Min dotter har alltid varit lite "tyngre" än andra jämnåriga, samt alltid varit 1 snäpp över både vikt och längd
kurvorna.
Men för någon månad sedan hände de, hon mätte dottern till 99cm lång och sedan ställde jag henne på vågen,
den där förmiddagen känns fortfarande som ett slag mot magen, ingen förstår varför jag blev så upprörd efteråt.
Hon vägde 18.6kg, hon hade växt 0.5cm på knappt 1månad, vilket bvc tanten inte alls gillade och kommenterade glatt att hon minsann är tyngre än "normalt" och längre för den delen oxså.
Men att det var ett stort problem för hennes framtid redan nu att hon har gått över sin egna kurva med ett jätte kliv över till 2 snäpp över "normal" kurvan och påväg ditåt med längden med?????
Hon började prata om barnfetma och om jag och min man var medlem i deras undersöknings grej
där man mäter mag måtten på föräldrarna???? INGEN INFO BARA EN SÄKER ANTYDAn gentemot oss..
vi är ute varenda jäkla dag med henne, nu i sommar har hon cyklat, sprungit och hoppat varenda dag
minst en halv dag, från förmiddag till kväll, vem som helst kan intyga det, men bvc tanten slog dövörat på
varför känns det som att man får en dom av bvc tanten, typ banta hela familjen annars så....
jag orkar inte med henne, men är för feg för att byta, hon har haft en taskig inställning gentemot oss från första början... hon har antydigt att jag är ung mamma (fick dottern när jag skulle fylla 22).-... hon har allså
utryckt sig så "fint" utalat sig om allt möjligt angående detta under en lång tid
HON GICK PÅ DOTTERN om hennes vikt mot oss föräldrar, hon ska se oss igen om 6månader
och jag är mer än nervös och får panik ångest attacker vartannat, jag är livrädd att dottern
tidigt ska behöva lida av fetma och jag kämpar verkligen här hemma för att leva sundare och
bättre mat, vilket vi verkligen har gjort en längre tid, men alla svackorna under sommaren fick oss falla
tillbaka, men aldrig att vi tillåter dottern drabbas för det som sagt
men man kan inte låta bli att tänka att man är dålig förälder nu =(
vad tusan gjorde jag för fel???
bvc tanten kommenterade även att dotterns utal inte var tillräkligt bra, hon är nyss fyllda 3år
och visst hon utalar lite konstigt på vissa ord, men då hette det att bvc tanten har erfarenhet av liknande fall och att det då ligger på föräldrarnas ansvar att utveckla talet hos sitt barn genom tex att läsa mer för barnet,
vilket vi antydde att vi faktiskt gör varje kväll för henne, men att jag inte kan läsa så bra pga av mi dyseliksil och att jag gör mitt bästa ändå,
kan inte sluta tänka på om jag utalat ord fel eller läst dem fel i böckerna som gjort att dottern
snappat upp detta och trott det är så man pratar???
så mycket tankar så mycket frågor... vet inte vart ja ska ta vägen, man trodde väll aldrig att ens barn skulle
drabbas av allt dethär som man trodde andras barn bara kunde drabbas av..
vi tar ju tacksamt emot hjälp men på rätt grunder.. det är liksom inte okey att öppet prata om våran dotters
vikt pga av vi själva är överviktga, som jag som mamma lider av pco-s en "sjukdom" som gör att sötsuge är starkare än normalt samt efter kolhyradrater och fett =(
HJÄLP snälla, tips och råd någon???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 20:43
JAG BER OM URSÄKT MEN JAG KOMMER INTE ORKA HINNA GÅ IGENOM VAD NI ALLA HAR SKRIVIT i tråden
ursäktar för detta men det är över 20 sidor att ta sig igenom och att svara alla skulle ta en evighet..
Ja vi har kontakt med läkar motagningen oxså,
vi har henne under utredning en längre tid oxså pga av att hon lätt har blivit sjuk och orkeslös, trots hon har ätit bra och varierad kost med mycket frukt och grönt, vilket är nogrann hon får i sig, men ett tag menade bvc att frukten innehåller socker med??
VAD FÅR MAN GE BARN DÅ LIKSOM??
yougurt, fil osv, snart kan man ju för tusan inte leva mera???
som jag sagt innan med är dottern sådan person att hon stannar i vikten innan hon skjuter i höjden igen och tecknet på det är trotsigheten som kommer tillbaka, sömn svårigheterna och ont överallt tiden, jag var precis likadan, dock så var ja smalare och dottern har en helt annan kroppsbyggnad redan.. =/
hon är under utredning för att hon kissar så mycket och dricker
tal svårigheterna kan bero på min vänninas son pratade så när han var yngre (som hon gärna snappade upp) och jag vill iaf ge det 6månader till, läser mer historier för henne försöker rätta henne på ett vänligt sätt och kommer även att ta kontakt med
en dietist coatch samt läkarna igen angående hennes kost vanor osv..
Hon ska även utredas av en rad allergier med, hon har fortfarande lite ont i magen ibland ovh detta kan vara andledningen till hennes vikt (svullna mage) men dr vill ta en sak i taget och vi inväntar provsvaren om kisse proven =(
förlåt igen att jag inte hinner besvara alla eran inlägg...