Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Föräldraskap
  • Skillnad på skrikmetod vid läggning och vid amningsavslut?
Föräldraskap - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Föräldraskap
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Skillnad på skrikmetod vid läggning och vid amningsavslut?

Tors 4 okt 2012 21:24 Läst 2294 gånger Totalt 81 svar
    Anonym (Sluta amma, hur?)
    Visa endast
    Jag har inte lyckats sluta amma min 20 månaders då hen får fullständig panik om hen inte får bröstet vid nattning och vid uppvaken och mellan det konstanta snuttandet hela natten. Utmattad som jag är förstår jag att det inte är bra för någon annan än barnet att fortsätta.
    När man talar om att barnet ska vara moget för att somna själv och att man kan sitta bredvid vid nattning och att man absolut inte velat att ens barn grät sig till sömns och lärde sig somna själv utan vill att det ska komma med mognaden översätter jag det till även amning. Anledningen är att mitt barn beter sig precis så om jag inte erbjuder bröstet. Jag förstår att amning och sömn i allmänhet inte är samma sak. Men varför är det mer rätt eller OK att forcera ett amningsavslut än en lära sova själv metod. Båda innefattar ju skrikande och ledsna barn som tvingas in i något de inte är redo för eller har jag fel? Jag skulle egentligen bara ammat i 6 månader men fick ett barn som blir som förbytt utan amning.... Väntar och väntar och försöker med jämna mellanrum. Är det någon som sitter inne på den snälla mirakelkuren. Där man behåller respekten för barnet utan att abrupt ta bort amningen på en gång?

Hur har ni som inte tror på skrikmetoder generellt gjort?
    Pappan finns men barnet blir ju alldeles hysteriskt  om det inte får bröstet och det är ganska omöjligt att lugna hen. 
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Fre 5 okt 2012 23:35
      Nu har vi i alla fall tagit tag i det här, bra eller dåligt återstår att se, hur det går återstår att se men nu försöker vi.  I kväll tänkte jag amma innan insomning men inget under natten. Provade att amma till sömns men hen vägrade att släppa en timme senare så jag försökte lugna på alla sätt. Trots mkt skrik, nu äter hen lite gröt (blev bara två skedar). och jag har skjorta på mig! Då det inte fungerar att amma normalt blir jag desto mer  motiverad. Att vilja ha bröstet i munnen hela tiden är inte längre amning för mig det är något jag inte klarar av.

Donum skrev 2012-10-05 20:57:48 följande:
      Förmågan att amma försvinner oftast innan 6-7 års ålder, men om vi låtsas att den inte hade gjort det, så hade jag inte haft problem med att amma så länge. Jag förstår givetvis att andra kan ha problem med det, men jag har valt att inte begränsa amning för mina barn. Jag anser att amning är en otrolig ynnest för ens barn och att det representerar betydligt mer än bara mat/näring. Därför vill jag inte ta det ifrån dem utan låta de själva bestämma när de inte längre vill amma. Som sagt, så tycker jag att det är på tok för mycket "prestationskrav" på barn som inte stämmer överens med deras behov, i synnerhet när det gäller amning och sömn (barnets sömn, alltså). 

Visst kan jag ha haft enorm tur. Jag tror dock att det snarare ingår i själva naturens gång så att det varken handlar om min föräldraförmåga eller tur. 

Jag har frågat hur pappans delaktighet ser ut och jag har inte riktigt fått klart för mig det. Jag tror att du har en viktig pusselbit där. 
      Det är ju precis därför det här är så svårt för mig. Jag har samma uppfattning men orken har tagit slut. Hur löser man det då?
    2. Donum
      Visa endast
      Fre 5 okt 2012 23:40
      Anonym (Sluta amma, hur?) skrev 2012-10-05 23:35:33 följande:
      Nu har vi i alla fall tagit tag i det här, bra eller dåligt återstår att se, hur det går återstår att se men nu försöker vi.  I kväll tänkte jag amma innan insomning men inget under natten. Provade att amma till sömns men hen vägrade att släppa en timme senare så jag försökte lugna på alla sätt. Trots mkt skrik, nu äter hen lite gröt (blev bara två skedar). och jag har skjorta på mig! Då det inte fungerar att amma normalt blir jag desto mer  motiverad. Att vilja ha bröstet i munnen hela tiden är inte längre amning för mig det är något jag inte klarar av.

Det är ju precis därför det här är så svårt för mig. Jag har samma uppfattning men orken har tagit slut. Hur löser man det då?
      Kan det funka att lägga lite krut på att pappa och barn får bygga upp en nära relation där det också ingår att de två tillsammans (bara de två alltså) hittar ett sätt att somna/sova på?
      Man kan ju som föräldrar representera olika saker för ett barn och även om man tror att barnet absolut inte kan somna utan att mamma ammar så kan det bli helt omkullkastat för att barnet ser annorlunda på relationen med pappa t ex.  

3. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 00:16
      Donum skrev 2012-10-05 23:40:15 följande:
      Kan det funka att lägga lite krut på att pappa och barn får bygga upp en nära relation där det också ingår att de två tillsammans (bara de två alltså) hittar ett sätt att somna/sova på?
      Man kan ju som föräldrar representera olika saker för ett barn och även om man tror att barnet absolut inte kan somna utan att mamma ammar så kan det bli helt omkullkastat för att barnet ser annorlunda på relationen med pappa t ex.  

Pappan har samsovit på madrassen med barnet i en månad nu och sedan länge försökt ta nattningarna så länge inte barnet är ledset men det slutar alltid med att jag ammar pga att barnet blir för ledset när hen väl ska somna. Enda gången barnet somnat är som igår när vi höll ut och klockan nästan blev ett på natten.
    4. Donum
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 08:40
      Anonym (Sluta amma, hur?) skrev 2012-10-06 00:16:55 följande:
      Pappan har samsovit på madrassen med barnet i en månad nu och sedan länge försökt ta nattningarna så länge inte barnet är ledset men det slutar alltid med att jag ammar pga att barnet blir för ledset när hen väl ska somna. Enda gången barnet somnat är som igår när vi höll ut och klockan nästan blev ett på natten.
      Var befinner du dig då i sammanhanget?
    5. Anonym
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 13:03
      Det var en jobbig tid när jag ville sluta amma, usch. Försökte i omgångar men lyckades aldrig, han blev så ledsen och det stod jag inte ut med. Han var 18 månader då. Jag fick ner det till att bara amma på natten i alla fall, genom att avleda honom på dagen. (Det gick inte att ersätta med napp eller välling, bara med avledning och kramar)

Tillslut gjorde vi så att han sov en natt hos sin mormor, som han avgudar. En annan miljö, ingen mamma i närheten och bara mormors famn att gosa i. Jag var orolig att han skulle bli jätteledsen men det gick hur bra som helst! Han hade sovit gott i mormors säng och inte varit ett dugg ledsen. När han kom hem sen hade jag en hög tröja på mig, vi gosade massor men på natten när han ville amma sa jag bara "nej, det är slut". Då var det ju nästan 2 dygn sedan han hade ammat sist, och det där uppehållet räckte för att han skulle acceptera att det var slut. Han drog i tröjan ett par gånger under natten, men jag sa bara att det var slut och så kramades vi istället. Inga tårar. Hade nog inte fungerat lika bra utan det där uppehållet när han sov borta, men alla barn är ju olika.
    6. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 21:21
      Donum skrev 2012-10-06 08:40:14 följande:
      Var befinner du dig då i sammanhanget?
      Hemma på en annan våning.
      Anonym skrev 2012-10-06 13:03:47 följande:
      Det var en jobbig tid när jag ville sluta amma, usch. Försökte i omgångar men lyckades aldrig, han blev så ledsen och det stod jag inte ut med. Han var 18 månader då. Jag fick ner det till att bara amma på natten i alla fall, genom att avleda honom på dagen. (Det gick inte att ersätta med napp eller välling, bara med avledning och kramar)

Tillslut gjorde vi så att han sov en natt hos sin mormor, som han avgudar. En annan miljö, ingen mamma i närheten och bara mormors famn att gosa i. Jag var orolig att han skulle bli jätteledsen men det gick hur bra som helst! Han hade sovit gott i mormors säng och inte varit ett dugg ledsen. När han kom hem sen hade jag en hög tröja på mig, vi gosade massor men på natten när han ville amma sa jag bara "nej, det är slut". Då var det ju nästan 2 dygn sedan han hade ammat sist, och det där uppehållet räckte för att han skulle acceptera att det var slut. Han drog i tröjan ett par gånger under natten, men jag sa bara att det var slut och så kramades vi istället. Inga tårar. Hade nog inte fungerat lika bra utan det där uppehållet när han sov borta, men alla barn är ju olika.
      Har inte mormor så nära annars hade vi gjort så för länge sedan.

Uppdatering om hur igår natt gick kommer måste gå nu. 
    7. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Lör 6 okt 2012 22:44
      Ok, igår natt gick förhållandevis jättebra! Hen ammade flera gånger på kvällen. När det sedan var dags att sova höll hen på i över en timme och vägrade släppa överhuvudtaget så jag fick nog. Vi avbröt nattningen kommer inte ihåg vad vi faktiskt gjorde däremellan men vi försökte lite senare igen med skjorta på och helt utan amning. Det var tufft men hen gick att lugna med pippi på iphonen, kunde ha hen vaggandes i min famn då hen var supertrött (Tidigare har hen bara blivit hysterisk om vi försökt hålla i den positionen utan att amma. Från och till med skrik och tröst innan vi hittade en pippimelodi hen blev lugn av och där hände något. Det gick för första gången att vagga till sömns. Första och ENDA uppvaket lite efter fyra. Skrik inget ammande, vaggande och tröst. Vatten och ärtor gick hem. Hen lyckades till slut lugna sig och vid fem la jag mig igen. Runt åtta var det morgon! Vi ska inte ropa hej men TACK än en gång för alla tips och ert stöd. Detta har gjort att jag verkligen har fått en push i ett läge där det faktiskt för första gången verkar möjligt att gå vidare med detta utan att man mår fördåligt och utsätter barnet för något mindre trauma... Hen får ju amma på morgonen och vid läggning men ej på natten. Enklare att hantera och förbli motiverad för min del. Inte för att jag vill amma för min skull men då det är jobbigt att helt ta bort det barnet älskar mest!

8. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Mån 8 okt 2012 21:54
      Ikväll blir fjärde natten, vet någon hur länge man kan tänkas behöva hålla på?
    9. Anonym
      Visa endast
      Tis 9 okt 2012 19:49
      Upp till en vecka tror jag det kan ta att få in nya rutiner. Hur går det? Förstår inte riktigt hur ni nattsr henne? Söver ni henne genom amning på kvällen? För i så fall kommer det vara dödstöten för er metod. En bebis som somnar med tutten i munnen kommer automatiskt att bli orolig om hen vaknar och tutten inte längre är i munnen. Bara ett tips.
    10. Anonym (Sluta amma, hur?) (Trådstartaren)
      Visa endast
      Tis 9 okt 2012 23:12
      Anonym skrev 2012-10-09 19:49:05 följande:
      Upp till en vecka tror jag det kan ta att få in nya rutiner. Hur går det? Förstår inte riktigt hur ni nattsr henne? Söver ni henne genom amning på kvällen? För i så fall kommer det vara dödstöten för er metod. En bebis som somnar med tutten i munnen kommer automatiskt att bli orolig om hen vaknar och tutten inte längre är i munnen. Bara ett tips.
      Igår var bästa natten sen hen föddes Vaknade lite efter fyra men behövde inte vaggas, kunde somna om efter lite påminnelser  om att vi ammar på morgonen och sover på natten, hålla på rygg el.mage. Fick amma runt sex tiden, men då var jag redo att gå upp hen somnade om och vi blev kvar i sängen två timmar till. I vanliga fall brukar vi gå upp runt den tiden..så det var också en förbättring. Jag har motvilligt tyckt att det varit ok att amma till sömns pga att steget till att ta bort det varit gigantiskt, barnet har energi som ett kärnkraftverk, svårt att komma till ro med andra ord ;), vi har länge försökt med att pappan nattar men det har i princip aldrig fungerat. Nu har det däremot varit så att när jag ammat på kvällen så har hen inte velat släppa trots att jag bedömer att hen somnat in ordentligt så efter någon timme har jag avbrutit. Hen har vaknat och vi har provat natta otroligt sent. Då har hen lyckats somna utan tutte i munnen. Får se hur det går i natt femte natten. Håller verkligen tummarna för att det ska fortsätta på detta vis. 
    11. sötare
      Visa endast
      Tis 9 okt 2012 23:26
      Minska barnets sugbehov!
      Den här metoden håller jag på med.
      *Låt barnet suga i några minuter tills sugandet avtar i intensitet och barnet verka avslappnat och sömnigt.
      *bryt vakumet med fingrarna och ta bort bröstet.
      *Barnet kommer att söka efter bröstet, försök då stänga barnets mun genom att hålla ett finger under hakan eller tryck försiktigt strax under underläppen samtidigt som du gungar eller vaggar barnet.
      *Fortsätter barnet att söka efter bröstet, gnäller eller spjärnar emot så ger du bröstet igen.
      upprepa proceduren så många gånger det behövs tills barnet har somnat.
    1. «
    2. ‹
    3. 2
    4. 3
    5. 4
    6. 5
    7. 6
    8. 7
    9. 8
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Mitt tillstånd var också AKUT
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm