LindaEfraim skrev 2012-09-29 23:20:01 följande:
Därför borde surrogatmödraskap bli lagligt så vi slipper dessa fall där det blir fel. Under lagliga former är allt redan bestämt och surrogatmamman vet sina rättigheter och kan inte utföra penga utpressning efteråt.
Uppenbarligen finns det de som vill bli surrogatmamma för att hjälpa barnlösa men här har det blivit fel. Och vore det lagligt hade det aldrig blivit så här!
Mm, och så har surrogatmamman all rätt att ändra sig efteråt och vems blir barnet då? En man som har en fru som inte kan bära fram ett barn vill med all säkerhet inte ha ett barn med en 'random' kvinna och tvingas till gemensam vårdnad med allt vad det innebär...
En kvinna som inte kan bära fram ett barn och väljer denna metod vill inte snuvas på sitt barn för att surrogatmamman ändrar sig.
Och om lagen görs som så att surrogatmamman inte har rätt att ändra sig, för dagens lag säger att den som bär och föder barnet är barnets mor ÄVEN om ägget inte skulle vara hennes, så hur tror ni surrogatmamman mår? Psykiska besvär, kanske allvarliga, kanske kan hon inte jobba mer sen pga depression och då får skattebetalarna betala på ett eller annat sätt.
Man kan inte veta innan hur man känner inför ett barn man har burit i 9 månader även om man redan från början vet att man inte bär det till sig själv.
Jag förstår längtan efter ett barn, men jag kan inte se surrogatmödraskap som en bra idé. Riskerna är alldeles för stora även om det blir lagligt och surrogatmamman inte får pengar för det mer än omkostnader osv betalda.
Risken för att någon får psykiska men samt risken för utnyttjande (med pengar under bordet till den som ställer upp tex) är helt enkelt för stora anser jag.