Anonym (Alicia) skrev 2010-03-09 15:45:49 följande:
Hej,Väntar mitt första barn och ska tydligen få föda med KS. Har lite frågor då jag helt varit inställd på vaginal förlossning:* När gör man själva KS, tidigare än senare än BF?* Hur lång tid efteråt gör det ont?* Vad händer med underlivet, jag menar bebisen kommer ju inte via där men ändå * Hur länge stannar man på BB?Fler erfarenheter mottages tacksamt.
Ja som Mrs Hearn skrev så får man ett datum och en tid 7-10 dagar före beräknad födsel.
Jag hade ont i ca 2-3 dagar. Det var allt. Okej, lite ont när jag skulle göra nr 2 i en vecka kanske. Fick massor med ipren, och någon spruta på BB. Men tog inget alls efter att jag hade åkt hem.
Underlivet händer det inget alls med, som sagt man får avslag. Sedan är allt som vanligt.
Jag stannade på BB i två dagar, sedan på patienthotellet i ytterligare en. Men den sista där kunde jag skitit i och åkt direkt hem istället känner jag nu i efterhand.
Jag måste säga att jag tyckte att det var väldigt skönt och tryggt att få barn med KS. Vi hade ett planerat snittdatum, men 3 dagar innan det så började jag störtblöda. Väldigt skönt då att veta att de inte skulle sätta igång mig (jag är jätterädd för det) Utan beslutet var redan fattat, så de bestämde bara att hon skulle få komma ut samma dag i stället. Så några timmar efter att jag kommit in på BB så blev det snitt.
Funkade jättebra, sambon fick hålla fram henne så att jag fick se henne och så . Sedan gick de två iväg till avdelningen medan jag blev hopsydd och sedan fick åka till uppvak. 2,5 timme efter dottern fötts så kom jag upp på avdelningen där pappa och dotter väntade.
Kände mig rejält mörbultad de där första dagarna. Men redan andra dagen var jag iaf uppe och duschade och var ute en kort stund. Den första kvällen gick jag bara på toa. Annars låg jag.
Man kan behöva lite hjälp av sin sambo på BB, det är allt. Det är lite kämpigt att lyfta och byta blöja och så själv när det gör som mest ont. Men det funkar. Min sambo var inte där, för han var tvungen att vara hemma med bonusbarnen.
Det kommer hur som helst att gå fint med ditt Ks. Inget alls att oroa sig för.