Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Graviditet
  • Surrogatmamman har ändrat sig!
Graviditet - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Graviditet
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Surrogatmamman har ändrat sig!

Tors 27 sep 2012 21:02 Läst 56088 gånger Totalt 399 svar
    Anonym (MAmma)
    Visa endast
    Vet varken ut eller in, allt bara snurrar.. Ska jag bli av med mitt barn nu?
    Jag och min man valde att skaffa surrogat (privat mellan oss och kvinnan) eftersom jag inte kan bära fram mer barn.
    Vi betalade i förskott och hon inseminerade sig med min makes.
    Allt gick bra och nu har vi barnet hos oss, än så länge står jag inte som mamma, men tanken är att jag ska adoptera barnet.
    Nu har hon från ingenstans ändrat sig, hon har fått för sig att det är hennes barn och att hon vill ha delad vårdnad. Hon vägrar ge tillbaka pengarna och allt är bara ångest just nu.. Vi har papper skrivna, men det är ju inte lagligt här så det kommer jag nog ingenstans med..

Någon här som vet vad jag kan göra? Har jag några rättigheter alls här? Det är ju mitt barn! 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    3 känslor givna:
    Kram (1) Grattis (1) Lycka till (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 33
    4. 34
    5. 35
    6. 36
    7. 37
    8. 38
    9. 39
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (jurist)
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 00:05
      Anonym skrev 2012-09-29 23:57:51 följande:

Läs på lite innan du uttalar dig va......

Det finns två olika former av surrogatmödraskap: partiellt och fullständigt. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination.

Medicinska termer och juridiska termer är inte samma sak. Nu är det godnatt för min del. Lycka till.

2. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 10:19
      LindaEfraim skrev 2012-09-29 23:20:01 följande:
      Därför borde surrogatmödraskap bli lagligt så vi slipper dessa fall där det blir fel. Under lagliga former är allt redan bestämt och surrogatmamman vet sina rättigheter och kan inte utföra penga utpressning efteråt.

Uppenbarligen finns det de som vill bli surrogatmamma för att hjälpa barnlösa men här har det blivit fel. Och vore det lagligt hade det aldrig blivit så här!
      Mm, och så har surrogatmamman all rätt att ändra sig efteråt och vems blir barnet då? En man som har en fru som inte kan bära fram ett barn vill med all säkerhet inte ha ett barn med en 'random' kvinna och tvingas till gemensam vårdnad med allt vad det innebär...
      En kvinna som inte kan bära fram ett barn och väljer denna metod vill inte snuvas på sitt barn för att surrogatmamman ändrar sig.

Och om lagen görs som så att surrogatmamman inte har rätt att ändra sig, för dagens lag säger att den som bär och föder barnet är barnets mor ÄVEN om ägget inte skulle vara hennes, så hur tror ni surrogatmamman mår? Psykiska besvär, kanske allvarliga, kanske kan hon inte jobba mer sen pga depression och då får skattebetalarna betala på ett eller annat sätt.
      Man kan inte veta innan hur man känner inför ett barn man har burit i 9 månader även om man redan från början vet att man inte bär det till sig själv.

Jag förstår längtan efter ett barn, men jag kan inte se surrogatmödraskap som en bra idé. Riskerna är alldeles för stora även om det blir lagligt och surrogatmamman inte får pengar för det mer än omkostnader osv betalda.
      Risken för att någon får psykiska men samt risken för utnyttjande (med pengar under bordet till den som ställer upp tex) är helt enkelt för stora anser jag.
    3. LindaEfraim
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 11:04
      SupersurasunkSara

Självklart måste lagstiftningen göras om ifall surrogatmödraskap blir lagligt! Annars kan det ju finnas singelkvinnor som på ett lätt sätt kan bli gravida och få underhåll från en random man med bra inkomst och stämma via domstol och få ut mer än lagstadgad minimum på 1273kr.
    4. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 11:41
      Anonym (barnet då?) skrev 2012-09-29 23:37:01 följande:
      Men TS, hur tror du det känns för barnet att få veta den här historien? Kan ju inte vara kul att veta hur ni ser på den kvinna som är barnets genetiska ursprung och som burit och fött det. Och det kan väl inte vara så kul att veta att biomamman var nån som födde en bara för att det var kul att vara gravid (?) och för att hon ville ha lite pengar till hyran. Jag tror absolut barnet kommer se på dig som sin mamma, men jag tror att man ändå får en känslomässig relation eller hur jag ska förklara det, till sitt ursprung. Även om ni bara ser surrogatmamman som nån som kunde ge er ett barn och som ni sen inte vill veta av är det ju inte säkert att barnet känner så. T ex om barnet är en flicka och själv blir gravid torde det ju kunna ge en del tankar om att hur kunde min biomamma bara ge bort mig.

men snälla du... låt ts få beta av det här problemet först innan hon skall behöva oroa sig för nästa. . . ts är o kommer alltid vara mamma åt detta barn. biomamman kommer alltid vara den som sålde sitt barn. jag vet inte om vi hade vågat göra så som ts och hennes man men jag tycker de är väldigt modiga!
      ¨`*~-.,_jämlikist_,.-~*´¨
    5. Anonym (Ojdå!)
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 11:47
      Guld Nougat skrev 2012-09-29 13:56:30 följande:
      Nej, ts så länge adoptionen inte är klar så är det inte ditt barn. Det är din mans barn och kvinnans barn men inte ditt barn. Ditt barn blir det bara när mamman låter dig adoptera.

Det ar da mer ts barn an den andras som bara sarade pa bena, klamde fram ungen, har inte brytt sig i dju manader och nu vill lura till sig mer pengar. Det verkar som att du bara skriver for att sara ts for nagra fakta kommer du inte med. bara tomt b.....hit.
    6. Anonym (Ojdå!)
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 12:01
      TS om du är helt säker på att det är pengar hon är ute efter och hon fortsätter att jävlas så kan ni ju vända det hela emot henne. Säg till henne att då ni inte kan få ha barnet som planerat så skriver ni över både hela vårdnaden och boendet på henne och ni kommer inte att umgås med barnet för det är för smärtsamt. Få det att låta övertygande. Är hon verkligen bara en golddigger så borde en sådan här lösning skrämma skiten ur henne.
    7. Froststar
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 12:15
      Till er genier som klagar på att TS "köpt" ett barn och hon "får skylla sig själv" och annat charmigt. TS är mer en mor för barnet än människan som klämt fram det. TS var villig att ta riskerna att skriva ett avtal som kan bli juridiskt ogiltigförklarat, hon var villig att betala pengar, ta oron som följer med i en sådan situation, acceptera att hennes man får ett biologiskt barn med någon annan och alla komplikationer (både känslomässigt och juridiskt) som något sådant kan medföra. Allt för att hon gärna ville ha ett barn att ta hand om. Så självklart har ni helt rätt i att hon som säljer sin kropp som en prostituerad för att sedan klämma fram ett barn som hon säljer och som hon sedan försöker utnyttja för att få ut ännu mer pengar av situationen förtjänar att få vårdnad och ungänge. För att barnet får det säkert jättebra hos någon som värderar pengarna högre än barnet. Allt för barnets bästa eller hur? Eller helt enkelt bara för att FL är fylld med bittra biomorsor som tror att de äger sina barn. Och då är det klart, det ingår i äganderätten att man får sälja sin egendom så det kan nog förklara det skeva logiska resonemanget som många för här inne.
    8. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 15:45
      Froststar skrev 2012-09-30 12:15:15 följande:
      Till er genier som klagar på att TS "köpt" ett barn och hon "får skylla sig själv" och annat charmigt. TS är mer en mor för barnet än människan som klämt fram det. TS var villig att ta riskerna att skriva ett avtal som kan bli juridiskt ogiltigförklarat, hon var villig att betala pengar, ta oron som följer med i en sådan situation, acceptera att hennes man får ett biologiskt barn med någon annan och alla komplikationer (både känslomässigt och juridiskt) som något sådant kan medföra. Allt för att hon gärna ville ha ett barn att ta hand om. Så självklart har ni helt rätt i att hon som säljer sin kropp som en prostituerad för att sedan klämma fram ett barn som hon säljer och som hon sedan försöker utnyttja för att få ut ännu mer pengar av situationen förtjänar att få vårdnad och ungänge. För att barnet får det säkert jättebra hos någon som värderar pengarna högre än barnet. Allt för barnets bästa eller hur? Eller helt enkelt bara för att FL är fylld med bittra biomorsor som tror att de äger sina barn. Och då är det klart, det ingår i äganderätten att man får sälja sin egendom så det kan nog förklara det skeva logiska resonemanget som många för här inne.
      Sant, om än lite hårt uttryckt.

ett fång blommor till TS:  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
      ¨`*~-.,_jämlikist_,.-~*´¨
    9. Anonym (Smulan)
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 21:48
      Anonym (Ojdå!) skrev 2012-09-30 12:01:18 följande:
      TS om du är helt säker på att det är pengar hon är ute efter och hon fortsätter att jävlas så kan ni ju vända det hela emot henne. Säg till henne att då ni inte kan få ha barnet som planerat så skriver ni över både hela vårdnaden och boendet på henne och ni kommer inte att umgås med barnet för det är för smärtsamt. Få det att låta övertygande. Är hon verkligen bara en golddigger så borde en sådan här lösning skrämma skiten ur henne.

Smart, det borde skrämma henne rejält.
    10. Fennyxx
      Visa endast
      Sön 30 sep 2012 23:01
      Jag tycker det enda som framkommer tydligt i den här tråden är att allt blivit en enda soppa. Det är kanske inte så lätt att bara "sära på benen och klämma fram ungen" som man kanske trodde från början? Surrogatmödraskap är nog inte en så bra idé. Oavsett hur man löser det juridiskt så blir det massor av svårkontrollerade känslor. 
    11. Dragonball
      Visa endast
      Mån 1 okt 2012 01:39
      Froststar skrev 2012-09-30 12:15:15 följande:
      Ja, helt enkelt helt vidrigt. Är det så konstigt att folk inte tycker att detta är rätt? Alla inblandade har betett sig som skit och det är ungen som får lida. Finns en orsak till att det är förbjudet att köpa och sälja barn just pga att det blir såhär. Biomorsor som tror sig äga sina barn? Ja, att betala folk för att ge bort sina barn är ju mycket finare.
    12. Läs vad som står och inget annat
      Visa endast
      Mån 1 okt 2012 05:42
      Har bara läst ts inlägg, hur har det hela gått nu ?
    13. Ess
      Visa endast
      Mån 1 okt 2012 07:37
      Dragonball skrev 2012-10-01 01:39:17 följande:
      Ja, helt enkelt helt vidrigt. Är det så konstigt att folk inte tycker att detta är rätt? Alla inblandade har betett sig som skit och det är ungen som får lida. Finns en orsak till att det är förbjudet att köpa och sälja barn just pga att det blir såhär. Biomorsor som tror sig äga sina barn? Ja, att betala folk för att ge bort sina barn är ju mycket finare.
      Det finns inget rent o fint i denna historien alls. Mamman sålde inte ett befintligt barn, det var en överrenskommelse om pengar som var den enda bidragande faktorn till att hon ens blev gravid.
      Nu i efterhand tror jag att ts och mannen ångrar sitt val, men det är lätt att va efterklok.
      Har man inte heller levt med sk styvbarn, så har man inte en susning om hur det kan bli i den bistra verkligheten.
      Dom har nog fått sitt straff för att dom var för blåögda, detta är något som dom kommer att få ett helvete med i många år framöver.
    14. Anonym (MAmma) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 5 okt 2012 21:48
      Vi har inte hört av henne något mer, så nu börjar jag kunna slappna av igen..
    15. Jennie med ie
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 10:49
      Anonym (MAmma) skrev 2012-10-05 21:48:37 följande:
      Adoptionsprocessen, hur går det med den? Tror inte ens jag sett här hur långt ni har kommit där...
      ~ jenniesbloggeri.blogspot.com ~
    16. Anonym (påläst!)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 09:42
      skönt att det vekar har lugnat ner sig lite för er! håller ALLA tummar för att adoptions processen ska gå igenom och att ni ska få leva lyckliga utan oro! kramar
    17. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 09:44
      Anonym (MAmma) skrev 2012-10-05 21:48:37 följande:
      Vad glad jag blir
    18. Anonym (Lex)
      Visa endast
      Sön 7 okt 2012 19:49
      Vad skönt att det är lugnt nu, håller tummarna att Adoptionsprocessen går snabbt och smidigt utan problem...
       Önskar dej all lycka i världen
      Kram 
    19. Anonym
      Visa endast
      Sön 20 jan 12:01
      Hur går det??
    1. «
    2. ‹
    3. 33
    4. 34
    5. 35
    6. 36
    7. 37
    8. 38
    9. 39
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
    • Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm