smutskastade livsmedelsverket, jaså var det brödföretagen. Så fult...

Verkar mycket bra att äta sig 80% mätt, det har jag hållit på med ca en månad för att gå ner i vikt och minskad midjemåtttet med 10 cm. Men det var OT!

Det jag vill komma till är att man säkerligen kan leva hälsosamt på flera olika sätt, och att det inte är nödvändigt med fisk 3 ggr per vecka.
    9. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:13
      Anonym skrev 2012-09-23 20:12:33 följande:
      För mer än tre miljarder människor utgör fisk minst 15 procent av det animaliska proteinintaget.

Vilka 3 miljarder pratar du om då?
    10. Pigeon
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:21
      Anonym skrev 2012-09-23 20:12:33 följande:

Aha hittade källa nu. Men antag att du äter två lagade mål om dagen, så blir det 14 lagade mål per vecka. 3 av dessa ska alltså enligt dig innehålla fisk som proteinkomponent.

3/14 är 0,20, dvs 20%. Så då väljer du ju att äta MER fiskprotein än dessa 3 miljarder - som dessutom sannolikt inte äter enbart fet fisk.
    11. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:47
      Pigeon skrev 2012-09-23 20:21:53 följande:

Aha hittade källa nu. Men antag att du äter två lagade mål om dagen, så blir det 14 lagade mål per vecka. 3 av dessa ska alltså enligt dig innehålla fisk som proteinkomponent.

3/14 är 0,20, dvs 20%. Så då väljer du ju att äta MER fiskprotein än dessa 3 miljarder - som dessutom sannolikt inte äter enbart fet fisk.
      Du räknar lite galet..

12. Pigeon
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 08:51
      Anonym skrev 2012-09-23 20:47:10 följande:
      Du räknar lite galet..

Jaså? Hur räknar du då?
    13. LindaEfraim
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 10:49
      Om ni har otur och mannens barn ser att syskonet får en bättre standard hos sin mamma så kanske de också vill flytta dit så mamman kan använda underhållsstödet till dom och inte snålar in på mat. För du sa att det bara var pojkens helsyskon som skulle bli drabbade om han flyttade.
    14. Anonym
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 10:55
      Pigeon skrev 2012-09-24 08:51:24 följande:

Jaså? Hur räknar du då?
      Hur får du fram att vi äter mer fisk än de flesta?Drömmer
      Pigeon skrev 2012-09-23 20:21:53 följande:

Även mjölk och ger protein. Resterande del kommer inte automatiskt från kött även om du gärna vill tro det.

LindaEfraim skrev 2012-09-24 10:49:39 följande:
      Om ni har otur och mannens barn ser att syskonet får en bättre standard hos sin mamma så kanske de också vill flytta dit så mamman kan använda underhållsstödet till dom och inte snålar in på mat. För du sa att det bara var pojkens helsyskon som skulle bli drabbade om han flyttade.
      Du har en vettig poäng!

15. Pigeon
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 17:20
      Anonym skrev 2012-09-24 10:55:30 följande:

Även mjölk och ger protein. Resterande del kommer inte automatiskt från kött även om du gärna vill tro det.

Nej jag menade inte heller det, men eftersom man inte äter kött övriga 5 dagar per vecka utan även någon måltid med mest kolhydrater eller något vegetariskt ibland, skulle jag tippa att min beräkning blir ganska hyfsad.
    16. sigrid73
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 17:35
      Stackars pojk.
    17. Anonym
      Visa endast
      Tis 25 sep 2012 19:50
      Känner vibbar av att det finns andra i er familj än bara bonussonen som är penninggalna...
    1. «
    2. ‹
    3. 43
    4. 44
    5. 45
    6. 46
    7. 47
    8. 48
    9. 49
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Visa tatueringar hos bm och på förlossningen
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Tatuerade min son
    • Ben and Jerry's
    • Min idiot till granne bygger altan...
    • Väntar barn och han vill inte bara pappaledig... TIPS ??!
    • Han tänder ej på sin feta tjej. Är han ett svin?
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • En fröjd för magen & gommen
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm