Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Allmän debatt
  • Är det rasism att ...?
Allmän debatt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Allmän debatt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Är det rasism att ...?

Tors 23 aug 2012 12:31 Läst 13010 gånger Totalt 324 svar
    Purpurea
    Visa endast
    ...anse att människor inte bör prata annat språk än Svenska med varandra på skolor, dagis, på arbetsplatser mm... om det inte krävs för arbetetet eller är lektion i språk eller ex. en skola med det språket ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-23 12:51
    Nyligen när jag lämnade min son på dagis hörde jag två fröknar prata med varandra på ett annat språk och genast fast jag tyckte om fröknarna känndes det mycket tråkigt. Den här känslan av att människor inte kan tänka själva, att ta hänsyn?

Jag anser att man bör prata Svenska om det inte krävs att du pratar ett annat språk i skolor, dagis och på arbetsplatser.

Jag vet att det är många med mig som blir ledsna, arga och besvikna när samhället tillåter detta.

Människor flyttar till Sverige och vet inte vad som förväntas av dem i samhället. Många av dem kommer förmodligen inte veta det heller för dem lever bland andra från samma land och pratar sitt hemspråk dagarna i ända.

Jag kan bara föreställa mig hur rasistisk jag låter för min omgivning när jag berättar hur jag känner mig, för vad jag sett i samhälllsdebatter så får man inte diskutera och ha åsikter om vissa saker.
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    1 känsla given:
    Du är inte ensam (1)
    1. «
    2. ‹
    3. 24
    4. 25
    5. 26
    6. 27
    7. 28
    8. 29
    9. 30
    10. ›
    11. »
    1. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 06:35
      lykantrophona skrev 2012-08-24 10:21:32 följande:
      Fast då handlar det väl snarare att man inte ska stå och skvallra med sin arbetskamrat när det finns en kund, oavsett på vilket språk samtalet sker på? Hur blir det artigare att stå och slappa på svenska?

Tydligen tycker folk jag gör fel som pratar finska när jag har möjligheten, och det inte är någon som inte förstår finska som är inblandad i samtalet. Så ja, sitter jag med kompisar jag pratat svenska med, telefonen ringer och det är en släkting, så pratar jag finska i telefonen. Är jag på ett kafé där jag vet att ägaren pratar finska, så beställer jag på finska och kanske småpratar lite, även om resten av kafégästerna inte kan finska. osv.

För att kunden kan förstå att det inte är henne/honom de talar om. MYCKET viktigt, speciellt som expediter ofta slår 'ett getöga' mot kunden titt som tätt för att kolla om denne behöver hjälp. Personligen upplever jag det som rätt obehagligt.
      Men givetvis är det mest proffsigt att gå fram till kunden och erbjuda sin hjälp och direkt avsluta sitt privata samtal.
    2. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 06:51
      Dorian Ertymexx skrev 2012-08-23 16:43:22 följande:

Du skulle säkert föredra om de pratade om mensvärk och hur trosorna sitter fel på svenska framför barnen..? Drömmer
      Såna samtal hör till rasterna, inte på betald arbetstid.
    3. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 07:32
      Anonym (tecken) skrev 2012-08-23 18:42:03 följande:
      Jag är döv men kan läsa på läppar och "tala", även om det låter entonigt så är det fullt möjligt att förstå (enligt hörande omgivning). Men det är ganska jobbigt och ansträngande att alltid sitta på helspänn för att följa med i samtalet mellan hörande och när jag träffar en döv är det ren och skär avkopping att teckna.

Jag har noterat att somliga tycker att det är irriterande med tecken. Hörande kompisar säjer att man är obekväm eftersom hörande inte förstår teckenspråket, antagligen är det samma sak när det talas ett annat talspråk.

Någon sa att det är för att man är rädd att det snackas skit om en mitt framför ögonen utan att man förstår det, som gör att man blir irriterad.
      Men man kan aldrig vara säker på att någon hör och föprstår. Var som helst kan det finnas människor som förstår vad du säjer, oavsett vilket språk man talar, eller om man tecknar. Det står inte skrivet i pannan vilka språk man talar och förstår.
      Precis. Jag kan teckna, men jag tecknar bättre än jag förstår teckenspråk om det tecknas mellan två döva/hörselskadade. På mitt jobb är det så att jag inte måste teckna om ingen döv är närvarande. Om en döv är närvarande, men tex häller upp kaffe och vi andra sitter vid bordet, då behövs inte heller tecken. Men sätter sig den döve vid bordet då ska det tecknas. Om den döve dock sitter inbegripen i ett samtal med någon annan så är det ok att inte teckna eftersom denne då ändå inte är intresserad.
    4. SupersurasunkSara
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 07:42
      Anonym (mmm...) skrev 2012-08-24 17:00:46 följande:
      Så ett gäng engelsmän, fransmän och tyskar bör tala svenska även om det inte är en svensk i sikte bara för att de är på svensk mark?
      Nej, givetvis inte, jag svarade direkt på TS fråga och i TS frågeställning var det en svensk närvarande.
    5. Anonym
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 09:18
      Pompeia01 skrev 2012-08-24 18:44:48 följande:

Du kan inte ha förstått min poäng. Poängen var, att kommer man som flykting eller invandrare till ett annat land utan arbete eller pengar, så har man som första plikt att lära sig språket så man blir anställningsbar. Vad är fel med detta resonemang..?
      Nu diskuterar du ju något helt annat, inte TS. I TS var ju personerna redan anställda.
    6. Anonym
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 09:21
      Pompeia01 skrev 2012-08-24 18:06:23 följande:

Engelsmän, fransmän och tyskar lever ytterst sällan på bidrag i Sverige. Befinner de sig här, så är de antingen här som turister, på besök hos någon eller så har de fått ett jobb här. Dessutom kan i alla fall engelsmännen klara sig bra här utan att lära sig svenska, eftersom nästan alla svenskar kan engelska. Svenskarna brukar t.o.m. tycka att det är kul att få öva sin engelska! Ibland kan svenskar tyska och franska också för den delen.

Alltså finns inte den press som invandrare med t.ex. arabiska eller kurdiska borde känna, att ta varje tillälle att öva svenskan så att de kan få ett jobb och smälta in här.

Då kom det fram till slut. Det handlar om invandrare och socialbidrag. Tack för det! Hur kom du fram till detta efter att ha läst TS, där arbetar ju personerna? De går inte på bidrag, de jobbar, men ska ändå prata svenska.
    7. Anonym
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 09:24
      RosaBabyfilt skrev 2012-08-24 19:49:01 följande:

Men för mig uppskattar jag inte att gå på stan och inte höra svenska. Det känns obehagligt trots att jag är gift med en arab och trots att jag bott i flera invandrarförorter. Jag gillar det inte för det känns som att jag inte längre är i Sverige, och i Sverige anser jag att svenska ska pratas på myndigheter, skolor mm. Vad de pratar i hemmet eller ute på gatan bryr jag mig inte om däremot!
      Läs detta en gång till! Du gillar inte att folk pratar annat än svenska på gatan, det är obehaglig, skriver du. För att sedan skriva att du bryr dig inte vad folk pratar för språk på gatan. Vad tycker du egentligen? 
    8. Anonym (Tyckare)
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 10:07
      Mina barns dagis var stängt några veckor i somras och då fick barn med barnomsorgsbehov gå på ett annat dagis i närheten, mina barn fick gå där en vecka. De slog ihop många förskolor till denna förskola och en del personal följde med från varje förskola så att barnen inte skulle känna sig ensamma på ett nytt ställe. Hur som helst så fanns det personal på sommardagiset som pratade på ett annat språk med varandra. Jag förstod på "vår personal" att de kände sig rätt utfrusna som inte kunde ta del av samtalet (vilket är väl så alla som inte kan språket känner sig, var i världen man än kommer). Lite dålig stil att man kollegor emellan inte kan bete sig schysst. Inte så bra föredöme för barnen heller tycker jag.

En annan "Är det rasism att..." som jag undrar över är: två "vita" föräldrar adopterar ett barn som är "svart". Barnet är nu 11 år. På semestern är familjen på ett pensionat någonstans i Sverige, barnet går då och klottrar med en bläckpenna "bajs" överallt, på tapeter, planscher, gästbok mm. När föreståndaren tar upp det med föräldrarna är de helt oförstående och undrar om föreståndaren möjligen är rasist. Va? Vad har hudfärgen med det olämpliga beteendet att göra?
    9. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 12:00
      Ay skrev 2012-08-24 19:30:04 följande:
      Klart som fan fröknarna bör tala svenska med varandra hela tiden. Ungarna ska inte tilltalas med sitt "hemspråk" utan det är mkt viktigt att de lär sig att svenska är språket som gäller. Vi är i Sverige eller?. Att ni inte fattar hur jäkla viktigt detta är, är helt sjukt. :(
      Da capo!
    10. Jellybeanbaby
      Visa endast
      Lör 25 aug 2012 12:01
      SupersurasunkSara skrev 2012-08-25 06:51:35 följande:
      Såna samtal hör till rasterna, inte på betald arbetstid.
      Helt rätt.
    1. «
    2. ‹
    3. 24
    4. 25
    5. 26
    6. 27
    7. 28
    8. 29
    9. 30
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Vinn minisemester på Astrid Lindgrens Värld

Vinn roligaste sommarsemestern inklusive boende för 2 vuxna och tre barn.

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Polisens agerande och övervåld i Husby
    • Muslim vägrar ta kvinnlig chef i hand - muslimen får skadestånd, kvinnan får skriftlig varning
    • Grannarna upprörda att vår son är naken på gården!
    • LVU = fängelse för barn!
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Dottern ledsen på sin födelsedag :-(
    • Att bli kallad för svennebanan..
  • Mest lästa bloggarna
    • Anna's blogg
    • Husmorstips
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
    • Tjäna enkla snabba pengar!!!
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm