Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Föräldraskap
  • Får inte ha byxblöjor på förskolan. Vad anser ni om det?
Föräldraskap - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Föräldraskap
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Får inte ha byxblöjor på förskolan. Vad anser ni om det?

Lör 22 sep 2012 17:22 Läst 5879 gånger Totalt 86 svar
    Anonym
    Visa endast
    Lämnade barnet på förskolan, hade nyss då köpt ett paket byxblöjor, då barnet behövde blöjor på förskolan.
    Kommer dit och lämnar blöjorna, sen kommer fröken och säger att dom helst inte använder byxblöjor på barnen. Jag bör köpa nya blöjor med spännen.
    Men ett paket gick an.

Varför får man inte ha byxblöjor på dagis? Vad spelar det för roll? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 15:42
    Jag köpte Huggies till förskolan, men det dög inte.

Dagen innan sa jag att "imorgon fixar jag blöjor". Bra sa dom och sen inget mer.

När jag sen kom med blöjpaketet så dög det inte! Kunde de inte sagt det dagen innan?
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
    1. krompa
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:43
      Jag tycker det är helt ok att de på förskolan säger vad de helst vill att man lämnar, vill de dessutom att man lämnar av det billigare alternativet så är det ju lätt.
      Sen måste man ju se skillnad på önskemål och krav... Kan man på ett enkelt sätt underlätta för personalen gör man ju det... 
    2. Rani
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 20:47
      tobiq skrev 2012-09-23 20:27:28 följande:
      Men herregud! På vår förskola finns en lapp som dyker upp när det är dags att ta med nya blöjor, "Blöjorna snart slut, undvik up and go", GIVETVIS köper vi ALLTID vanliga tejpblöjor! Att man skulle bråka om något så fånigt är tamejfan inte klokt!
      Önskemålen finns där av en anledning! Hur kan man inte vilja hjälpa till att göra verksamheten smidigare för personalen? Det är deras arbetsplats och även våra barns. Oavsett om önskemålet fanns endast för att personalen var "lata" hade jag gladeligen gjort samma sak.
      Tragiskt hur lite ni uppskattar personerna som tar hand om det finaste ni har hela dagarna! Antar att det är ni som ställer till med en scen om lille Olles ena strumpa är borttappad också? Våra fröknar vågar knappt komma med minsta lilla kritik och lindar in allt i bomull för att inte uppröra på något sätt, med största sannolikhet pga er jävla gnällrövar som blir arga över allting och ska skälla över minsta småsak istället för att uppskatta vilket jäkla jobb fsk-personal gör!

Imorgon ska jag ta med en blomma som uppskattning och en drös med urväxta regnkläder/mössor/vantar till avdelningens låda med extrakläder som jag vet gapar tom. Så kan ni andra fortsätta gapa över hur hemskt det är med "fel" sorts blöjor som ni inte ens själva behöver byta!

3. Lillusen
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 21:02
      Men herregud! På vår förskola finns en lapp som dyker upp när det är dags att ta med nya blöjor, "Blöjorna snart slut, undvik up and go", GIVETVIS köper vi ALLTID vanliga tejpblöjor! Att man skulle bråka om något så fånigt är tamejfan inte klokt!
      Önskemålen finns där av en anledning! Hur kan man inte vilja hjälpa till att göra verksamheten smidigare för personalen? Det är deras arbetsplats och även våra barns. Oavsett om önskemålet fanns endast för att personalen var "lata" hade jag gladeligen gjort samma sak.
      Tragiskt hur lite ni uppskattar personerna som tar hand om det finaste ni har hela dagarna! Antar att det är ni som ställer till med en scen om lille Olles ena strumpa är borttappad också? Våra fröknar vågar knappt komma med minsta lilla kritik och lindar in allt i bomull för att inte uppröra på något sätt, med största sannolikhet pga er jävla gnällrövar som blir arga över allting och ska skälla över minsta småsak istället för att uppskatta vilket jäkla jobb fsk-personal gör!

Imorgon ska jag ta med en blomma som uppskattning och en drös med urväxta regnkläder/mössor/vantar till avdelningens låda med extrakläder som jag vet gapar tom. Så kan ni andra fortsätta gapa över hur hemskt det är med "fel" sorts blöjor som ni inte ens själva behöver byta!
    4. Alexi
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 21:30

5. Kasperina
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 21:35
      Jagf örstår verkligen inte problemet. Det är fullständigt egalt för barnet om h*n har tejp- eller byxblöja, men tejpblöja underlättar personalens arbete. Hon trodde säkert att du visste det, därför sa hon inget förrän du kom med "fel" sort.
    6. Anonym
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 21:50
      Men vad är problemet?
      När mitt äldsta barn började på förskola för 9 år sen snart, ville de inte använda byxblöjor där.  Då fattade jag först inte varför, så jag frågade så klart.  
      När mitt yngsta barn började förra året (annan förskola), så var det samma sak där.
      Så när jag köper blöjor till förskolan köper jag tejpblöjor, annars köper jag byxblöjor.  Vad spelar det för roll?  

7. Anonym (ja?)
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 22:07
      Ja, vad är problemet?

Jag kunde med min enkla hjärna räkna ut att det var tejpblöjor som gällde på förskolan utan att ens behöva fråga. Då går mina på ur och skur i och för sig. Tre lager kläder att ta av och på igen om vintern.  Lätt att räkna ut att det tar enormt mycket mer tid om blöjorna är up&go. 

Ja, de kanske skulle kunna ha sagt det till dig när de sa till om att de behövde blöjor, men de kanske antog att du visste det redan?

Kan tänka mig att föräldrar som inte är jättemycket ute med sina barn inte förstår problemet på samma sätt. Hemma spelar det väl ingen större roll. Att behöva byta på en eller två är väl heller inget jätteproblem, men som det ser ut idag är det fler än ett eller två barn per pedagog på förskolorna. 

8. Jag1977
      Visa endast
      Sön 23 sep 2012 22:09

9. LindaEfraim
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 00:34
      Jag baxnar!

Tråd efter tråd om alla dessa förskolor som tjatar om allt som är tidskrävande! Ta inte det med oss föräldrar utan ta det med era rektorer så de får ta med det upp på nämndenivå så ni får mer personal!
    10. Alvii
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 00:51
      LindaEfraim skrev 2012-09-24 00:34:10 följande:
      Jag baxnar!

Tråd efter tråd om alla dessa förskolor som tjatar om allt som är tidskrävande! Ta inte det med oss föräldrar utan ta det med era rektorer så de får ta med det upp på nämndenivå så ni får mer personal!
       Precis, så kan rektorerna få trolla fram lite pengar och anställa mer personal så vi andra slipper det fruktansvärda problemet med att köpa blöjor som är lätthanterliga. Verkligen något att investera i!
    11. LindaEfraim
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 00:59
      Alvii

Det är allt från knyta skor, dra upp dragkedjor, klä på sig osv. Självklart ska barnen göra så mycket som möjligt själva men verkligheten ser inte ut så. En 2,5 åring som håller på att vänja sig av med blöjor behöver ha en byxblöja för att smidigt kunna dra ner dem själva vid toabesöket. Ingen som tänkte på det kanske?

Finns inga som klagar på äldreboenden att Agda har byxblöja som man måste dra av byxorna på när hon fjärtar lite brunt och läcker lite kiss i och de måste bytas 3-4 gånger per dag.
      Men på förskolorna gnälls det.
      Jag har själv arbetat på förskola och vissa pedagoger gnäller andra inte! Ändå har de samma arbetsuppgifter!
    12. Rani
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 01:13
      LindaEfraim skrev 2012-09-24 00:34:10 följande:
      Jag baxnar!

Visst vore det bästa om förskolan fick mer resurser. Men det innebär väl inte att man inte också ska göra det bästa av de resurser man har och inte göra det onödigt krångligt. Om denna lilla grej kan underlätta mycket så vad är det som talar mot att föräldrarna köper en annan sort blöjor?
    13. LindaEfraim
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 01:20
      Rani

Att barn som går på toa och tränar ska lätt kunna ta av sig så som om det vore ett par trosor/kalsonger. Annars kommer de ju hinna bajsa på sig innan de hinner krångla av knäppena på blöjan. Byxblöjorna är lättare att dra ner sjäv och man slipper kissiga kläder ibörjan när de toatränar Men fsk personalen kanske gillar att byta bajsblöjor?
    14. Rani
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 01:31
      LindaEfraim skrev 2012-09-24 01:20:55 följande:
      Rani

Att barn som går på toa och tränar ska lätt kunna ta av sig så som om det vore ett par trosor/kalsonger. Annars kommer de ju hinna bajsa på sig innan de hinner krångla av knäppena på blöjan. Byxblöjorna är lättare att dra ner sjäv och man slipper kissiga kläder ibörjan när de toatränar Men fsk personalen kanske gillar att byta bajsblöjor?

Ok...det kan vara en anledning. De barn jag har omkring mig i tvåårsåldern har i och för sig inga problem att ta av sig "vanliga blöjor" heller. Det stora problemet brukar vara att få dem att behålla blöjan på när de provat på att vara utan.  Men men...
    15. Anonym (M)
      Visa endast
      Mån 24 sep 2012 01:33

Jag använder själv inte byxblöjor av den enkla anledningen att jag tycker det är bökigt och onödigt tidskrävande (speciellt eftersom våra barn gärna ligger och sprattlar och korvar sig när vi byter på dem). Som mamma till två små barn är det fullt upp att göra ändå, så att säga. Så jag kan föreställa mig hur det är för dagispersonalen

16. tobiq
      Guide Visa endast
      Mån 24 sep 2012 15:15
      Men ett barn som är stort nog att gå på toaletten själv är väl ändå i de flesta fall kapabelt att ta loss tejpen på en vanlig blöja?
      När vi har pottränat har vi haft trosor på dagtid, känns som lite fel signal att ta på en byxblöja och förvänta sig att barnet inte ska kissa eller bajsa i den? Är medveten om att alla barn blir torra på olika sätt men det borde väl ändå handla om en begränsad tid att behöva ha "ifall att"-blöjor på? Är problemet då att det är slöseri att slänga avrivna blöjor utan kiss i?
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Visa tatueringar hos bm och på förlossningen
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Tatuerade min son
    • Ben and Jerry's
    • Min idiot till granne bygger altan...
    • Väntar barn och han vill inte bara pappaledig... TIPS ??!
    • Han tänder ej på sin feta tjej. Är han ett svin?
  • Mest lästa bloggarna
    • Mina diktkort
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • En fröjd för magen & gommen
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm