Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Föräldraskap
  • Några föräldrar på förskolan där jag jobbar lämnar inte rätt kläder, hur ta upp?
Föräldraskap - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Föräldraskap
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Några föräldrar på förskolan där jag jobbar lämnar inte rätt kläder, hur ta upp?

Tors 20 sep 2012 18:25 Läst 32492 gånger Totalt 356 svar
    Anonym
    Visa endast
    Fler som varit i samma sits? Jag arbetar på förskola och några barn har sällan rätt kläder, ytterkläder då alltså. Vissa har ännu inte överdragsbyxor utan får leka ute i jeans el. dylikt. Ibland får vi dra på dem galonbyxor fast det är torrt ute. Vissa har skor med snören. Andra glömmer halskrage på vintern. Vissa har fleecebyxor som enda extrabyxor. Vissa har helt knöliga kläder efter torktumlaren. Andra har för korta byxor så det blir en glipa vid vristen när de sitter.

Hur tar man upp det här på ett bra sätt med föräldrarna? 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 29
    4. 30
    5. 31
    6. 32
    7. 33
    8. 34
    9. 35
    10. ›
    11. »
    1. Velouria
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 14:46
      Anonym (Frida) skrev 2012-09-22 18:45:18 följande:
      Givetvis ska man underlätta arbetet för alla yrkeskårer men om man tror att alla rättar sig i ledet lever man i en utopi. Jag tror att människor på alla arbetsplatser upplever irritation men det är en del av arbetet, människor är inte strömlinjeformade och man kan välja att se knytskor som ett problem eller som en förutsättning för just de barnen. Allt handlar om inställning.
      Går du nu emot vad du själv skrev i det inlägg jag svarade på?
      Life's a piece of shit, when you look at it...
    2. Anonym (Frida)
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 17:04
      Velouria skrev 2012-09-23 14:46:37 följande:
      Går du nu emot vad du själv skrev i det inlägg jag svarade på?
      Absolut inte. Man kan ha en önskan om att människor skall bete sig på ett visst sätt men man måste också acceptera att inte alla uppfyller ens önkemål. Ex. kan man önska att alla barn hade kardborrband på sina skor men om det finns föräldrar som står fast vid sina knytskor får man helt enkelt acceptera det och arbeta utifrån det.

Man väljer helt enkelt hur man vill se på saker och ting. Varför gör man knytskor till ett problem överhuvudtaget? Oskar har knytskor, hans skor måste knytas punkt slut. Det handlar uteslutande om inställning.

Jag arbetade som yngre som vikarie inom skolmåltiden och jag har aldrig upplevt en sådan negativ inställning till arbete som man hade där. "Åh nej, är det lök  i maten idag, då måste vi göra x-antal dieter också *pust, frust*". "Åh nej, ska klass 4C på utflykt nästa vecka? Då blir det extrajobb för oss med att göra matsäck *stånk och stön*.

Jag är anställd för att utföra ett arbete utifrån de förutsättningar som finns. Om jag väljer att se på saker och ting som jobbiga och omständiga så smittar de av sig hela arbetsgruppen och i förlängningen på mina kunder/barn eller vad det nu kan vara.
    3. LindaEfraim
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 17:56
      Anonym

Resa till Ullared funkar kanske för dem som bor i närheten men norrlandsmammorna osv kan ju det bli ett dyrare ställ än om det köper det på tex pop.

Sedan har jag köpt ställ på Ullared med dålig kvalité och måste ändå köpa nytt mitt i vintern och då blir det svårare då det mesta är urplockat.
    4. Anonym (Fy för knytskor)
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 18:00
      Fast knytskor på dagis till ett barn som inte kan knyta känns så sjukt opraktiskt. Kan knappt tro på att det verkligen föräldrar som sätter det på sina dagisbarn?

Det är inte bara det att de ska knytas då barnet går ut. Som oftast med småbarn som klättrar och kryper så går rosetten upp stup i kvarten och måste knytas om flera gånger  under utevistelsen eller är det bara mina barn som har knytskor som går upp ibland?
    5. mammalovis
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:16

Sedan dottern började på förskolan i januari har jag fått både ett föräldraperspektiv och pedagogperspektiv. Dock innebär det inte att jag per automatik alltid väljer det optimala. Jag har passat på att köpa en del gummistövlar på rea för att ha hemma när det är dags att byta för att slippa åka och panikköpa. Dock gjorde jag misstaget med de första att de var för höga i förhållande till tösens ben, så det var ju bara att köpa ett par nya mer praktiska. Likaså fick hon nya skor nu i höst, men de hade hon för lätt att ta av sig, så de begagnade får hänga med ett tag till och de andra är "finskor". Likaså upptäckte jag att bandet på de begagnade regnbyxorna hade behövt knytas för de var för långa under foten, så det är ju inte alltid man "ser" saker som förälder.

Som pedagog ser man småsakerna när man är ute, men det är inte alltid självklart att man kommer ihåg att säga allt vid hämtning 1-6 timmar senare. Vi har ändå barngrupper på uppåt 15-20 barn, så det är inte helt enkelt att hålla ordning på 15 par skor, gummistövlar, galonbyxor, jackor, blöta kläder mm plus veta vilka som är oväntat vattentäta eller vilka som inte får torkas i torkskåp. Dessutom saknar många plagg namn, vilket försvårar arbetet när barnen ibland slänger sina kläder om vartannat på golvet.

Jag skulle vilja råda alla föräldrar att ge barnen mer tid med att själva ta av och på sig kläderna. Tillåter vi dem så kan de mer än vi tror. Jag häpnar fortfarande över föräldrar som låter sina barn sitta passivt på bänken och vänta på att föräldern tar av eller på dem kläder som 3 eller 4-åringar. Min lilla tjej på 20 månader får av sig både skor, stövlar, mössa och jacka om jag bara hjälper henne med dragkedjan och tar mig tiden. Ta på är väl svårare, men mössan fixar de flesta, likaså stövlar. Så jag tycker det är en klar fördel om barnen har smidiga kläder som ökar självständigheten.

Sedan har vi dilemmat med föräldrar som tycker att vi klär på barnen för LITE kläder. Vi har flera föräldrar som vill att barnen ska ha dubbla byxor inomhus och ute ska vi inte tala om. Tre tröjor och täckjacka förekommer redan trots ca 10 plusgrader. Det ska bli spännande att se hur föräldrarna vill klä sina barn till vintern, då föräldrarna tror att barnen blir sjuka av minde kläder och inte av virus, trots flertalet påpekanden.
      Sedan har vi självklart barn som saknat regnkläder och stövlar i veckor och får byta kläder när de kommer in. Ibland beror det på ekonomi, ibland ligger kläderna i källaren eller glöms bara bort, så ja det kan vara ett känsligt kapitel att påtala avsaknaden av funktionella kläder, men självklart gör vi det ändå.

6. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 21:29
      LindaEfraim skrev 2012-09-23 17:56:39 följande:
      Anonym

Resa till Ullared funkar kanske för dem som bor i närheten men norrlandsmammorna osv kan ju det bli ett dyrare ställ än om det köper det på tex pop.

Sedan har jag köpt ställ på Ullared med dålig kvalité och måste ändå köpa nytt mitt i vintern och då blir det svårare då det mesta är urplockat.
      Jag antar att du svarade till mig som skrev "resan till ullared kanske?" 
      Du missade nog att det var ett svar till FraYo som undrade vad det var folk inte hade råd med.
      FraYo skrev i sitt inlägg om saker som var inhandlade på Ullared bl.a och mitt svar var då att det kanske är resan till ullared som folk inte har råd med.
    7. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 22:27
      Anonym skrev 2012-09-20 19:56:07 följande:
      Så de flesta här verkar tycka jag är petig?

Nej jag tycker inte det. Ja håller definitivt med dig att man bör ha olika uppsättningar till olika väderlek. problemet jag som förälder upplever är ju att när man gå på morgonen och lämnar så är det aldrig det vädret som kommer vara på dagen. Och om man som jag jobbar långt bort från bostadsoretn är det inte ens säkert det är samma väder där jag jobbar som det är på dagis. Så man vet helt enkelt inte vad som behövs just den dagen på morgonen kl 07.00 när man packar dagisväskan.

Därför bör man ju som förälder lämna in alla uppsättningarna till dagis redan när tex höstsäsongen börjar. Självklart kan man inte sitta ute och leka i galonisar om det inte regnar, det skulle ju bli outhärdligt svettigt, dethade man ju inte gjort som vuxen då hade man ju svettats bort liksom

Överdragsbyxor är väl att föredra om det inte regnar för barnets bekvämlighet. Men det kan ju regna som det ju gör om höstarna och då bör man juha galonisar eftersom överdragsbyxor släpper in vatten. Så självklart måste man ha både och för man vet ju som sagt aldrig vilket väder det kommer bli under dagen.

Och det här med fodrat eller inte, så brukar vi köra på att om det närmar sig frost eller om temeraturen närmar sig nollan så bör ju kläderna vara fodrade, både galonisar och överdragsbyxorna. Medans om det är varmare så skulle ju barnet svettas ihjäl under sina kläder om det blir för varmt.

Jag tror många underskattar farligheten i att barnet får svettas om an sedan utsätts för kyla. Det är rent livsfarligt.. Så börja inte med för varma kläder för tidigt heller.
    8. LindaEfraim
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 22:43
      Självklart ska det finnas regnkläder och gummistövlar på förskolan året om! Fleeceställ från hösten fram till våren. Vinteroverall på vintern och mössa och vantar efter årstid. Resten är ju bara ett plus men det är ju inget personalen kan kräva.
    9. FraYo
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 22:49
      Anonym: det var ETT set som var köpt där. 99 spänn. Spara så 299 o köp på lindex. Jädra gnällröv.
    10. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 23:00
      Alltså ursäkterna att det är dyrt köper jag inte. Tradera tex. Jag köpte just ett helt dagis set med både galonställ och överdrag och fodrat ställ för några futtiga hundralappar. Det kanske är dyrt för den del, men kan man inte avvara ens 200 kr på att ens barn ska slippa frysa så tänker jag att de måste felprioritera sina utgifter gravt.

Eller att de inte kan tänka sig att ha ett begagnat ställ till dagis. Trams jag köper alltid ett begagnat dagis set, det duger gott på dagis tänker jag. Det viktiga är väl att de inte fryser, hur pass snyggt det är, är väl ingen som bryr sig om.
    11. chrissandra
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 23:02
      Anonym skrev 2012-09-23 22:27:02 följande:

Nej jag tycker inte det. Ja håller definitivt med dig att man bör ha olika uppsättningar till olika väderlek. problemet jag som förälder upplever är ju att när man gå på morgonen och lämnar så är det aldrig det vädret som kommer vara på dagen. Och om man som jag jobbar långt bort från bostadsoretn är det inte ens säkert det är samma väder där jag jobbar som det är på dagis. Så man vet helt enkelt inte vad som behövs just den dagen på morgonen kl 07.00 när man packar dagisväskan.

Därför bör man ju som förälder lämna in alla uppsättningarna till dagis redan när tex höstsäsongen börjar. Självklart kan man inte sitta ute och leka i galonisar om det inte regnar, det skulle ju bli outhärdligt svettigt, dethade man ju inte gjort som vuxen då hade man ju svettats bort liksom

Överdragsbyxor är väl att föredra om det inte regnar för barnets bekvämlighet. Men det kan ju regna som det ju gör om höstarna och då bör man juha galonisar eftersom överdragsbyxor släpper in vatten. Så självklart måste man ha både och för man vet ju som sagt aldrig vilket väder det kommer bli under dagen.

Och det här med fodrat eller inte, så brukar vi köra på att om det närmar sig frost eller om temeraturen närmar sig nollan så bör ju kläderna vara fodrade, både galonisar och överdragsbyxorna. Medans om det är varmare så skulle ju barnet svettas ihjäl under sina kläder om det blir för varmt.

Jag tror många underskattar farligheten i att barnet får svettas om an sedan utsätts för kyla. Det är rent livsfarligt.. Så börja inte med för varma kläder för tidigt heller.
      Bra överdragsbyxor släpper inte in vatten.

Fodrad galon är helt onödigt. Sätt fleece eller ull under. 
    12. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 23:07
      chrissandra skrev 2012-09-23 23:02:00 följande:
      Bra överdragsbyxor släpper inte in vatten.

Fodrad galon är helt onödigt. Sätt fleece eller ull under. 

Släpper de inte in vatten så är de definitivt för täta. Då är det regnställ i så fall. Överdragsbyxor som inte släpper in vatten kallas för regnställ.
    13. chrissandra
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 23:17
      Anonym skrev 2012-09-23 23:07:49 följande:

Släpper de inte in vatten så är de definitivt för täta. Då är det regnställ i så fall. Överdragsbyxor som inte släpper in vatten kallas för regnställ.
      Överdragsbyxor som inte släpper in vatten och andas kallas även skalbyxor. Det var dem jag menade.
      Inte lufttäta som galon men mer vattentäta än galon. 
    14. chrissandra
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 23:23
      chrissandra skrev 2012-09-23 23:17:27 följande:
      Överdragsbyxor som inte släpper in vatten och andas kallas även skalbyxor. Det var dem jag menade.
      Inte lufttäta som galon men mer vattentäta än galon. 
      Det var DET jag menade ska det stå...
    15. Selma1966
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 07:32
      Vi lämnar både galonisar och skalbyxor på förskolan och har en bra skaljacka till vardags, så jag slipper tänka för mycket på vädret vid halvsju då vi går hemifrån. Hemma har vi ett till par skalbyxor vid behov. Begagnade galonisar hänger hemma också, men dessa används sällan. De är ute så mycket på förskolan så är det riktigt ruskväder ute håller vi oss inne eller gör utflykter där det räcker med skalkläder och paraply Sonen är funktionshindrad och använder rullstol, men på gården går han själv. Han är rätt benägen att ramla, så det gäller att ha rätt kläder, även om det inte regnar just då, pga lera, smuts och regnpölar.
    16. miljarden
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 14:14
      Knytskor eller inte. Min unge kan sätta på sig stövlar och liknande själv, men han har ju inte koll på vilken sko som ska sitta på vilken fot. Och det har inte hans 3,5-åriga kusin heller. Så oavsett skotyp tror jag att förskollärare får vara lite beredda att stötta med påklädning.

Fast jag kan tycka att det låter som att man har andra problem på sin arbetsplats om man hakar upp sig så på en sådan grej.

Min unges pedagoger kan skämta om hur mycket kläder som ska av och på under hösten/vintern men även om det är skönare med vår och sommar ur den aspekten så är det inget de på riktigt hetsar upp sig över eller klagar över. Har frågat, de säger att det är en del av jobbet och att vi inte behöver välja krångligare lösningar än nödvändigt men att vi heller inte ska oroa oss för mycket, just för att det är en del av jobbet och verksamheten. "Tiden i hallen är inte bara en transportsträcka heller" sa den ena och menade att det finns pedagogiska inslag även där. Älskar min sons förskola.
    1. «
    2. ‹
    3. 29
    4. 30
    5. 31
    6. 32
    7. 33
    8. 34
    9. 35
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Min sambo vill inte läsa saga
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Anna's blogg
    • Mina diktkort
    • Från cup till dl
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm