Min dotter är 1 ½ år och har precis börjat dagis. Vi har sagt tiderna 8.30-15.30 och det går ihop eftersom jag jobbar 80 % nu de första månaderna. Vi betalar dock för att ha barnet heltid på maxtaxa.
Någon gång har min man varit tvungen att hämta 15.50-16.00 (typ 2 ggr) och då fått tillsägelser att vi har tider till 15.30. Personalen har även bett oss och andra föräldrar på avdelningen att hämta 14.30 på torsdagar eftersom de slutar då. Om man inte hämtat innan dess så får barnen vara på en annan avdelning med annan (okänd) personal tills man hämtar. Likadant om man lämnar tidigare än 09.00, då lämnar man på en storbarnsavdelning tills det kl 09.00 kommer folk till de små.
Är inte detta märkligt? Jag känner bara att det kommer ju inte gå att jag börjar jobba heltid och man lämnar 8 och hämtar 16.30. Det kommer bli ett himla hattande fram och tillbaka då, och barnet kommer få vara på tre olika avdelningar på samma dag. Morgon: en avdelning, dag-ordinarie småbarnsavdelning, em storbarnsavdelning.
Är det vanligt att man inte får hämta 20-30 min "för sent" trots att man betalar för den tiden ändå? Hur har ni det på era dagis?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-02 20:20
Jag har förstått nu att tiderna är viktiga att följa och har förlängt dem vissa dagar så att det passar min man bättre.
Jag har även blivit insatt i att det är mer regel än undantag att avdelningar slås ihop morgnar och eftermiddagar. Jag är dock inte själv helt bekväm i att det är på detta vis men antar att man vänjer sig.
Min dotter verkar trivas bra på dagis, det är bara jag som reagerat på dessa tydligen vanliga dagisrutiner :)