Jag ville ha barn. Min sambo ville, men "inte nu", och hade en lång lista på saker som skulle fixas först. Mycket av det höll jag med om, när jag försökte se logiskt och objektivt på saken. Vi jobbade på och betade av listan, men nya saker tillkom, och andra tog längre tid än vi hade trott. Några år (tre, kanske) senare så höll jag på att bli galen av barnlängtan och bröt ihop för att allt kändes så osäkert. Sambon började också bli sugen, men inte på samma desperata sätt, och kunde fortfarande se logiskt på vår situation. Då satte vi en deadline, och sa att är vi inte klara med listan till dess, så kör vi ändå. Det datumet låg två år fram i tiden. Det kändes genast bättre för mig - det var osäkerheten som var värst. Under den tiden så blev sambon bara mer och mer sugen, och ett halvår innan vår deadline körde vi igång, trots att vi inte var klara med Listan.
Ja, det tog tid. Ja, jag fick vänta länge. Men jag fick också barn med en sambo som längtade precis lika mycket som jag, vilket inte hade varit fallet om vi hade börjat tidigare.