Startsidan
Bli medlem » Glömt ditt lösenord?

Logga in med Facebook
Medlemsförmåner ▸ Barnböcker Foto Leksaker & baby Hälsa & Välmående
  • Du är här:
  • Familjeliv.se
  • Forum
  • Känsliga rummet
  • Allmän debatt
  • Mamman var hos frisören men barnen på dagis!
Allmän debatt - Känsliga rummet
  • Nytt inlägg
  • Sök inlägg
  • FAQ
Du som medlem ansvarar för det du skriver i forumet
Hela forumet
Allmän debatt
Känsliga rummet
  • Visa:
  • Senaste inläggen
  • Senaste trådarna
  • Omröstningar
  • Quiz
  • Obesvarade
  • Hetaste
  • Mina favoriter
  1. Göm
    trådstart

Hjälp Spara till DeliciousDela på Facebook

Mamman var hos frisören men barnen på dagis!

Mån 10 sep 2012 23:54 Läst 58703 gånger Totalt 765 svar
    Anonym (men hallå!)
    Visa endast
    Alltså, jag är så upprörd att jag kokar!!

På mitt barns dagis finns en kille som är 2 år. Han är där heltid 8-16. Jag är mammaledig med ett barn, medan mitt större är där 9-14. Idag var jag och lilleman på stan, och då ser jag den här mamman sitta HOS FRISÖREN! Hallå! Får man lämna in sitt barn på dagis och gå till frissan?!

Jag blev så upprörd då jag redan tycker synd om barnet som är där så länge redan, så jag sa till mamman  (då jag hämtade den stora) att hon var snygg i håret. 

-Tack, sa mamman.
    -Du kanske ska ta hand om ditt barn istället för att fixa håret.
    -Va, vadå?
    - Ska du gå till frisören ska du göra det på fritiden, inte lämna in ditt barn på dagis!!

Mamman blev obekväm och sa att hon har rätt till heltid (de jobbar heltid) och vad hon då gör på sin fritid ska inte spela roll. Hon sa att hon dessutom skulle jobba den dagen. Men hallå, vem börjar 14??

Jag blir så arg på egomammor som använder dagis som barnvakt! Det är såna som hon som gör att barngrupper är stora. Funderar på att gå till dagischefen, vad tror ni om det? Såhär får det bara inte gå till!!          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 10:57
    Hej alla! OJ OJ OJ! Vilka svar! Har bara skummat igenom alla. Har inte varit på FL för att jag haft annt för mig!Ni håller inte med, men andra jag känner gör det! Igår när jag kom till dagiset så ville en fröken prata med mig. Hon frågade med arg röst om det stämde att jag sett X mamma på salongen. Sa såklart att det var sant och undrade hur hon visste det. JO, för att MAMMAN skvallrat för fröknarna att jag sagt till henne att frisörbesök är otillåtet!! Det visade iaf sig att fröknarna också sa att det var fel, alltså att jag hade rätt. Dagis är ingen barnvakt. Att jag har mitt barn på dagis trots FL är ju tillåtet, men det är inte tillåtet att ha sitt barn på dagis för att göra privata ärenden. Så det så!
    (OBS! Ditt användarnamn syns)
    Tack Hjälpsam Wow Intressant Kul Kram Du är inte ensam Grattis Lycka till
    2 känslor givna:
    Intressant (1) Lycka till (2)
    1. «
    2. ‹
    3. 70
    4. 71
    5. 72
    6. 73
    7. 74
    8. 75
    9. 76
    10. ›
    11. »
    1. Anonym (mrs d)
      Visa endast
      Tors 13 sep 2012 17:52
      Vad har hon för arbetstider då? För jag kom att tänka på mig själv där när jag läste tråden, jag jobbar nämligen dygn och går av av på morgonen, vilket innebär att jag går och gör mina ärende och annat och sen hämta barnen vid lunch eller eftermiddagen,beroende om min natt har varit. Jag har sovande jour men ibland förekommer det mycket vaken och då behöver jag vila mig och då hämtas barnen sen. För jag har rätt att ha barnen på dagis den dagar jag går av, då kan jag tänka mig att folk som t ex du skulle undra vad jag gör på stan när barnen är på dagis... Sen tar jag ibland min friskvårds timme på stan, passar kanske på och ta ett läkar besök eller går på gym , det kan då oxå missuppfattas. Så innan du blir ovän med henne eller så ta reda hennes arbetstider, om du känner att du måste ha fakta.
    2. DesJoh
      Visa endast
      Tors 13 sep 2012 18:29
      TS, i nästa vecka ska jag gå till frisören -  ska klippa håret & göra slingor. Bokade tid idag.

Jag borde väl skämmas eftersom jag går till frisören trots att jag har barn............. 
    3. LillyLolo
      Visa endast
      Tors 13 sep 2012 19:41
      Lägg ner tråden ärligt talat!
      Helt galet att man ens orkar förklara för TS varför det är ok att gå till frisören.
    4. Anonym (Upprörd!)
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 13:20
      Här i våran komun har vi 35tim/veckan att ha min älsta på dagis och jag är ledig med barn nummer 2. Så skönt så. Både för han och mig. Men har honom hemma alla fredagar.
    5. vixtoria
      Visa endast
      Fre 14 sep 2012 19:57
      mimbo skrev 2012-09-13 09:51:27 följande:
      Vet att det ser olika ut i olika kommuner, vilket kan vara förvirrande men just det här med tider borde egentligen vara lika överallt. Enligt min åsikt. Där jag bor är heltid att ha barnet tja hela dagen om man behöver. Ingenting med arbetstid egentligen. Jag studerar (till förskollärare snart klar) och har således ganska många timmar "hemma", vilket visserligen inte betyder ledig när man pluggar. Verksamheten på sonens förskola (och även på de förskolor mina äldre barn gått på) ligger mellan 9-15 kan man säga. De vill ha barnen på plats kl nio på morgonen för att kunna bedriva en pedagogisk verksamhet det finns ju faktiskt en läroplan!!! Att komma vid 12-13 bara för att föräldern börjar då funkar inte riktigt. Tycker de kommuner som arbetar så har missuppfattat endel. Tänker att det blir mer en förvaring av barnen då om det kommer och går barn ( och föräldrar inte minst!) under hela dagen. Tycker också det är en märklig inställning av pedagogerna att leka poliser, herregud då har man nedvärderat sitt eget yrke! För att bedriva en pedagogisk verksamhet så behöver man ju ha barnen där! De förskolor jag har/haft mina barn på, gjort min vfu på samt arbetat extra på så välkomnar man barnen till förskolan, och har ett gott samarbete med deras föräldrar.
      Är glad att bo i Sthlm.
      exakt!!!
    6. Lilla Morran
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 06:08
      Det är väl fantastiskt bra att det finns en läroplan i förskolan, men allvarligt talat, om man börjar jobba efter lunch och därför inte vill stressa iväg på morgonen och lämna barnet hela dagen på förskolan så måste väl det gå att lösa??? Vi pratar om små barn här, 1-5 år, de har ingen skolplikt och min övertygelse är att de minsta barnen mår bäst av att vara tillsammans med föräldrarna så mycket som möjligt. Det känns ju helt fel att lämna ex en ett- eller tvååring mellan 8-17, om det egentligen bara hade behövt vara på förskolan mellan 13-17...?
    7. Anonym
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 06:22
      Lilla Morran skrev 2012-09-19 06:08:11 följande:
      Det är väl fantastiskt bra att det finns en läroplan i förskolan, men allvarligt talat, om man börjar jobba efter lunch och därför inte vill stressa iväg på morgonen och lämna barnet hela dagen på förskolan så måste väl det gå att lösa??? Vi pratar om små barn här, 1-5 år, de har ingen skolplikt och min övertygelse är att de minsta barnen mår bäst av att vara tillsammans med föräldrarna så mycket som möjligt. Det känns ju helt fel att lämna ex en ett- eller tvååring mellan 8-17, om det egentligen bara hade behövt vara på förskolan mellan 13-17...?
      Ja,  klockan 8 är knappast någon vanlig tid för samling?   9  var den tid vår förskola förväntade sig att man lämnade sitt barn.  Och jag vågade knappast strunta i kravet.   Med  ständiga vårdnadstvister hängande över mig kändes det viktigt att hålla sig väl med personalen.   Även om det var trist de dagar jag inte kom hem från jobbet förrän 21.30.

Visst fanns de andra föräldrar som vågade trotsa  förskolans regler.
    8. Anonym (Är du sann?)
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 06:38
      Jag tycker du är en bra mycket sämre mamma i så fall som stöter bort ditt äldsta barn ifrån familjegemenskapen till fördel för det yngre barnet.  Jag skulle och har aldrig lämnat mina större barn på dagis när de fått syskon. Där kan man prata om att ta upp en dagisplats i onödan.
      För övrigt så tror jag inte att den andra mamman går till frisören varje dag. Vad tror du? Och hennes barn hade nog haft det skittråkigt hos hårfrisören precis som ditt barn tydligen har hemma. Ett litet tips till dig dock, lägg mindre tid på att bry dig om vad andra gör eller inte gör så får du mer tid och energi över till att vara en rolig och bra mamma även till ditt äldre barn så han också vill vara hemma med dig. 
    9. Gladhannapanna
      Visa endast
      Ons 19 sep 2012 09:49
      Anonym (men hallå!) skrev 2012-09-12 11:46:54 följande:

Jag kommer inte in på hennes FB, men i sin allmäna presentation står att hon är sjuksköterska på X-sjukhuset i X-stad.

Barnet började inte på dagis vid 6 mån, då var pappan hemma. Men mamman jobbade heltid från då.    
      Så vitt jag vet så brukar man jobba heltid när den andra förälderna är hemma! Vi ahr gjort så för att få eknomin att gå ihop med så få föräldradagar som möjligt för att kunna spara dagar och så har alla vi känner gjort!

En annan gång skrev du att man inte gick till jobbet för att ha kul och att karriär borde vara oviktgit när man fått barn. Så är det absolut itne för mig! Jag gillar mitt jobb och trivs med att utvecklas där, visst är huvudsyftet att försörja mig och familjen men jag hade inte stått ut med ett jobb jag inte kände gav mig någonting intellektuellt!

Visst har du rätt i att barnomsorgen i huvudsak ska ta hand om barnen när föräldern jobbar/studerar etc. Men barnomsorgen har också en läroplan med pedagogiska inslag, de flesta förskolor har den pedagogiska verksamheten på förmiddagarna eftersom de flesta barnen är där då. Därför finns det ofta önskemål om att ´barnen kommer på förmiddagen även om föräldern inte börjar jobba förrän på eftermiddagen.

Det jag blir mest fascinerad över är att du lägger så mycket energi på hur en annan person sköter sig och sitt! Visst är det många som gör saker som jag inte tycker är ok, tjuvåker i lokaltrafiken, skattefifflar, slappar på jobbet, osv osv men jag lägger inte någon tid eller energi på att skvallra på dem så länge det inte påverkar mig själv. (om en kollega inte gör sitt jobb och jag måste jobba mer för att lösa deras uppgifter)
    10. noth
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 11:00
      Charlie Bravo skrev 2012-09-12 11:38:17 följande:

Jobbet går man bland annnat till för att tjäna pengar ja, men det är ju knappast den enda orsaken. Väljer du att läsa på universitet och ta studielån så har det också att göra med att du intresserar dig för ett specifikt område som du gärna vill arbeta med. Att gå på jobbet blir ju en möjlighet att stimulera detta intressa och ge dig en känsla av att du faktiskt uträttar något som kan sättas i ett större sammanhang. Jag säger inte att det är fel att stanna hemma med sina barn, men det är upp till var och en att avgöra hur ens prioriteringar i livet ligger. För dig är det viktigt att vara hemma med barnen, för andra är det viktigt att ha en s.k. work life balance där det ska finnas plats till både arbetsliv och familjetid i olika mängder baseret på personligt val. Ditt resonemang känns väldigt gammalmodigt och leder ju till att kvinnor inte kan göra karriär så fort de får barn.
    11. Dracarys
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 12:01
      Äh, jag håller med dig TS!

Jag tycker att föräldrar borde ta mer ansvar för sina egna barn och sluta hinka in dem på dagis längre tid än nödvändigt. Barn förtjänar att få uppleva en barndom tillsammans med sina föräldrar, inte hinkas mellan olika institutioner bara för att föräldrarna inte ska behöva anpassa sina liv till föräldraskapet.

Klippa sig kan man göra när partnern tar hand om barnen.

DÄREMOT så tycker jag såklart att det kan vara okej om man har möjlighet att gå ifrån på arbetstid. En del har det så.
    12. noth
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 12:43
      kouki skrev 2012-09-12 12:03:54 följande:
      Är själv inte någon mor. Men jag anser att man inte bör lägga sig i av vilken anledning andra föräldrar lämnar sina barn på dagis. I min egen mening är det ett omoget beteende helt enkelt. Barn far inte illa av att vara på dagis, de får vara med andra kamrater och lära sig sociala regler, träffa andra vuxna människor i form av pedagoger och så vidare. Detta hjälper dem väldigt mycket att komma ut i den stora vida världen sen. Bara av den enkla anledningen skulle jag mer än gärna sätta ett framtida barn i dagis, eller förskola som det nu mera heter, även om jag inte jobbar.

Men detta är min åsikt. Vi är alla olika, och tur är väl det, annars hade världen varit ytterst tråkig.
    13. Internettan
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 12:56
      Humant tänkande: mobil.aftonbladet.se/a/www/15624478?refpartne...
    14. tinylove
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 12:56
      jag jobbar på sjukhus och jobbar vissa dagar 07-16, då hämtar ja hem min dotter och är med henne tills hon går o lägger sej...andra dagar jobar jag 14 och slutar då 21:30...den tiden som jag får mellan 10-13 de dagarna är lika mycket som de som jobbar "vanliga" tider får när barnen gått och lagt sej så att välja att gå till frissan då är självklart för mej, när skulle ja annars göra det, kl 23 eller innan 07?

lägg dej inte i hur andra sköter sitt och fokusera ist din energi på ditt liv o dina nära! 
    15. noth
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 13:51

Jag har läst en hel del inlägg och retar nog mest upp mig på alla inkonsekvenser i denna tråd. För vad är det TS klagar över egentligen?

TS fick ett sällan skådat anfall av moralpanik över att den stackars mamman uträttade ärenden under tiden barnet var på förskolan, men menade i ett senare inlägg att det är ok så länge man bor i en kommun där det är tillåtet. ("Då är det en annan sak ju, där är det tillåtet. Inte i vår kommun."). Det är för övrigt enda gången TS backar lite. Hur ska hon ha det, är själva principen moraliskt förkastlig eller är det regelbrottet som upprör? Ska man även stena dem som råkar parkera fel, eller räcker det med en varning första gången?

För var gång TS motbevisas tillkommer nya anklagelser, men dessa rättfärdigar så klart inte hennes första utbrott. Det blir patetiskt att höra henne klanka ner på mammans prioriteringar avseende pengar, tid, karriär etc. TS skriver vid något tillfälle att den anklagade mammans "stackars son är på dagis medan hon gör egentidssaker. Är håret så himla viktigt får man väl gå efter jobbet eller ta ledigt". Ta ledigt på sin lediga tid, då mamman kanske hellre vill umgås med sitt barn? Vidare, "stackars" hennes son som måste vara på förskolan, precis som TS eget barn? Hon kanske borde ta med honom till frisören oftare, för där lär det vara superlajbans? Jag förstår helt enkelt inte, tycker hon att förskolan är bra eller inte bra? Bra för hennes barn, men dåligt för andra föräldrar, som enbart förvarar dem där av egoistiska skäl? Det finns många, många fler exempel, som andra redan har tagit upp många, många gånger, men jag upplever inte att TS lyssnar på motargumenten.

Vilken förebild är för övrigt TS själv då? vem skulle vilja ha en bitter, slutkörd mamma som har offrat allt för sina barn? Ledsen, men martyrer får inga pluspoäng i min bok. Allt är inte svart eller vitt, man måste inte alltid välja det ena eller det andra utan kan hitta en balans. Min uppgift som förälder är att på bästa sätt förbereda mina barn för livet och förse dem med självkänsla, inte skydda dem till varje pris och därmed göra dem passiva och oförmögna att fatta egna beslut.

TS har sin fulla rätt att vara hemma med sina barn medan mannen försörjer familjen, en situation som många förfasas över och kanske lika många drömmer om, men har ingen möjlighet till. Det skulle aldrig fungera för mig, jag behöver intellektuell stimulans och möten med vuxna människor utanför hemmets dörrar, men jag fråntar inte andra rätten att välja det som passar dem.

Det finns viktigare saker att "koka över" för, exempelvis brutal okunnighet, intolerans och avundsjuka. TS skulle behöva en god portion ödmjukhet och verklighetsinsikt. Varken jag, TS eller någon annan är fullkomlig som människa, men om man lär sig acceptera oliktänkande och skillnader har man kommit en bit på vägen. TS, hoppas att denna tråd har lärt dig något och att du kliver ner från dina höga hästar. Sluta upp med häxjakten!

Tack för övrigt till Jennie med ie för alla insiktsfulla och välbalanserade åsikter och fakta. Du har förmågan att se en situation från flera synvinklar, klart berömvärt!

16. noth
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 13:56
      Anonym (men hallå!) skrev 2012-09-12 16:23:12 följande:
      Vi hämtade vid 13.30 ungefär. Varför hennes barn gick kortare den dagen vet jag inte.
      Nu är jag inte med tyvärr, igen. Mamman i fråga lämnade alltså sitt barn på morgonen vid klockan åtta, gick till frisören och hämtade barnet vid klockan halv två strax innan hon skulle till jobbet? Har jag förstått rätt? Det kan mycket väl ha varit så, men det låter aningen... rörigt. Vi får nog ta in ett proffs snart. Detektiv eller psykolog är frågan?
    17. Anonym (sur)
      Visa endast
      Tors 18 okt 2012 14:03
      MEN HALLÅ!!
      vem är du att döma den mamman?? är inte du hemma om dagarna du med eller en sån där mammaledig lattemamma? är det jobbigt att ha två barn samtidigt skaffa inte de då.

jag håller med om att man kan bli jävligt upprörd över folk som lämnar på dagis fast dom har möjlighet att ha barnen hemma. men att du sett denna mamman hos frisören säger väl inte ett dugg. hon kan ha passat på att gå på sin lunch eller på nån rast om man jobbar skift. inom vården börjar man ofta jobba kl 14 som du nu tyckte va så konstigt... hade du sagt detta till mig på dom här svaga grunderna hade du åkt på en stor fläskläpp. men hade du sätt mig på stan dagarna i ända och bara fikade,shoppade osv då hade du gärna fått sagt din åsikt.
      du känner inte denna familjen så du har ingen aning om varför ungen går så länge. du får väl bete dig kvinna
    1. «
    2. ‹
    3. 70
    4. 71
    5. 72
    6. 73
    7. 74
    8. 75
    9. 76
    10. ›
    11. »
Gå till toppen av sidan

Svara i tråden:

Bli medlem            
Signatur: E-postadress:
E-postadress: Lösenord:
Glömt ditt lösenord? Klicka här
Signatur:
Det gick inte att logga in med Facebook, försök igen genom att klicka här.

Antal frågor Antal svaralternativ  
  När du är nöjd med dina frågor och svarsalternativ, skriv en kommentar eller instruktion till quizet i det "vanliga" diskussionsfönstret.
Laddar...

Innehåll

Vi rekommenderar

Direkt i din epost Prenumerera på Familjelivs gravidkalender

Medlemsgrupper Hitta rätt kompisgäng för dig

Fråga experten

BVC-sköterskanStäll din fråga

Eva är BVC-sköterska på Systrarna Söders BVC-mottagning. 

BarnmorskanStäll din fråga

Barnmorska Annelie från Barnmorskehuset har lång erfarenhet. I samarbete med Pampers.

Missa inte ANNONS

Försöker du bli gravid?

Gå med i Clearblus medlemsgrupp. Här möts vi och ger varandra råd och stöd.

Fråga om barnkläder

Fråga Stadiums experter om barnkläder från stl 86 cl

Smartare än en 6-åring?

Vågar du se sanningen i vitögat? Klarar du alla frågor som en vanlig 6-åring fixar?

• Startsidan
  • Forum
    • Mina favoriter
    • Mina trådar
    • Info & Regler
    • Nytt inlägg
    • Medlemsgrupper
    • Kategorier
    • Allmänna rubriker
    • Adoption
    • Fråga experten
    • Förälder
    • Gravid
    • Känsliga rummet
      • Senaste inläggen
      • Abort
      • Adoption
      • Allmän debatt
      • Barnlängtan
      • Ekonomi
      • Familjehem
      • Familjejuridik-Vårdnadstvist
      • Familjerätt
      • Förlorat barn
      • Förlossningsrädsla
      • Föräldraskap
      • Graviditet
      • Kroppsligt
      • Missbruk
      • Missfall
      • Misshandel/Våld
      • Myndighetskontakt
      • Psykisk ohälsa
      • Relationsproblem
      • Skilsmässa/Separation
      • Sorg
      • Styvförälder
      • Svårt att få barn
    • Medlemstrådar
    • Pappagrupp
    • Planerar barn
    • Sex & samlevnad
    • Svårt att få barn
    • Änglarum
  • Min förlossning
  • Testa dig själv
  • Gravidverktyg
  • Första tiden hemma
  • Lekliv
  • Faktaguider
  • Bloggar
  • Galleri
  • Medlemmar
  • Medlemsgrupper
  • Planerar barn
  • Väntar barn
  • Förälder
  • Matliv
  • Resliv
  • Fråga experten
  • Chattliv
  • Köp & Sälj
  • Shoppingguiden
  • Tävla & vinn
  • Testpanelen
  • Hetaste debatterna
    • Byta blöja på ungen brevid oss ?!
    • Hon ska åka till Kanarieöarna och festa
    • Varför skaffa barn med ett "svin"
    • Den äckligaste människa jag nånsin sett...
    • Min sambo vill inte läsa saga
    • Varför är ni så lata föräldrar?
    • När "låna ut" bebisen för första gången?
  • Mest lästa bloggarna
    • Husmorstips
    • Anna's blogg
    • Från cup till dl
    • Mina diktkort
    • Antitanti i Vitabergen, södermalm
  • Mest sedda klippen
    • Ballongskoj
    • Sakis i sin blåa folkabubbla

Länktips

Idrottsförälder

Familjebil

Hybridbil

Graviduträkning

Gravidkalender

Gravid

Beställ Babybox

Bröllop

Festlokal

Bröllop

Brudklänning

Brudnäbb

Möhippa

Vigselring

Bröllopstal

Morgongåva

Lekmer

Leksaker

Barnvagnar

Bilbarnstolar

Ifolor

Fotoböcker

Fotokort

Fotopresenter

Bodystore

Ekologiskt

Hälsa/kropp

Naturläkemedel

Goboken

Barn och läsning

Barnböcker

Bokklubb

INNEHÅLL

Forum
Allmänna rubriker
Adoption
Fråga experten
Förälder
Gravid
Känsliga rummet
Medlemstrådar
Pappagrupp
Planerar barn
Sex & samlevnad
Svårt att få barn
Änglarum
Avdelningar
Planerar barn
Väntar barn
Förälder
Matliv
Resliv
Fråga experten
Köp & Sälj
Shoppingguiden
Tävla & vinn
Testpanelen
Bloggar
Hem & Fritid
Hälsa & Vård
Kultur
Media
Personligt
Politik
Samhälle

Galleri
Bildduellen
Bilder
Video
Faktaguider
Astma och allergi
Barns hälsa
Barnsjukdomar
Bli med barn
Cancer
Graviditet
Kvinnors hälsa
Sex
Övrigt
Fråga experten
Allergiexperten
Barndietisten
Barnmorskan
Barnpsykologen
BVC-sköterskan
Fråga Försäkringskassan
Förlossningsrädsla
Förskolepedagogen
Parterapeuten
Pensionsrådgivaren
Sexologen
Träningsexperten
Information
Om Familjeliv
Annonsera
Kontakt
Info & Support
Säkerhetspolicy
Om cookies
Om Familjeliv Annonsera Kontakt Info & Support Säkerhetspolicy Om cookies
© 2003-2013 - All rights reserved     Familjeliv Media AB     Valhallavägen 117 K     SE-115 31 Stockholm