Anonym skrev 2012-09-20 19:56:07 följande:
Så de flesta här verkar tycka jag är petig?
Nej jag tycker inte det. Ja håller definitivt med dig att man bör ha olika uppsättningar till olika väderlek. problemet jag som förälder upplever är ju att när man gå på morgonen och lämnar så är det aldrig det vädret som kommer vara på dagen. Och om man som jag jobbar långt bort från bostadsoretn är det inte ens säkert det är samma väder där jag jobbar som det är på dagis. Så man vet helt enkelt inte vad som behövs just den dagen på morgonen kl 07.00 när man packar dagisväskan.
Därför bör man ju som förälder lämna in alla uppsättningarna till dagis redan när tex höstsäsongen börjar. Självklart kan man inte sitta ute och leka i galonisar om det inte regnar, det skulle ju bli outhärdligt svettigt, dethade man ju inte gjort som vuxen då hade man ju svettats bort liksom
Överdragsbyxor är väl att föredra om det inte regnar för barnets bekvämlighet. Men det kan ju regna som det ju gör om höstarna och då bör man juha galonisar eftersom överdragsbyxor släpper in vatten. Så självklart måste man ha både och för man vet ju som sagt aldrig vilket väder det kommer bli under dagen.
Och det här med fodrat eller inte, så brukar vi köra på att om det närmar sig frost eller om temeraturen närmar sig nollan så bör ju kläderna vara fodrade, både galonisar och överdragsbyxorna. Medans om det är varmare så skulle ju barnet svettas ihjäl under sina kläder om det blir för varmt.
Jag tror många underskattar farligheten i att barnet får svettas om an sedan utsätts för kyla. Det är rent livsfarligt.. Så börja inte med för varma kläder för tidigt heller.