Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Föräldraskap
  • Så arg så jag vet inte om ord räcker till
Föräldraskap - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Föräldraskap
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Så arg så jag vet inte om ord räcker till

Sön 2 sep 2012 20:45 Läst 40577 gånger Totalt 477 svar
    Anonym (Mamma Big)
    Visa endast
    Min dotter har alltid varit lite "tyngre" än andra jämnåriga, samt alltid varit 1 snäpp över både vikt och längd
    kurvorna.

Men för någon månad sedan hände de, hon mätte dottern till 99cm lång och sedan ställde jag henne på vågen,
    den där förmiddagen känns fortfarande som ett slag mot magen, ingen förstår varför jag blev så upprörd efteråt.
    Hon vägde 18.6kg, hon hade växt 0.5cm på knappt 1månad, vilket bvc tanten inte alls gillade och kommenterade glatt att hon minsann är tyngre än "normalt" och längre för den delen oxså.
    Men att det var ett stort problem för hennes framtid redan nu att hon har gått över sin egna kurva med ett jätte kliv över till 2 snäpp över "normal" kurvan och påväg ditåt med längden med?????

Hon började prata om barnfetma och om jag och min man var medlem i deras undersöknings grej
    där man mäter mag måtten på föräldrarna???? INGEN INFO BARA EN SÄKER ANTYDAn gentemot oss..

vi är ute varenda jäkla dag med henne, nu i sommar har hon cyklat, sprungit och hoppat varenda dag
    minst en halv dag, från förmiddag till kväll, vem som helst kan intyga det, men bvc tanten slog dövörat på

varför känns det som att man får en dom av bvc tanten, typ banta hela familjen annars så....

jag orkar inte med henne, men är för feg för att byta, hon har haft en taskig inställning gentemot oss från första början... hon har antydigt att jag är ung mamma (fick dottern när jag skulle fylla 22).-... hon har allså
     utryckt sig så "fint" utalat sig om allt möjligt angående detta under en lång tid

HON GICK PÅ DOTTERN om hennes vikt mot oss föräldrar, hon ska se oss igen om 6månader
     och jag är mer än nervös och får panik ångest attacker vartannat, jag är livrädd att dottern
     tidigt ska behöva lida av fetma och jag kämpar verkligen här hemma för att leva sundare och
     bättre mat, vilket vi verkligen har gjort en längre tid, men alla svackorna under sommaren fick oss falla
     tillbaka, men aldrig att vi tillåter dottern drabbas för det som sagt

men man kan inte låta bli att tänka att man är dålig förälder nu =(
     vad tusan gjorde jag för fel???

bvc tanten kommenterade även att dotterns utal inte var tillräkligt bra, hon är nyss fyllda 3år
     och visst hon utalar lite konstigt på vissa ord, men då hette det att bvc tanten har erfarenhet av liknande fall och att det då ligger på föräldrarnas ansvar att utveckla talet hos sitt barn genom tex att läsa mer för barnet,
     vilket vi antydde att vi faktiskt gör varje kväll för henne, men att jag inte kan läsa så bra pga av mi dyseliksil och att jag gör mitt bästa ändå,

kan inte sluta tänka på om jag utalat ord fel eller läst dem fel i böckerna som gjort att dottern
     snappat upp detta och trott det är så man pratar???

så mycket tankar så mycket frågor... vet inte vart ja ska ta vägen, man trodde väll aldrig att ens barn skulle
     drabbas av allt dethär som man trodde andras barn bara kunde drabbas av..

vi tar ju tacksamt emot hjälp men på rätt grunder.. det är liksom inte okey att öppet prata om våran dotters
    vikt pga av vi själva är överviktga, som jag som mamma lider av pco-s en "sjukdom" som gör att sötsuge är starkare än normalt samt efter kolhyradrater och fett =(

HJÄLP snälla, tips och råd någon???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 20:43
    JAG BER OM URSÄKT MEN JAG KOMMER INTE ORKA HINNA GÅ IGENOM VAD NI ALLA HAR SKRIVIT i tråden

ursäktar för detta men det är över 20 sidor att ta sig igenom och att svara alla skulle ta en evighet..

Ja vi har kontakt med läkar motagningen oxså,
    vi har henne under utredning en längre tid oxså pga av att hon lätt har blivit sjuk och orkeslös, trots hon har ätit bra och varierad kost med mycket frukt och grönt, vilket är nogrann hon får i sig, men ett tag menade bvc att frukten innehåller socker med??

VAD FÅR MAN GE BARN DÅ LIKSOM??

yougurt, fil osv, snart kan man ju för tusan inte leva mera???

som jag sagt innan med är dottern sådan person att hon stannar i vikten innan hon skjuter i höjden igen och tecknet på det är trotsigheten som kommer tillbaka, sömn svårigheterna och ont överallt tiden, jag var precis likadan, dock så var ja smalare och dottern har en helt annan kroppsbyggnad redan.. =/

hon är under utredning för att hon kissar så mycket och dricker

tal svårigheterna kan bero på min vänninas son pratade så när han var yngre (som hon gärna snappade upp) och jag vill iaf ge det 6månader till, läser mer historier för henne försöker rätta henne på ett vänligt sätt och kommer även att ta kontakt med
    en dietist coatch samt läkarna igen angående hennes kost vanor osv..

Hon ska även utredas av en rad allergier med, hon har fortfarande lite ont i magen ibland ovh detta kan vara andledningen till hennes vikt (svullna mage) men dr vill ta en sak i taget och vi inväntar provsvaren om kisse proven =(

förlåt igen att jag inte hinner besvara alla eran inlägg...
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Kram (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 41
    4. 42
    5. 43
    6. 44
    7. 45
    8. 46
    9. 47
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Ssk)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:21
      Anonym (min dotter) skrev 2012-09-05 00:14:36 följande:
      Har bara läst endel av TS.

Min dotter är lika lång väger kanske kring 17-17,5.. Och är 2½år!!

MEN hur ligger din dotter till på normkurvorna? Min ligger 2sträck ovan båda.
      Ska bli intressant att se vad dom har att säga på bvc när vi ska dit för 2½års kollen!

Och BYT BYT BYT den unka tanten ni har som bvcsköterska! ;) 
      Att ligga 2 streck över är att ligga inom normalkurvan. 1+/2 är ok. Det som BVCsköterskan verkar ha regerat på är att TS dotter har gått av sin egen kurva fort.
    2. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:25
      Anonym skrev 2012-09-05 07:09:30 följande:
      Vem är "BVC"? Jag trodde de rekommendationer som finns gällande kostråden för människor, stora som små, kom från SLV, och enligt dem ska 2.5 åringar äta enligt bilden i länken.

Svenska näringsrekommendationer ska ligga till grund för all kostinformation från BVC till familjer och barn. Kostinformation individanpassas utifrån befintliga matvanor och levnadsvillkor.

Kan jag få se källa på att BVC anser att 2.5 åringar ska äta 2 fiskpinnar tack?
      Ja, ursäkta att jag inte förtydligade att det var VÅRT BVC och sköterskan där.

När sonen var 4 månader fick vi rådet att börja med smakisar trots att WHO just gått ut med andra riktlinjer. Barnavårdscentralen (BVC) ger ofta olika råd.

Jag kan tyvärr inte ge dig en källa då det framfördes muntligt till mig och sonens pappa. Men jag önskar jag kunde.
      Jag anser det vara för lite men enligt henne så inte.
      Vi testade dock det och det slog bakut redan samma kväll.

Samma BVC.sköterska anser att vi ska ge sonen lättyoghurt. Det är jag helt med på MEN i vår by finns det inte så ofta den varianten. Och jag är ledsen men jag har ingen möjlighet att åka 8-10 mil för yoghurt.
      Jag har bett butiken ta hem men det är ingen vidare åtgång på det så det görs tyvärr inte.
    3. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:27
      Anonym skrev 2012-09-05 07:20:16 följande:
      Barn under två år ska äta med 2-2.5 timmes mellanrum. När de är över två år gäller 3-3.5 timmar mellan måltiderna.

Ett exempel på lunch för barn i olika åldrar:

1−2 år

1 liten potatis, 1 liten stjälk broccoli, 4 köttbullar, ½ dl sås + 1 tsk matfett,
      1 msk lingonsylt, 1 liten (½) skiva bröd med matfett

2−4 år

2 små potatisar, 1 stjälk broccoli, 5 köttbullar, ½ dl sås, 1½ msk lingon-
      sylt, 1 skiva bröd med matfett

4−6 år

2 potatisar, 1½ stjälk broccoli, 5−6 köttbullar, ¼ dl sås, 2 msk lingonsylt,
      1 skiva bröd med matfett

Rekommendationerna rörande fiskpinnar och portionsstorlek för barn mellan 1-2 år är 75 gram. 2-3 år 100 gram och 4-6 år 125 gram. Så servera gärna 4 fiskpinnar till en 2.5 åring /måltid.

www.fhi.se/Documents/Vart-uppdrag/.../barnoms...
      Och med andra ord gör vårt dagis fel som låter det gå längre mellan middag och eftermiddagsmellis?!

Jag undrar, det här med bröd till varje måltid? Är det så jäkla bra?

Så 4 fiskpinnar är inte onormalt mycket?! Tack! Vi har själva vänt ut och in på oss själva med just detta.
    4. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:28
      Anonym skrev 2012-09-05 07:45:57 följande:
      Grönsaker är dyrt, betänk nu att detta är vad förskolan ska servera. Resterande grönsaker, mjölk osv räknar man med att barnen ska äta hemma.
      Då borde de ju servera vatten på dagis ist? På vårt dagis får de mjölk.
    5. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:32
      Anonym skrev 2012-09-05 08:27:26 följande:
      Och med andra ord gör vårt dagis fel som låter det gå längre mellan middag och eftermiddagsmellis?!

Jag undrar, det här med bröd till varje måltid? Är det så jäkla bra?

Så 4 fiskpinnar är inte onormalt mycket?! Tack! Vi har själva vänt ut och in på oss själva med just detta.
      Äter de lunch kl 11 ska mellanmål serveras senast 14.30. Blir det senare så börjar barnen vara trötta av för lite energi.

Brödsorterna ska varieras. Kolla länken om du vill veta mer.

Nej, enligt rekommendationerna så är det 100 gram fiskpinnar som gäller.
    6. Anonym (lägg av)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:45
      En "glass" man kan göra själv och som inte innehåller några konstigheter.

Mixa frysta bananer och frysta hallon (eller testa något annat än hallon)
      Klart. :) Det blir som sorbet ungefär.  
    7. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:49
      Anonym skrev 2012-09-05 08:28:21 följande:
      Då borde de ju servera vatten på dagis ist? På vårt dagis får de mjölk.
      Det är inte säkert att de borde det. Det beror på vad som ryms inom budgeten. Mina barns dagis serverade 1 glas mjölk 3 luncher i veckan.
    8. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 08:54
      Anonym (lägg av) skrev 2012-09-05 08:45:38 följande:

Tack! Toppentips och sånt kan man ha i frysen alltid =)
    9. Anonym (lägg av)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 09:26
      Anonym skrev 2012-09-05 08:54:38 följande:
      Tack! Toppentips och sånt kan man ha i frysen alltid =)
      Fick själv smaka på en förskola jag besökte. Var riktigt gott så jag frågade hur de gjort. Enkelt och för alla. :)
    10. YummyMami
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 09:35
      Anonym (lägg av) skrev 2012-09-05 08:45:38 följande:

Guuuu VAD BRA! Jag håller på med viktväktare tjosan och det där är 0pp!! Det där ska bli min glass
      viktsaklart.bloggplatsen.se/ virka.bloggplatsen.se/
    11. Anonym (Mamma Big) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 21:07
      Rosenöga skrev 2012-09-04 20:52:56 följande:
      Nej, hur skulle du hinna svara på allt detta? Det är ju stört omöjligt. Glad. Tror ingen väntar sig det heller.

Det blir många inlägg, alla måste tala om hur långa deras barn är och vad de väger. Flört

Du ska inte vara ledsen och oroad. Du vet om problemet och gör ditt bästa. Hon är under utredning och det kommer fixa sig ska du se. Försök må bra och ha det kul tillsammans med henne i stället för att oroa dig.

Kram!

Tack så mycket men det är så svårt att koppla av när jag verkligen själv kämpar för att bli av med socker beroendet, jag har trappat ner på det, men tillåter inte ens barn som är på besök att dricka den förbaskade beroende framkallande coca colan, jag är strikt när det gäller det, inget godis elle liknande på vardagarna och måttligt godis på helgerna om ens några choklad bitar eller någon liten tablett ask..
      men det syns tyvär inte utåt hur jaf anstränger mig, mer än folk som hälsar på eller folk vi är hos.

TYVÄR är det allt för ofta i min omkrets folk ger sina barn coca cola att dricka redan från 2års ålder
      ja jag ha tillomed vart med om dem som gett sina barn kaffe från 1års ålder
      det är inte klokt alltså, men som sagt dessa uppmärksammas ju inte på samma sättt =(

Jag är trött på att folk utanför försöker att ändra min dotter så hon ska börja dricka läsk eller äta mer godis
      til vilken andledning, visst hon föredrar knäckebröd och allt för oftas äter vi ost till smörgårsarna
      men hon dricker för det mesta mjölk, JA Vatten annars... enstaka gång på sommaren får hon saft blandat med jätte mycket vatten, mest för hon inte ska känna sig utanför med sina läsk drickande kompisar
      me ett problem jag upplever, det är min mans och min kommunukation och värderingar..
      Jag har varit i kontakt med barn coacther innan om detta, om min makes syn på olika saker
      som skiljer sig helt ifrån mina egna, många gånger som jag har varit så frustrerad på honom

12. Anonym
      Visa endast
      Ons 5 sep 2012 21:13
      Anonym (Mamma Big) skrev 2012-09-05 21:07:01 följande:

Tack så mycket men det är så svårt att koppla av när jag verkligen själv kämpar för att bli av med socker beroendet, jag har trappat ner på det, men tillåter inte ens barn som är på besök att dricka den förbaskade beroende framkallande coca colan, jag är strikt när det gäller det, inget godis elle liknande på vardagarna och måttligt godis på helgerna om ens några choklad bitar eller någon liten tablett ask..
      men det syns tyvär inte utåt hur jaf anstränger mig, mer än folk som hälsar på eller folk vi är hos.

TYVÄR är det allt för ofta i min omkrets folk ger sina barn coca cola att dricka redan från 2års ålder
      ja jag ha tillomed vart med om dem som gett sina barn kaffe från 1års ålder
      det är inte klokt alltså, men som sagt dessa uppmärksammas ju inte på samma sättt =(

Jag är trött på att folk utanför försöker att ändra min dotter så hon ska börja dricka läsk eller äta mer godis
      til vilken andledning, visst hon föredrar knäckebröd och allt för oftas äter vi ost till smörgårsarna
      men hon dricker för det mesta mjölk, JA Vatten annars... enstaka gång på sommaren får hon saft blandat med jätte mycket vatten, mest för hon inte ska känna sig utanför med sina läsk drickande kompisar
      me ett problem jag upplever, det är min mans och min kommunukation och värderingar..
      Jag har varit i kontakt med barn coacther innan om detta, om min makes syn på olika saker
      som skiljer sig helt ifrån mina egna, många gånger som jag har varit så frustrerad på honom

Jag läser bara bortförklaringar.. Om ni äter så sunt och rör er så mycket - varför är du och din partner överviktiga? Och nej det är inte ett annat barns "fel" att ditt barn har talfel. Se till att barner får hjälp istället. Ju tidigare dessto bättre.
    13. Naniismamma
      Visa endast
      Sön 9 sep 2012 02:25
      Anonym skrev 2012-09-05 21:13:27 följande:
      Jag läser bara bortförklaringar.. Om ni äter så sunt och rör er så mycket - varför är du och din partner överviktiga? Och nej det är inte ett annat barns "fel" att ditt barn har talfel. Se till att barner får hjälp istället. Ju tidigare dessto bättre.
      alla är inte överviktiga pga dålig kost o lite motion. finns många olika anledningar till att man blir överviktig.

www.dietguiden.com/ar-du-overviktig-trots-en-...

14. Anonym (Jag)
      Visa endast
      Mån 10 sep 2012 13:55
      Naniismamma skrev 2012-09-09 02:25:07 följande:
      alla är inte överviktiga pga dålig kost o lite motion. finns många olika anledningar till att man blir överviktig.

www.dietguiden.com/ar-du-overviktig-trots-en-...

Jovisst, men övervikt på grund av osunda vanor ÄR ett ökande fenomen i Sverige. Läser man på FL är det dock INGEN som vill kännas vid dessa - det är ALDRIG så att folk äter för mycket snabbmat och fredagsmys. FY på den som tror att övervikt kan bero på något annat än allvarliga ämnesomsättningsrubbningar eller annat...
    1. «
    2. ‹
    3. 41
    4. 42
    5. 43
    6. 44
    7. 45
    8. 46
    9. 47
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm